تغییرات مثبت در دانشگاه آزاد اسلامی/حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین

دانشگاه آزاد اسلامی این روزها دوره جدیدی از اتفاقات را پیش‌رو دارد؛ دانشگاهی که با روی کار آمدن دکتر علی‌اکبر ولایتی در آن بار دیگر بارقه‌های امید در آن درخشید.

رشد علمی جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های کلی بخش علم و فناوری و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری به دانشگاهیان دارد؛ ایشان بارها در سخنرانی‌های خود بر توسعه علمی کشور تاکید کرده‌اند و در دیدارهای خود یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی را «رشد علمی» دانستند؛ بر همین اساس پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی برای آنکه وقفه‌ای در امور این دانشگاه نیفتد با صدور حکمی علی‌اکبر ولایتی را به‌عنوان رئیس هیات‌موسس این دانشگاه منصوب کردند. حالا یک‌سال از این انتصاب می‌گذرد و مدیران این دانشگاه در این یک‌سال تمام هم و غم خود را برای ساماندهی امور دانشگاه به کار گرفتند تا مسیر پیش‌روی دانشگاه برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین هموار شود. در این دوره اقدامات زیادی برای توسعه علمی در دانشگاه انجام شد و مسئولان دانشگاه تلاش کردند با تغییر رویه آموزش‌محور و قرار گرفتن در جریان تولید علم و فراهم آوردن بسترهای تبدیل آن به ثروت، نقش عمده‌ای را به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان برای رسیدن به این هدف ایفا کنند. مدیریت جدید تلاش دارد مساله‌محور عمل کند؛ چراکه به اعتقاد آنها بسیاری از فارغ‌التحصیلان به‌خاطر نداشتن مهارت‌های کارآفرینی و فنی لازم در بازار کار توفیق چندانی نمی‌یابند و بیکار می‌مانند.

بر همین اساس حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم را که هدف اصلی آن ارتباط صنعت و دانشگاه است، به‌عنوان یک پیش‌نیاز در دستورکار قرار دادند تا جایی که علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای این دانشگاه بارها بر این موضوع تاکید کرده و گفته است دانشگاه‌ها امروزه باید مساله‌محور عمل کنند و توجه به حل مسائل روز برای دانشگاه‌ها ضروری است. فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم ماموریت دانشگاه را دانشگاه متخصص‌محور و مساله‌محور می‌داند. در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شاهد حضور نخبگانی در این دانشگاه هستیم که در شماره روز گذشته به رزومه برخی از آنها پرداختیم و در این شماره به معرفی برخی دیگر از این چهره‌های علمی اشاره خواهد شد.

ابراهیم کلانتری

ابراهیم کلانتری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است. او تحصیلات حوزوی و تحصیلات دانشگاهی دارد و از سوابق اجرایی‌اش می‌توان به ریاست دانشکده معارف اسلامی دانشگاه تهران، عضویت در شورای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مدیر حوزه دانشجویی شهیدبهشتی، رئیس مرکز و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های الزهرا(س)، اصفهان و تهران اشاره کرد.

علیرضا شیخ‌عطار

علیرضا شیخ‌عطار، سفیر ایران در آلمان بوده و اینک مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی است. شیخ‌عطار مدت زمانی نیز قائم‌مقام وزیر امور خارجه بوده است. او سوابق زیادی در استانداری و سفارت دارد و چندین کتاب نیز تالیف کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «دین و سیاست در هندوستان» اشاره کرد.

علیرضا منظری‌توکلی

علیرضا منظری‌توکلی، رئیس سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی است. او نماینده دوره نهم مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بوده است. منظری‌توکلی دارای دکتری رشته علوم‌تربیتی گرایش تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه شیراز است.
برخی از چهره های دانشگاهی و نمایندگان مجلس در گفت و گو با «فرهیختگان» و «آنا» از این تغییرات سخن گفتند که در زیر می خوانید.

دکتر ولایتی گام‌های بلندی برای بهبود کیفی دانشگاه برداشت
سیدمحمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس

انتصاب دکتر ولایتی از سوی مقام معظم رهبری بسیار اندیشمندانه و مناسب بود و در این مدت گام‌های بلندی برای بهبود شرایط کیفی دانشگاه برداشته شده و اینها قابل پنهان کردن نیست. در این دوره شاهد حضور چهره‌های علمی دانشگاهی هستیم. رویکرد جدید ریاست دانشگاه مبنی‌بر استفاده از نخبگان و صاحب‌نظران و شخصیت‌های تاثیر‌گذار در حوزه علمی، یکی از اقدامات مفید و مثبت این دانشگاه است که از نظر ما این برآیند بسیار حائز اهمیت و مهم است. همه جذب‌ها و به‌کارگیری افراد و اجرای برنامه‌ها طبق سیاست‌های وزارت علوم انجام شده که خیلی از واحد‌های دانشگاهی را براساس قوانین احیا کرده است و این امر بارقه‌های امید را در جهت حل مشکلات پیش روی دانشگاه را روشن می‌کند. توجه به مسائل و برنامه‌های فرهنگی یکی از شاخصه‌هایی است که می‌بینیم نسبت به قبل رشد بسیاری داشته است. متاسفانه در سال‌های قبل وضعیت مناسبی از نظر فرهنگی در دانشگاه حاکم نبود و البته مقاومت‌هایی هم صورت می‌گرفت که به لطف خدا جلوی این مقاومت‌ها گرفته و موجب تغییر در سبک و سیاق اداره امور فرهنگی دانشگاه شد. دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به پسوند اسلامی که دارد باید یکی از مجموعه‌های برتر آموزشی در جهان اسلام باشد. فارغ‌التحصیلان باید علاوه‌بر داشتن رتبه علمی برتر بتوانند در حوزه اخلاق اسلامی و راه و روش اسلامی هم برتر باشند.

صدور تفکرات انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه
نصرا... پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

متاسفانه در یک‌سال گذشته اتفاقاتی علیه دانشگاه آزاد اسلامی به وقوع پیوست که اصلا قابل دفاع نبود، مانند حذف برخی از مجوزهای آموزشی و مشکلات متعددی که نشان می‌داد جریانی در جهت تضعیف مدیریت جدید و مسئولان جدید پیش می‌رود. با این وجود دانشگاه آزاد اسلامی توانسته کار خوبی را ارائه و جایگاه خودش را حفظ کند. این دانشگاه به‌عنوان قطب آموزشی کشور با مدیریت غیرسیاسی و با نگاه آموزشی و توسعه کیفیت، روند روبه‌رشدی را در آموزش و پژوهش کشور در پیش گرفته و توانسته است اقدامات خوبی انجام دهد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد اتفاقات خوب دیگری از این دانشگاه در کشور و بین‌الملل باشیم. آقای ولایتی شخصیتی است که توانمندی و تاثیرگذاری بالایی دارد، از شخصیت‌هایی است که هم در مسئولیت‌های سابق و هم در مسئولیت فعلی به‌عنوان مشاور مقام معظم رهبری خیلی از کشورها او را می‌شناسند و با توجه به انتصابی که از ناحیه‌ رهبری دارند، نگاه خوبی به ایشان است. به نظرم این جنبه مغتنمی است و باید به آن توجه داشت. همچنین رفت‌وآمدها و فعالیت‌های ایشان و حضور برخی از کشورها و آمادگی آنها برای تاسیس واحد و انجام کارهای آموزشی مشترک، مسائل ساده‌ای نیست و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آنها گذشت. انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای منطقه می‌تواند در صدور تفکرات انقلاب اسلامی بسیار اثرگذار باشد و درنهایت به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران تمام شود.

نیروهای انقلابی از تغییر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی خرسند هستند
سیدمحمد حسینی، دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران

تمام نیروهای انقلابی از تغییر رویکردی که در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است خرسند هستند و برای هرگونه مساعدتی اعلام آمادگی کرده‌اند. خوشبختانه با تحولاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی در سطح ریاست هیات‌امنا و همچنین رئیس دانشگاه رخ داد، اقدامات موثری در زمینه فرهنگی انجام شده و برنامه‌های مناسبی برای تحول فرهنگی در واحدهای دانشگاهی این دانشگاه تدارک دیده شده است. افرادی که به‌عنوان معاون فرهنگی در واحدهای دانشگاه به کار گرفته شده‌اند، عناصر انقلابی متعهد و با رویکرد مناسب هستند. در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه‌هایی برای فعال‌شدن تشکل‌های دانشگاهی، اعم از دانشجویی و استادی انجام شده است که این برنامه‌ها می‌تواند باعث اقدامات موثر فرهنگی و هنری در دانشگاه باشد. همین که یک سند فرهنگی برای دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین است، می‌تواند مبنای کار و اقدامات در سال‌های‌ آتی باشد و این گام موثری در ارتقای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است. البته توقع وجود دارد که با اغتنام فرصت، فعالیت‌های قابل توجهی صورت بگیرد و دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی و زیبنده نام اسلامی باشد و بتواند الگویی برای دانشگاه‌های دولتی کشور شود. برخی از افراد که سابقه روشن و شفافی دارند و در رویدادهای مختلف نشان دادند در مسیر انقلاب و رهبری و نیروهای ولایتمدار هستند، در دانشگاه آزاد اسلامی به‌کار گرفته شده‌اند و به سهم خودشان نقش مثبتی را ایفا می‌کنند.

انتصاب دکتر ولایتی فراتر از یک حرکت سیاسی بود
کارن خانلری، نماینده مردم ارامنه در مجلس

نشانه‌هایی از تغییر محیط و فضا وجود دارد و مثبت هم است، ولی مشکلات این دانشگاه در حال حاضر عمدتا مشکلات اقتصادی است، این دانشگاه همچنین در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی موقعیت خوبی دارد و دکتر ولایتی در حوزه فرهنگی دقت نظر بالایی دارد.» این دانشگاه از بیت‌المال تغذیه نمی‌کند و خودگردان است و علاوه‌بر وضعیت اقتصادی کشور، مشکلاتی نیز در جذب دانشجو برای این دانشگاه ایجاد شد که امیدواریم بتوانیم گام به گام آنها را حل کنیم.اگر سیستم سنجش و پذیرش دانشجو به وضعیت قبلی برگردد، می‌تواند بخشی از مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی را حل کند. با این حال اقدامات زیادی در زمینه ارتقای کیفی آموزش انجام شده است؛ به‌طور مثال تولید مقالات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی یک نرخ بسیار بالا در مقایسه با دانشگاه دولتی دارد که این نشان می‌دهد این دانشگاه نه‌تنها توانسته هم‌پای دانشگاه دولتی حرکت کند، بلکه از آنها جلو زده است. دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه غیرحضوری جهان و سومین دانشگاه جهان به لحاظ تعداد دانشجو است، که امسال ظرفیت دکتری به حدود یک‌سوم رسید و این خود نشانه‌ای از حرکت به سمت ارتقای کیفی است.رویکرد مقام معظم رهبری در انتخاب علی‌اکبر ولایتی، یک رویکرد سیاسی صرف نبوده است، هدف این انتصاب جدید در راستای اثربخشی کیفی بیشتر بوده که البته نتیجه خواهد داد، این تصمیمی سیاسی نبوده است و فراتر از یک حرکت سیاسی بود.»

منبع: فرهیحتگان

کد خبر: 899106

وب گردی

وب گردی