لزوم آسیب‌شناسی مدیریت اماکن مقدس 

رئیس سازمان اوقاف بر ضرورت توجه به مدیریت اماکن مقدس و محتوا برای زائران تاکید کرد و گفت: برای مدیریت بهتر این اماکن باید حداقل در سال یکبار نوع مدیریتمان را آسیب‌شناسی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه پنجمین نشست نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام صبح امروز با حضور نمایندگان این اماکن مقدس از جمهوری اسلامی ایران و,عراق با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی؛ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد. دراین نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدی
با بیان اینکه دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: مدیریت اعتاب مقدس و محتوا و خوراک فکری برای زائران دو موضوع بسیار مهم است.
رئیس سازمان اوقاف تاکید کرد: در مسئله مدیریت اعتاب مقدس، مدیریت از لحاظ فیزیکی، مدیریت منابع انسانی که آن مجموعه را اداره می‌کنند و مدیریت میهمانان و زائران اماکن مقدس باید بررسی وارزیابی شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه مدیریت مناسب اماکن مقدس نیازمند تامین الزامات آن است، تاکید کرد: نظافت، پاکیزگی، فراهم کردن مکانی برای استراحت زائران و فراهم کردن ظرفیت‌های فرهنگی ،معنوی و عبادی زائران در مدیریت مطلوب این اماکن مهم است.
وی افزود: مدیریت اماکن مقدس با سایر مدیریت‌ها مثل مدیریت دانشگاه‌، مدرسه، شرکت و .. تفاوت دارد.
رئیس سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: مردم از اقشار مختلف به دلیل محبت به اهل‌بیت (ع) با اختیار و اراده خود به این اماکن مقدس می‌آیند و با شوق و ذوق در این اماکن حضور می‌یابند واین یکی از شاخص های مهم است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گفت: اقشار مختلف مردم با سلیقه‌های متفاوت در این اماکن مقدس حضور می‌یابند بنابراین مدیریت این مجموعه‌ها مدیریتی خاص را می‌طلبد.
وی با بیان اینکه برای مدیریت بهتر این اماکن باید حداقل در سال یکبار نوع مدیریتمان را آسیب‌شناسی کنیم، تاکید کرد: در این آسیب‌شناسی ابتدا باید نوع مدیریت خاص را تعریف کنیم و سپس این مدیریت را آسیب‌شناسی کنیم.
رئیس سازمان اوقاف عنوان کرد: یک برخورد ناشایست توسط یک خادم و مدیر، زحمات ما را از بین می‌برد بنابراین مدیریت این اماکن مقدس یک موضوع مهم است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی درباره محتوا و خوراک فکری زائران تصریح کرد: کسی که در این اماکن مقدس حضور می‌یابد، انتظار دارد به‌غیر از زیارت و ارتباط معنوی با آن امام معصوم یا امامزاده، معرفتی هم نسبت به آن شخصیت، معارف اهل‌بیت (ع) و قرآن پیدا کند.
وی افزود: در زمینه مدیریت محتوا و خوراک فکری باید آسیب‌شناسی و پس از جمع‌بندی برای رفع آن اقدام شود.
رئیس سازمان اوقاف تاکید کرد: اگر بدون محتوا اماکن مقدس را اداره کنیم، آسیب‌های زیادی بوجود خواهد آمد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه در زیارت معصومین آنچه ملاک و معیار بوده زیارت با معرفت است، تصریح کرد: اجر و پاداش اخروی زیارت به شرط زیارتی است که با معرفت باشد و لازمه این معرفت همین محتوا و خوراک فکری است.
وی با بیان اینکه شناسایی و نیازهای مخاطب در موضوع محتوا بسیار مهم است، ادامه داد: به دلیل تنوع مخاطبان، تولید خوراک فکری کار مشکلی است.
رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه مشترکاتی در جهان اسلام و تمام کشورهایی که اماکن مقدس دارند، وجود دارد، گفت: بطور طبیعی هر بقعه‌ای اقتضائات خاص خود را دارد و باید به آن هم توجه شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گفت: اماکن مقدس از لحاظ قرآنی و توجه خداوند از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار هستند.

وی ذکر و یاد خداوند را از وظایف زائران دانست و گفت: همیشه این وضعیت مکانی و این اماکن مقدس وجود داشته و ذکر و یاد خداوند هم به‌صورت دائمی هم وجود دارد.

700

کد خبر: 899047

وب گردی

وب گردی