"تئاتر و سینما در ایران و جهان" در دانشگاه آزاد خوراسگان منتشر شد

کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» به قلم دکتر فائزه تقی‌پور از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، این کتاب که به «بررسی تاریخ و زمینه‌های شکل‌گیری تئاتر و سینما در ایران و جهان» پرداخته، در 12 فصل تنظیم شده است و در نگارش و تدوین آن، تلاش شده آن دسته از مطالبی که بیش از سایر موارد با فرهنگ ارتباط وثیق و مستقیم دارند، مورد اشاره قرار گیرند.

دکتر فائزه تقی‌پور نویسنده کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، در معرفی این اثر گفت: «حجم مطالب مرتبط با تاریخ تئاتر در ایران و گستردگی و تنوع این موضوع در سراسر ایران، بسیار مهم بود؛ به شکلی که هر شهر و روستایی برای خود، گونه‌ای از نمایش‌های طبیعی یا رسمی داشت که در قالب آداب و رسوم، گاه هنوز نیز اجرا می‌شود. شاید به عنوان یک کار فرهنگی لازم باشد که هنرهای آیینی و نمایش ایران به صورت استانی بررسی شده، برای هر منطقه ایران، کتابی مجزا پیرامون نمایش و آیین‌های سنتی آن منطقه پیش‌بینی شود. همچنین تنوع آیین‌ها و نمایش‌های ایران در مقایسه با سایر کشورها بی‌نظیر است.»

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) خاطر نشان کرد: «در فصل اول این کتاب با عنوان «تئاتر در جهان» علاوه بر اشاره‌هایی به خاستگاه‌های تئاتر در نقاط مختلف جهان، به صورت مجزا به بیان ریشه‌ها و خاستگاه‌های هنرهای نمایش در ادوار مختلف تاریخ در نقاط و کشورهای متعدد پرداخته شده است. فصل دوم کتاب به معرفی «انواع نمایش‌های ایرانی و برخی آیین‌های مربوط به تقلید» و فصل سوم نیز به معرفی «برخی آیین‌های مربوط به عزاداری محرم» اختصاص یافته است. در فصل چهارم، موضوع «رقص‌ها و حرکات فیزیکی و نمایشی» و در فصل پنجم، موضوع «برخی آیین‌های مربوط به سوگ در ایران» مورد توجه قرار گرفته است. فصل ششم کتاب به معرفی انواع «نمایش‌های فردی» از جمله معرکه‌گیری، نظم‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، نقالی و دیگر نمایش‌های فردی اختصاص یافته است. فصل هفتم، در برگیرنده‌ معرفی انواع «بازی‌های متداول در ایران» و فصول هشتم و نهم کتاب نیز شامل «هنرهای نمایشی مرتبط با اقوام و مناسبت‌های ملی- محلی» و «تئاتر نمایشی» است.»

دکتر تقی‌پور افزود: «در فصل دهم کتاب، «تاریخ سینما در جهان»؛ در فصل یازدهم «تاریخ سینما در ایران» و در فصل پایانی کتاب نیز موضوع «مباحث علمی مرتبط با سینما» مطرح شده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر فائزه تقی‌پور، دانش‌آموخته‌ دکتری علوم ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) است که تا پیش از این، کتاب‌هایی همچون «واکاوی‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی» (با همکاری عباس زمانی) و «مطالعه قوم‌نگارانه‌ی فرهنگ نامگذاری» (با همکاری با نگین فروغی) را به بازار نشر عرضه کرده است.

کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» را انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 360 هزار ریال منتشر کرده است.

کد خبر: 899297

وب گردی

وب گردی