کلهر: باید  در المپیک بعدی 2، 3 نماینده در آلپاین داشته باشیم/ در آلپاین خیلی فعالیم/ مسابقات دربندسر به نفع جوانان است

سرمربی پارا اسکی و رییس کمیته جوانان فدراسیون اسکی گفت: باید یک انرژی وارد شود که کل سیستم به کمک اسکی بیاید و در المپیک بعدی حداقل بتوانیم 2، 3 نماینده در رشته آلپاین داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، کلهر در مورد آماده‌سازی پیست دربندسر برای برگزاری مسابقات لیگ بین المللی اسکی آلپاین اظهار داشت: اسکی‌بازان بزرگ قطعا در مسابقات اروپا حضور دارند و سخت است که بخواهیم آن ورزشکاران را به اینجا دعوت کنیم چون برای فدراسیون، هزینه دارد ولی خدا را شکر با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از طرف فدراسیون اسکی انجام شده، با داشته‌های‌مان برنامه‌ها را جلو می‌بریم. امسال 12، 13 مسابقه را تا امروز برگزار کرده‌ایم که همگی زیر نظر FIS بوده است و اتفاق خوبی بود چون امتیازات ورزشکاران ما به وسط المپیک رسیده است. در کل باید برنامه‌ریزی‌مان را برای سنین پایه و جوانان قوی کنیم چون سال به سال شرایط برای ما سخت‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: خیلی دوست داریم که در دنیا صاحب کرسی باشیم. اگر می‌خواهیم از حق خودمان دفاع کنیم باید حداقل یک نماینده در میادین بین‌المللی داشته باشیم. این نکته بسیار مهم است چون امروز جنگ، جنگ قدرت و تکنولوژی است. پس ما باید نفری را داشته باشیم تا از حق ما به خوبی دفاع کند و قوانین را بداند. خدا را شکر کشور ما هم صاحب قوانین و تکنولوژی‌های امروز مطرح شده در میادین جهانی است و با علم روز دنیا جلو می‌رود. مهم این است که ما سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم و بخش خصوصی به اسکی ورود کند چون اسکی، ورزشی است که هزینه‌های گزافی را می‌طلبد.

سرمربی پارا اسکی تصریح کرد: مسابقاتی که اینجا برگزار می‌کنیم برای فدراسیون، هزینه دارد و تأمین این هزینه‌ها مستلزم ورود بخش خصوصی قوی است. باید یک انرژی وارد شود که کل سیستم به کمک اسکی بیاید و در المپیک بعدی حداقل بتوانیم 2، 3 نماینده در رشته آلپاین داشته باشیم. اسکی در المپیک زمستانی تنوع زیادی دارد. ما در بخش آلپاین، رشته‌های مارپیچ کوچک و بزرگ را داریم. اسنوبرد، کراس کانتری و مسابقات مونگول و ... هم هستند. ما در حال حاضر در آلپاین خیلی فعال هستیم. ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در رشته‌های‌مان تنوع بیشتری داشته باشیم. همه باید دست به دست هم دهند که بتوانیم در المپیک بعدی، ورزشکاران بیشتری را شرکت دهیم.

کلهر با اشاره به قوانین جدید خاطرنشان کرد: قوانین اسکی به این گونه است که در بخش بانوان، ورزشکاری که رنکینگش پایین‌تر از 140 باشد، می‌تواند در المپیک شرکت کند که خدا را شکر 3، 4 تن از دختران ما چنین شرایطی را دارند و چند پسر زیر 100 هم داریم. نفرات ما بسیار زیاد هستند ولی اگر بتوانیم نفراتی با رنکینگ زیر 20 داشته باشیم، می‌توانیم در بین 100 نفر برتر نماینده داشته باشیم و در آلپاین، 3، 4 اسکی‌باز را به مسابقات بفرستیم اما چون قوانین نسبت به سال گذشته محدودتر شده و سطح امتیازات بالاتر رفته، فعلا یک نماینده آقا و یک نماینده خانم می‌توانیم شرکت دهیم. بنابراین باید ورزشکاران‌مان را در مسابقات وُردکاپ، اروپاکاپ و مسابقاتی که اسکی‌بازان برتر شرکت می‌کنند، شرکت دهیم تا بتوانند به سطح بین‌المللی نزدیک‌تر شوند.

وی افزود: FIS کارشناسان متعددی دارد و تمام مسابقات کشورهای جهان از جمله ایران را بررسی می‌کند. در حال حاضر نماینده فدراسیون جهانی از کشور بلغارستان آمده چون فدراسیون جهانی، تمام مسائل ریز را بررسی می‌کند. کارشناسان نظر می‌دهند و به اعتقاد من، فدراسیون جهانی برنامه‌های دقیقی دارد. آنها سطح اسکی‌بازان را می‌سنجند. مثلا 10، 20 سال پیش ما می‌توانستیم 4 نماینده در المپیک داشته باشیم ولی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و قهرمانان، قوانین ریزتر شده و فدراسیون جهانی تأکید کرده کشورهایی که تلاش نمی‌کنند و زحمت نمی‌کشند، نتوانند حرفی برای گفتن در فدراسیون جهانی داشته باشند.

سرمربی پارا اسکی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اینکه مسابقات دربندسر چقدر در رنکینگ اسکی‌بازان و کسب سهمیه المپیک مؤثر است، تأکید کرد: این مسابقات منوط به این است که ما ورزشکاری داشته باشیم و امتیاز جهانی او به صفر نزدیک باشد. ما دو ورزشکار خوب به نام محمد کیادربندسری و حسین ساوه‌شمشکی، پوئن زیر 30 دارند. این موضوع به نفع جوانان ماست که می‌خواهند پوئن بگیرند. مثلا جوانی که رنکینگش 50 یا 60 است، با برگزاری این مسابقات به زیر 40 می‌آید و این اتفاقات به نفع چنین اسکی‌بازانی است.

کلهر در مورد مسابقات جانبازان و معلولین نیز گفت: دوشنبه هفته آینده برای اولین بار مسابقات پارا آسیایی اسکی آلپاین و اسنوبرد در پیست دیزین برگزار می‌شود. در حال حاضر 4 کشور رومانی، بلژیک، بلغارستان و قزاقستان اعلام آمادگی کرده‌اند که باعث افتخار ماست. من 5 دوره به تنهایی نماینده کشور بودم ولی در یکی، دو سالی که بعد از پارا المپیک سوچی کار کردیم، توانستیم هم رشته اسنوبرد، هم آلپاین و هم کراس کانتری را فعال کنیم که در حال حاضر تیم کراس کانتری برای کسب سهمیه در کشور آلمان به سر می‌برد. پارا آلپاین و پارا اسنوبرد در حال حاضر در پیست اسکی دیزین، اردو دارند که به امید خدا بتوانیم در مسابقات پارا المپیک 2018 حداقل 5، 6 نماینده در رشته‌های آلپاین، اسنوبرد و کراس کانتری داشته باشیم.

رئیس کمیته جوانان فدراسیون اسکی درباره عدم اعزام تیم جوانان به مسابقات جهانی گفت: 2 ورزشکار ما به کمپ اتریش دعوت شدند و ویزای‌شان هم صادر شد اما امتیازی که فدراسیون جهانی 4، 5 سال برای ما در نظر گرفته بود را امسال به کشورهای دیگر داد. ورزشکاران ما ویزای‌شان را هم گرفتند اما سیاست فدراسیون و مسابقات ترکیه و دربندسر دست به دست هم داد که ما تیم را اعزام نکنیم. در کل ورزشکاران ما از زمانی که به ترکیه رفتیم تا به امروز، درگیر مسابقات بوده‌اند. در حال حاضر هم تمرین می‌کنند. سیاست فدراسیون ما بر این است که در سنین پایه و جوانان سرمایه‌گذاری کند اما کار سختی در پیش داریم و همه باید کمک کنیم تا 4 سال آینده یک تیم ملی قدرتمند را از دل این جوانان دربیاوریم.

604

کد خبر: 899252

وب گردی

وب گردی