راهبرد دفاع ملی آمریکا به منزله بازگشت به دوران جنگ سرد است

چند تحلیلگر سیاسی در گفتگو با راشا تودی، نسبت به استراتژی دفاع ملی جدید آمریکا واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسکانیوز، راشا تودی در مطلبی نوشت: جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، از سند راهبرد دفاع ملی آمریکا رونمایی کرده است که تمرکز این کشور را از تروریسم بین‌المللی به سوی رقبای ژئوپلیتیک دیرینه آن، چین و روسیه، تغییر می‌دهد اما پرسش اینجاست که آیا این کشورها باید در اولویت این راهبرد قرار گیرند؟

متیس روز جمعه از سند راهبرد دفاع ملی جدید آمریکا رونمایی کرد. این سند به منظور «مقابله با هرگونه تهدید نسبت به اجرای دموکراسی آمریکا» در جهان، تقاضای بودجه بیشتری کرده است. این در حالی است که جنیفر بریدون، وکیل فعال در سیاست خارجی، حقوق بین‌الملل و تروریسم معتقد است رها کردن جنگ با تروریسم به منظور بازگشت به دوران جنگ سرد است.

بریدون در مصاحبه با راشا تودی گفت: «این نشان‌دهنده عدم درک ساختار سیاست خارجی و اوضاع و تهدیدهای متوجه جهان است که بسیاری در کاخ سفید، از جمله ژنرال متیس، دچار آن هستند.» وی افزود: «این یعنی وی می‌گوید مبارزه با تروریسم دیگر در میان نگرانی‌های آمریکا نیست. تروریسم نه تنها باید مدنظر آمریکا، بلکه تمام متحدان ما و کشورهای جهان باشد.»

بریدون گفت :به جای هزینه کردن برای بازسازی موسسات دولتی و مبارزه با تروریسم در کشورهایی مانند عراق و سوریه، به نظر می‌رسد دولت آمریکا علاقه‌مند به ایجاد جنگ‌های بیشتر است.

این تحلیلگر افزود: «این به دوران جنگ سرد باز می‌گردد. مساله تنها این است که چه کسی تسلیحات بزرگتری در اختیار دارد. پرداخت هزینه برای مسائلی که حتی تهدید محسوب نمی‌شوند، مانند این است که بگویند ببینید! ما نسبت به شما ارتش قدرتمندتری داریم!»

بر اساس گفته‌های جان وایت، روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی، پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، آمریکا همواره در تلاش بوده است قدرت خود را بر جهان تثبیت کند.

وایت گفت: «گمان نمی‌کنم فردی در مسکو و یا پکن (از شنیدن خبرها درباره راهبرد دفاعی جدید آمریکا) غافلگیر شده باشد. شواهد نشان می‌دهد آمریکا این افزایش قدرت نیروهای استراتژیک خود را از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در سال 2016 آغاز کرده است اما من معتقدم هر فردی که تصور کند دونالد ترامپ تغییری در سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده، سخت در اشتباه است.»

وایت گفت واشنگتن در تلاش برای نشان دادن واکنش نسبت به روسیه و چین است که در سال‌های گذشته، در بخش تسلیحاتی پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده اند.

این تحلیلگر سیاسی افزود: «برتری کمّی نیروهای نظامی لزوما برتری کیفی آن را تضمین نمی‌کند و در صورتی که نگاهی به حمله آمریکا به عراق در سال 2003 بیندازیم، به این مساله پی می‌بریم. مشکل آمریکایی‌ها این است که متوجه نمی‌شوند موضوع این نیست که قدرت نظامی خود را به رخ بکشید، مساله این است که نظر مثبت مردم را به خود جلب کنید.»

چارلز اورتل، تحلیلگر سیاسی، نیز نسبت به افزایش بودجه نظامی که این سند جدید درخواست آن را مطرح کرده است، ابراز نگرانی کرد.

وی در گفتگو با راشا تودی گفت: «به عنوان یک مالیات‌دهنده و شهروند نگران و فردی که با اعداد آشناست، من به مبلغ 562 میلیارد دلار در هزینه‌ها می‌نگرم که البته این رقمی است که برای عموم منتشر شده است و معلوم نیست در حقیقت چه مبالغی هزینه خواهد شد. این مبلغ بسیار زیادی برای کشوری با تعداد جمعیت آمریکا به شمار می‌رود. جمعیت آمریکا یک چهارم جمعیت چین است.»

وی در پایان اظهارات خود گفت: «با توجه به تمام افزایش بودجه‌های سرسام‌آوری که در گذشته دیده‌ام، از هدر دادن هزینه‌های بیشتر ناراحتم. من می‌خواهم درباره هزینه‌ها، پاسخگویی وجود داشته باشد. این مبلغ از تولید ناخالص داخلی نزدیک به 20 کشور از 200 کشور جهان نیز بیشتر است.»

کد خبر: 899085

وب گردی

وب گردی