خرید تضمینی برنج ایرانی در راستای تقویت قیمت برنج داخلی

دبیر انجمن برنج گفت: با اعلام خرید تضمینی برنج ایرانی با قیمت کیلویی ۹ هزار تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی آرامش در بازار برقرار شد و کشاورزان می‌توانند بالای این رقم برنج خود را بفروشند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جمیل علیزاده شایق، در مورد آخرین وضعیت بازار برنج تولید داخل و اینکه واردات برنج خارجی از امروز چه تأثیری بر برنج داخلی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: امسال قیمت برنج تولید داخل نسبت به سال گذشته بسیار پایین آمده بود که دلیل آن ناشی از حرکت غلط وزارت صنعت،‌معدن و تجارت بود که اجازه داده بود از ابتدای تیرماه برنج وارد شود و این مسئله کمی بازار را بر هم زد.

او با اشاره به اینکه مجلس به‌صراحت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است، خاطرنشان کرد: ولی نمی‌دانیم به چه دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت یک مرتبه خود را وسط می‌اندازد و در امور دخالت می‌کند.

به گفته دبیر انجمن برنج از ابتدای امسال 3 میلیون و 300 هزار تن برنج از محل تولید داخل و واردات تأمین شده بود که 2 میلیون و 250 هزار تن آن تولید داخل بود.

علیزاده شایق به این نکته اشاره کرد که واردکنندگان با این بهانه که ما به فکر ذخیره‌سازی برنج هستیم اصرار بر واردات کردند و حجتی در پاسخ آنها اعلام کرد که 300 هزار تن اضافه بر مصرف داخل ذخیره‌سازی و وارد کرده‌ایم و اگر کسی نگران ذخیره‌سازی است بیاید برنج داخل را که در انبارها مانده بخرد.

او تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای تقویت قیمت برنج داخلی، خرید تضمینی برنج ایرانی را به قیمت کیلویی 9 هزار تومان در دستور کار قرار داد که همین مسئله سبب شد کشاورز بتواند با خیال راحت در بازار آزاد محصول خود را بالای این رقم بفروشد.

دبیر انجمن برنج گفت: همین کار وزارت جهاد کشاورزی سبب شد تا آرامش در بازار برنج برقرار شود؛ چراکه کشاورز می‌تواند برنج خود را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند.

علیزاده شایق در مورد آزاد شدن واردات و ثبت سفارش برنج از امروز اول بهمن‌ماه هم این‌گونه توضیح داد که از ثبت سفارش تا واردات رسمی سه ماه زمان لازم است تا واردکننده بتواند کالای خود را انتخاب، سفارش، حمل و وارد گمرکات کشور کند. یعنی رسماً از ابتدای سال آینده برنج وارد خواهد شد.

او به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن اینکه پیش از این ثبت سفارش کالاها شاید محدودیت چندانی نداشت، اما در نامه حجتی قید شده است که ثبت سفارش برنج تا سه ماه معتبر است و واردکنندگان از زمان ثبت سفارش برای واردات سه ماه فرصت دارند.

طی نامه رسمی حجتی وزیر جهاد کشاورزی به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت واردکنندگان برنج می‌توانند از امروز اول بهمن تا اول خرداد سال 97 اقدام به ثبت سفارش برای واردات برنج کنند که اعتبار هر ثبت‌سفارش 3 ماه خواهد بود.

متن نامه حجتی به‌شرح زیر است:

جناب آقای شریعتمداری

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

سلام علیکم

به استحضار می‌رساند ثبت سفارش واردات برنج از تاریخ 96/11/1 لغایت 97/3/31 مجاز می‌باشد، مدت ثبت سفارش تمامی محموله‌های برنج سه‌ماهه و برای یک ماه قابل تمدید است. لطفاً دستور فرمایید مراتب به تمامی متقاضیان اعلام و تعهد لازم مبنی اینکه محموله‌های وارداتی حداکثر بایستی تا شامگاه 97/4/31 وارد و ترخیص قطعی گردد اخذ شود.

حداکثر مهلت اعتبار ثبت سفارش، بروات اسنادی، اعتبارات اسنادی و حواله تا تاریخ 97/4/31 حداکثر مهلت اعتبار ثبت سفارش، بروات اسناد، اعتبارات اسنادی و حواله تا تاریخ 97/4/31 خواهد بود. بدیهی است به دلیل شروع فصل برداشت برنج داخلی، ترخیص و واردات برنج پس از تاریخ 97/4/31 امکان‌پذیر نخواهد بود.

محمود حجتی

وزیر جهاد کشاورزی

منبع: فارس

402

کد خبر: 899233

وب گردی

وب گردی