به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه اول بهمن پارلمان با بررسی طرح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به صورت یک فوریتی موافقت کردند.
در این استفساریه پرسیده شده است که آیا اماکن عمومی ذکر شده در تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 15 شهریور 1385 شامل قهوهخانهها و قهوهخانههای سنتی و اتاقهای استعمال دخانیات مستقر در فرودگاهها و پایانههای مسافربری میشود؟
در پاسخ به این استفساریه در طرح آمده است:
خیر، اماکن عمومی مذکور در تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات شامل قهوهخانهها و قهوهخانههای سنتی و اتاقهای استعمال دخانیات مستقر در فرودگاهها و در پایانههای مسافربری نمیشود.
در مقدمهای که به عنوان دلایل توجیهی در ابتدای طرح آمده عنوان شده است که از آنجا که مصرف قلیان در اماکنی به نام قهوهخانه مرسوم بوده و این واحدهای صنفی بیش از دهها سال در جامعه سابقه دارند و همچنین این اماکن تحت نظارت دقیق اتحادیه صنفی خود بوده و صرفا اماکن دارای مجوز برای استعمال دخانیات و قلیان مبادرت به این امر میکرده و افراد متقاضی کاملا آگاهانه وارد این اماکن میشوند و با عنایت به سابقه طولانی این اماکن قهوهخانهها یکی از نمادهای سنتی کشور ما محسوب میشوند و مورد مراجعه افراد بسیاری هستند. از این رو جمعآوری بدون برنامهریزی قلیان علاوه بر آثار سوء آن که متوجه فعالان این خدمات به عنوان اماکن کسب و بیکاری جمعیت قابل توجه فعال می تواند آثار سوء دیگری از جمله زیرزمینی شدن آن داشته باشد.
در ادامه دلایل توجیهی تصریح شده است که اساسا تولید، واردات و مصرف دخانیات به طور مطلق ممنوع نیست و قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات نیز مبین همین معنا است، اما با عنایت به پیگیریهای بعدی توسط دستگاههای اجرایی منجر به بروز مشکلاتی شده است.