دانش آموزان در مدارس مهارت های  زندگی کردن  را فرا نمی گیرند

آموزگار و کارشناس آموزش و پرورش گفت: در مدارس آموزش هایی که ارتباط با واقعیت ها زندگی داشته باشد وجود ندارد و دانش آموزان در مدارس مهارت های زندگی کردن را فرا نمی گیرند چرا که به این موضوع پرداخته نمی شود یا کمتر پرداخته می شود.

حسین طالبی - ایسکانیوز :اخیرا بحث هایی در مورد کمبود مولفه ای به نام آموزش مهارت های زندگی در مدارس مطرح می شود و منتقدان معتقدند که دروسی که در مئدارس تدریس می شود به درد دانش آموزان در طول زندگی نمی خورد.

"علی بهشتی نیا " آموزگار و کارشناس آموزش و پرورش به خبر نگار ایسکانیوز می گوید: البته یک کتاب درسی به نام" تفکر و سبک زندگی" وارد نظام آموزشی شده است که نسبتا به موضوعات خوبی پرداخته است اما مشکل اینجاست که معلمان این درس مهارت کافی برای آموزش این موضوع را ندارند.
وی ادامه می دهد: آموزش مهارت های زندگی و فرهنگی به دانش آموزان در مدارس نیاز به یک برنامه آموزشی بلند مدت دارد و اختصاص ساعاتی در طول هفته که این موضوع را خوب فرابگیرند در واقع تدریس و آموزش این مسائل در بازه زمانی کوتاه مثل یک زنگ کافی نیست و نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

زنگ تربیت بدنی برای دانش آموزان هم تفریخ و هم درس محسوب می شود و آنها را از کلاس های کسل کننده ونیکمت ها خشک و سفت رها می سازد و باعث افزایش نشاط در دانش آموز می شود



زنگ ورزش

به اعتقاد این کارشناس آموزش و پرورش بهترین تشویق برای دانش آموزان ورزش است ، اما ساعات اختصاص داده شده به ورزش یا تربیت بدنی بسیار کم است.
وی می گوید: زنگ تربیت بدنی برای دانش آموزان هم تفریخ و هم درس محسوب می شود و آنها را از کلاس های کسل کننده ونیکمت ها خشک و سفت رها می سازد و باعث افزایش نشاط در دانش آموز می شود و مهمتر اینکه ورزش باعث آمادگی جسمانی و فکری شده و دانش آموزان مطالب را بهتر فرا می گیرند.

جریان کلی آموزش مطابق با استانداردهای آموزش جهانی نیست


بهشتی نیا معتقد است: امروزه مدارس در حول محور اقتصاد می چرخند و در واقع معلمان با مشکلات مالی و حقوقی درگیر هستند و بیستر از آنکه تمرکز به تدریس مطالب داشته باشند به حقوق و مزایا عقب افتاده و پرداخت نشده و مشکلات اقتصادی در زندگی خود فکر می کنند.
وی با اشاره به اینکه کلاس های درس معمولا بدون چارچوب و برنامه آموزشی خاصی تشکیل می شود و باعث بوجود آمدن یک فضای خسته و کسل کننده برای دانش آموزان و به دنبال آن نیاموختن مطالب آموزشی می شود می گوید:

امروزه مدارس تبدیل به یک اداره کوچک شده که مدیر به دنبال پرداخت پول آب ،برق ، گاز و... است.

امروزه مدارس تبدیل به یک اداره کوچک شده که مدیر به دنبال پرداخت پول آب و برق و گاز و.. است.
بهشتی نیا ، کارشناس و معلم آموزش و پرورش درباره مشکلات و معضلات نظام آموزشی در ایران می گوید: سیتم آموزشی نباید در یک جا ساکن بوده و باید بصورت شناور با نظام آموزشی دنیا مطابقت داشته باشد.
این کارشناس تاکید می کند :جریان آموزش را در قالب کتاب نمی توان خلاصه کرد ،معلمان باید در آموزش مطالب ،از خود خلاقیت نشان بدهند ،بودجه آموزش و پرورش باید افزایش یابد و از حجم بیهوده کتاب ها کاسته شود.

علی بهشتی نیا در پایان می گوید: دانش آموزان نباید فقط به کتاب های درسی بسنده کنند و غیر از مطالب کتاب باید در دنیا واقعی به دنبال واقعیت های زندگی بگردند تا موضوعات برایشان ملموس تر بوده و درک واقعی از اتفاقات درون جامعه داشته باشند.


706

کد خبر: 899331

وب گردی

وب گردی