عدم توازن میان درآمد و هزینه، چالش اصلی دانشگاه های ایران

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: بررسی دانشگاه های معتبر جهان نشان می دهد هزینه هر دانشجو در سال چند برابر هزینه سرانه کشور می باشد و در ایران بودجه سرانه هر دانشجو کمتر از درآمد سرانه است.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علینقی مشایخی در سی امین نشست مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه تربیت مدرس بر لزوم درآمدزایی دانشگاه‌ها از طریق ارزش آفرینی تاکید کرد و طی سخنانی با بیان این مطلب اظهار داشت: چالش اصلی دانشگاه های ایران در دهه های آینده، عدم توازن میان درآمد و هزینه آنهاست و دانشگاه ها چند سالی است که از فقر بودجه‌ای و مالی رنج می برند که این امر به کیفیت آنها آسیب می زند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه افزود: بررسی دانشگاه های معتبر جهان نشان می دهد هزینه هر دانشجو در سال چند برابر هزینه سرانه کشور می باشد و در ایران بودجه سرانه هر دانشجو کمتر از درآمد سرانه است و این بدان معناست که ما در حال خاموش کردن موتور تولید علم و فناوری هستیم.

دکتر مشایخی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در دانشگاه های دنیا درآمد ناشی از سرمایه گذاری عملیاتی رو به افزایش است و درآمد ناشی از کمک های دولتی در حال کاهش می باشد.

او در ادامه تاکید کرد: ما چاره ای نداریم به جز اینکه به ارزش آفرینی توجه کنیم و بابت آن درآمد کسب نماییم تا بتوانیم دانشگاه را زنده نگه داریم. ما باید هدف ها و استراتژی های توسعه کشور را بفهمیم و چالش های علم و فناوری را شناسایی کرده و بتوانیم برای آنها هدف گذاری کنیم. همچنین ارتباط بنگاه های اقتصادی با مراکز دانشگاهی و دولت باید هماهنگ شود تا دانشگاه ها ارزش ایجاد کنند و از این روند رو به سقوط کیفیت آموزش عالی جلوگیری کنند.

202

کد خبر: 899127

وب گردی

وب گردی