سواحل مکران به دلیل اینکه به آب‌های آزاد دنیا دسترسی آسانی دارد، دارای یک موقعیت استراتژیک و مهم است، ازاین‌رو می‌توانیم با ایجاد یک پایگاه نظامی در این سواحل و حرکت به سمت و سوی اقتصاد دریا محور میتوانیم، بهترین بهره را ببریم.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ازآنجاکه سهم دریا در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته بسیار زیاد است، تردیدی نیست که این سهم در اقتصاد آینده جهان نیز افزایش یابد، چراکه اقتصاد و تجارت در حال جهانی‌شدن است و کشورها کمتر در محدوده جغرافیایی خود کار می‌کنند و با سرمایه‌گذاری در دیگر مناطق ساحلی" سواحل مکران" ضمن رشد حمل‌ونقل دریایی خود، افزایش تعداد کشتی‌های موردنیاز، ظرفیت ناوگان، خدمات، تعمیرات، ساخت و... را رونق می‌بخشند.
محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، با تاکید بر لزوم ایجاد هم‌افزایی و همگرایی بیشتر بین سازمان‌ها در راستای توسعه سواحل مکران گفت: عملاً شکل‌گیری استفاده از پتانسیل‌های مکران نیازمند یک اکوسیستم خاص است و کار باید از حالت جزیره‌ای‌ به‌صورت کامل و جامع صورت گیرد.
سیف ادامه داد: دولت قصد دارد از اقتصاد زمین پایه به اقتصاد دریا محور حرکت کند و در این راه یکی از موضوع‌های مکان محور، برای سرمایه‌گذاری که برای دولت اهمیت دارد، سواحل مکران است.
وی با اشاره به اینکه سواحل مکران یک منطقه حیاتی در کشور است و امکانی ژئوپولیتیک دارد که به‌درستی از آن استفاده‌نشده است، بیان داشت: کشور در سواحل مکران بااتصال به آب‌های اقیانوس هند تقریباً استراتژیک ترین سواحل کشور به شمار خواهد رفت چراکه می‌تواند ما را به‌کل دنیا به‌صورت مستقیم مرتبط کند و فراهم شدن این امکان نیازمند ورود بخش خصوصی و تهیه موضوع مخارج توسعه است.
سیف بر لزوم ایجاد هم‌افزایی و همگرایی بیشتر بین سازمان‌ها در جهت توسعه سواحل مکران تاکید کرد و افزود: عملاً شکل‌گیری استفاده از پتانسیل‌های ذکرشده نیازمند یک اکوسیستم خاص است، کار باید از حالت جزیره‌ای‌ به‌صورت کامل و جامع صورت گیرد و با فراهم آوردن بستر مناسب مکانی و خدمات شهری مناسب به مواردی همچون تأمین گاز برق و در کل زیربناهای لازم بپردازیم چراکه این موارد لازمه کار است و باید بدانیم علاوه بر خدمات سخت‌افزاری نیازمند زیرساخت سازی در این حوزه هستیم.
وی از تعریف پروژه‌های فناورانه دریایی با همکاری سازمان‌ها، شرکت‌ها و متخصصان فعال در منطقه مکران خبر داد و گفت: با ایجاد بستر مناسب در این جهت شاهد توسعه این منطقه، افزایش جمعیت و رونق اقتصادی هر چه بیشتر باشیم.
علاقه‌مند به هم‌افزایی با دولت در راستای توسعه
سیف، با اشاره به برنامه‌های ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی در خصوص توسعه سواحل مکران بیان کرد: کاربر روی توسعه سواحل مکران بحثی کاملاً علمی است ازاین‌رو علاقه‌مند به هم‌افزایی با دولت و مراکز خواستار کار در سواحل مکران هستیم.
دبیر ستاد دریایی معاونت علمی در ادامه تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در سواحل مکران را از دیگر برنامه‌های ستاد معرفی کرد و گفت: ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنایع دانش‌بنیان دریایی از تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در سواحل مکران در حوزه‌هایی مانند روش‌های جدید شیرین سازی آب، تأمین انرژی در سواحل، پرورش ماهی در قفس، آبزی‌پروری و ... حمایت می‌کند.
وی توسعه سواحل مکران را بحث بسیار گسترده و مفصلی خواند و گفت: آبزی‌پروری، توسعه بنادر، حمل‌ونقل دریایی ساخت و تعمیر کشتی، ساخت انواع شناورها و... تماماً پتانسیل‌های بالقوه‌ای‌ به شمار می‌روند، که در سواحل مکران وجود دارد و باکار بر روی آن‌ها می‌توان به توسعه سواحل مکران پرداخت که با استفاده از آن‌ها می‌توان به توسعه جوامع انسانی در این مناطق به‌گونه‌ای‌ پرداخت تا از مزایای دریایی وزندگی در کنار آب بهره‌مند شوند.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی افزود: یکی از برنامه‌های ما این است که جلسات کارگروه‌های دریایی در استان‌های ساحلی برگزار شود که خوشبختانه در برخی از استان‌ها این اتفاق افتاده است. بر این اساس می‌بایست اطلس‌های توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری دریایی در این استان‌ها تدوین شود. این کار موجب آشنایی بخش دولتی و بخش خصوصی با این توانمندی‌ها خواهد شد.

کد خبر: 899352

وب گردی

وب گردی