دفتر سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر بسته شد

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شنبه شب ۳۰ دی ماه با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شنبه شب ۳۰ دی ماه با معرفی برگزیدگان «جایزه باربد» در بخش های مختلف و اجرای چند برنامه موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، تیزری از روند برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر برای حاضران در برنامه پخش و پس از آن ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی قطعه های «جام مدهوشی» با شعر بیژن ترقی، آهنگسازی علی تجویدی و تنظیم فریدون شهبازیان، «ایران» با شعر افشین یداللهی و آهنگسازی بابک زرین را اجرا کردند.

حمیدرضا نوربخش رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر نیز در بخشی از مراسم اختتامیه، گفت: مروری بر جشنواره موسیقی طی سه دهه گذشته به خوبی نشان دهنده تمایز موسیقی و تاثیرهای ژرف آن در همه بخش های فرهنگی است. خوشبختانه این ظرفیت بالا در حوزه اقتصادی نیز نمایان شده، به طوری که نیمی از بودجه جشنواره از محل درآمد فروش بلیت حاصل شده است.

وی ادامه داد: از دوره سی و یکم جشنواره به بعد میزان فروش بلیت های جشنواره به جز پاپ جهش زیادی داشت به طوری که در دوره بعدش فروش بخش بین الملل نیز به سطح فروش موسیقی پاپ شد. این در حالی است که در دوره های قبل بخش پاپ بیش از ۸۰ درصد درآمد جشنواره را به خود اختصاص می داد.

رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: نکته دوم دیگری که در این میان می توانیم به آن اشاره کنیم، دقت در داوری و ارائه راهکارهای مناسب برای بالندگی جشنواره است. خوشبختانه در چند دوره اخیر با حمایت های وزارت ارشاد و به ویژه معاونت هنری و دفتر موسیقی تغییراتی در بخش های مختلف از جمله جایزه باربد رخ داد و مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود نشان دادند که این رخداد را به خوبی دنبال می کنند.

نوربخش با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر آینه تمام نمایی برای همه مجریان هنر موسیقی است تاکید کرد: جشنواره موسیقی فجر آیینه تمام نما برای مجریان هنر موسیقی در همه شاخه های آن است و اتفاقا باید به همین دلیل همه هنرمندان باید در برگزاری آن سهیم باشند. به هر صورت جشنواره موسیقی فجر با نگاه کیفی و ارزیابی کیفی نسبت به ارزیابی آثار نگاه کرده است. قطعا جذابیت و استقبال مخاطب هم شرط اصلی حضور گروه ها بوده است هرچند که شرط نهایی نیست.

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: شریف ترین هنرمندان، در عرصه موسیقی هستند زیرا با وجود تمام مشکلاتی که در این چهار دهه حل نشده اند، همچنان با امید و پشتکار مشغول فعالیت هستند. به هر ترتیب لغو کنسرت ها، آزای فعالیت زنان در همه کشور، مسئله کُپی رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهم تر روشن شدن تکلیف سیاست های کلی موسیقی در کشور و مسائلی از این دست، فضا را به سمتی برده که به نظر می رسد وزارت ارشاد با ارتباط بیشتر با دیگر گام های حکومتی گام های مهتری در این عرصه بردارد.

پس از صحبت های نوربخش لوکا چیارلا هنرمند ایتالیایی شرکت کننده در این دوره از جشنواره، قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد.

***معرفی برگزیدگان دو بخش موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی جایزه باربد

در ادامه مراسم و در ابتدا جوایز «بخش موسیقی کلاسیک» و «بخش موسیقی ایرانی» در حضور وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، محمد سریر و ایرج راد به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک لوح تقدیر به پریسا پیرزاده برای نوازندگی در آلبوم «وکالیز» تعلق گرفت. ضمن اینکه جایزه باربد این بخش مشترکا به علیرضا مشایخی برای آلبوم «سپکتروم» و کارن کیهانی برای آلبوم «باغ بی برگی» اهدا شد.

در بخش آهنگسازی موسیقی بی کلام ایرانی نیز لوح تقدیر به احسان ذبیحی فر برای آلبوم «چهارگان» تقدیم شد. در این بخش میلاد درخشانی برای آلبوم « حرف بزن» جایزه باربد را دریافت کرد.

در بخش آهنگسازی موسیقی با کلام ایرانی هم جایزه باربد به کاوه صالحی به آلبوم « این هم حکایتی است» تعلق گرفت.

در بخش خوانندگی آلبوم با کلام ایرانی علیرضا قربانی برای آلبوم «فروغ» به عنوان بهترین خواننده ، جایزه باربد را دریافت کرد.

وی پس از دریافت جایزه خود با قدردانی از هیات داوران جایزه باربد بیان کرد: واقعیت این است اساسا در هنر چیزی به عنوان جایزه و رتبه بندی خیلی صادق نیست و همواره در اولویت های بعدی هر هنرمندی قرار می گیرد. بنابراین گرفتن این جایزه برای من چندان جای خوشحالی ندارد چون همه هنرمندانی که در این فضا حضور دارند شایسته دریافت جایزه هستند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مظفرشفیعی، هوشنگ کامکار، بهروز وجدانی، محمد سریر، فاضل جمشیدی، میلاد کیایی، کارن کیهانی، مهدی یراحی، رضا شایسته، احسان تارخ، داود گنجه ای، حسین علیشاپور، احسان عبدی پور، میلاد درخشانی، محسن رجب پور، محمدرضا چراغعلی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص، وحید تاج، ابوالفضل صادقی نژاد، بیژن بیژنی، داریوش پیرنیاکان، بهرام جمالی، فرج علیپور، علیرضا قربانی، صدرالدین حسین خانی، مهیار علیزاده، زید الله طلوعی،محمد حسین ایمانی خوشخو، محمد فرنود، حجت الاسلام مازنی ، علیرضا شفقی نژاد، مهدی افضلی، مرتضی باقر نژاد و تعدادی دیگر از هنرمندان از جمله مهمانان ویژه این مراسم هستند.

500

کد خبر: 899079

وب گردی

وب گردی