اعتراض جمعی از پزشکان مراکز درمان ترک اعتیاد در  وزارت بهداشت

جمعی از پرشکان مراکز درمان اعتیاد mmt نسبت به فرآیند سامانه ثبت مشخصات و اطلاعات معتادان در وزارت بهداشت تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز این گروه با درخواست اصلاح فرایند سامانه و نظارت بیشتر در توزیع داروهای درمانی معتادان از وزارت بهداشت در خواست دارند تا نسبت به توزیع غیر اصولی داروهای اعتیاد و بر حفظ امنیت و عدم افشای اطلاعات شخصی بیماران اقدام کند.

سخنگوی صنف درمانگران اعتیاد استان تهران در این مورد گفت : سامانه ایداتیس یک سال قبل از طرف وزارت بهداشت به منظور جمع آوری اطلاعات درمانی همه بیماران تحت درمان با داروهای اگونیست در مراکز درمان سوء مصرف مواد سراسر کشور راه اندازی شد. در این سامانه هر مرکز درمانی اجبارا موظف می شود ، اطلاعات تمام بیماران را که شامل حرف اول اسم و فامیل و نام پدر و 5 رقم آخر کد ملی و تاریخ تولد وارد سامانه کند با این عمل برای هر بیمار کد مشخصی از طرف سامانه اختصاص می یابد که به طریقه بسیار ساده کد گذاری شده و از روی آن بطور معکوس اطلاعات وارد شده قابل بازیابی است . با این عمل هر زمان دو یا چند مرکز اطلاعات یک فرد را وارد کنند سیستم ایراد تکراری بودن می گیرد و بیمار که ممکن است بدلیل مثلا مسافرت خواسته باشد از مرکز دیگری دارو دریافت کند این امکان را نمی یابد و باید با تماس با مرکز قبلی ایشان انفصال از درمان شده و مرکز جدید برای دادن دارو او را ثبت کند.


دکتر فاطمه خوشنویسان با اشاره به اینکه وزارت خانه ادعا می کند بدلیل جلوگیری از مراجعه بیماران به چند مرکز، کدینگ اختصاصی بیماران را ایجاد کرده است گفت: اما به گفته واحد سلامت روان وزارت بهداشت تعداد بیماران ثبت شده در سیستم با وجود اینکه هنوز بسیاری از مراکز در سراسر کشور این ثبت را انجام نداده اند ، از تعدادی که قبلا به عنوان مددجویان این مراکز در آمار وزارت موجود بوده بیشتر است و این موضوع به این معنا است که تعداد بیماران تکراری مراکز در حد بسیار پایینی بوده است .
وی با بیان اینکه پس از ثبت بیمار در سامانه امکان پاک کردن وجود ندارد و اطلاعات فرد برای همیشه حتی در صورت قطع درمان شدن در سیستم باقی می ماند گفت: اطلاعات بعدی وارد شده شامل اطلاعات شخصی و درمانی است به عنوان مثال سطح تحصیلات ، شاغل یا بیکار بودن ، مجرد یا متاهل بودن و چند سال اعتیاد داشته ، به چه موادی ، چند بار ترک داشته ، سابقه زندان داشته یا نه .... و بالاخره اطلاعات مربوط به درمان در مرکز شامل نوع دارو ، دوز دارو و حتی نام کارخانه ای که دارو به فرد داده شده است این اطلاعات باید هرزمان که فرد برای دارو گرفتن مراجعه کرد همان روز با فرصت یک روز کاری ، در سامانه وارد شود که وارد کردن تمام این اطلاعات روزانه با توجه به سرعت پایین اینترنت و خود سامانه بسیار وقت گیر است و زمان زیادی از کاربر که در واقع باید معطوف به درمان بیماران شود ، تلف می کند.

خوشنویسان ادامه داد :جدا از مسئله قابل هک بودن و در نتیجه بیرون آمدن اطلاعات شخصی کامل تمام بیماران تحت درمان مراکز ، سواستفاده احتمالی از سامانه برای چک کردن اینکه آیا فرد خاصی به عنوان مددجو در سامانه ثبت شده یا نه برای تمام کاربران سامانه اعم از ارگانهای دولتی زیربط شامل پرسنل ام ام تی ، معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی و غذا و داروی سراسر کشور و نیز پرسنل خود مراکز بسیار آسان است. به عنوان مثال اطلاعات فردی خاص در سامانه زده شده و در صورت تذکر تکرار دادن سامانه مشخص میشود شخص مزبور در یک مرکز درمانی در حال درمان است ( یعنی قبلا این شخص معتاد بوده است ) و این به معنی افشای بسیار راحت اسرار بیماران اعتیاد است.

به گفته سخنگوی صنف درمانگران اعتیاد استان تهران کانون کشوری درمان گران اعتیاد و اصناف کشوری و نیز تعدادی از مددجویان به عنوان اعتراض بر قطع دارو و افشای اسرار بیماران ، به دیوان عدالت اداری شکایت بردند و در تاریخ 30 آبان دستور موقت عدم اجرای بخشنامه تا بررسی کامل موضوع از طرف دیوان صادر شد ، که پس حدود سه روز با دخالت عجیب وزارتخانه گفته شد که این دستور موقت ملغی شده و شکایت برای رسیدگی نهایی به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع شده است ، با این حال که هنوز تکلیف این پرونده مشخص نشده ،معاونت درمان وزارت بهداشت در تاریخ 26 آذر بخشنامه جدیدی به دانشگاهها مبنی بر عدم صدور نامه مجوز گرفتن داروی فصل زمستان به مراکز ثبت نکرده در ایداتیس صادر کرد ، بدین شکل داروی مراکزی که حاضر به افشای اسرار بیماران برخلاف اخلاق پزشکی و سوگندشان نشده بودند ،. قطع شد . لازم به ذکر است این داروها مورد استفاده روزانه مددجویان است و در صورت نبود دارو یا باید برای بدست آوردن آن به بازار سیاه مراجعه کرده و یا مجبور به برگشت به بیماری شوم اعتیاد شوند .

دکتر خوشنویسان تاکید کرد: حال این نکته قابل تامل است ، درصورتی که بیماران با ورود اطلاعات خود در سامانه آنلاین زیر نظر وزارت بهداشت موافقت نکنند ( که احتمالا بیشتر بیماران با متوجه شدن موضوع مخالفت خواهند کرد ) چه دورنمایی برای ادامه درمان آنان متصور است؟ یعنی با توجه به عدم تخصیص دارو به این افراد خودبخود باید قطع درمان شده و سپس برای ادامه درمان به کجا مراجعه کنند ؟بازار سیاه دارو ؟بازار سیاه مواد مخدر ؟چه کسی پاسخگو است ؟

خبرنگار :اکرم جدیدی

705

کد خبر: 898875

وب گردی

وب گردی