پیش‌بینی کلمات پیش از گفتگو

نوع جدیدی از شبکه نورونی با استفاده از ممریستور ساخته شده که می‌تواند برای بهبود سامانه‌های محاسباتی که شبیه به انسان فکر می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نوع جدیدی از شبکه نورونی با استفاده از ممریستور ساخته شده که می‌تواند برای بهبود سامانه‌های محاسباتی که شبیه به انسان فکر می‌کنند، به‌کار گرفته شود. این شبکه که به سیستم محاسبات مخزن شهرت دارد قادر به پیش‌بینی کلمات پیش از گفتگو است. از این سیستم می‌توان برای پیش‌بینی آینده استفاده کرد.
نتایج این پروژه که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شده در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Communications به‌ چاپ رسیده است.
این سامانه محاسبات می‌تواند ظرفیت شبکه نرونی را بهبود داده و زمان مورد نیاز برای آموزش را کم کند. در این راستا محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از ممریستور موفق به تولید سیستمی شدند که فضای کمی گرفته و در عین حال می‌تواند با سامانه‌های الکترونیکی مبتنی بر سیلیکون ترکیب شود.
ممریستورها قطعاتی هستند که هم داده را ذخیره کرده و هم عملکرد مقاومت را دارا هستند، این در حالی است که در کامپیوترهای رایج، پردازشگر از حافظه جدا است. محققان این پروژه از ممریستور ویژه‌ای استفاده کردند که رویدادهای تازه را نیز به خاطره می‌سپارد. این حافظه که با الهام از مغز ساخته شده یک شبکه نورونی بوده که در آن سیناپس، نورون، و نود وجود دارد و میان نودها نیز اتصالاتی است.
برای آموزش به این شبکه نورونی، سوالات و پاسخ‌های مختلفی به آن داده می‌شود. در این فرآیند که نوعی یاد گیری است، اتصال و ارتباط میان نودها تقویت شده و میزان خطا کاهش می‌یابد که این موضوع در نهایت منجر به افزایش پاسخ‌های صحیح می‌شود.
بعد از این که آموزش به شبکه نورونی داده شد، شبکه می‌تواند بدون دانستن پاسخ سوالات مورد آزمایش قرار گیرد. برای مثال اگر عکس فردی به این شبکه نشان داده شود، شبکه می‌تواند چهره انسان را شناسایی کند چرا که قبلا ویژگی‌های چهره انسان به او آموزش داده شده است.
شناسایی چهره کار دشواری نیست، این سامانه قادر به انجام کارهای پیچیده نظیر تشخیص صدا است که با آموزش‌هایی این کار قابل انجام است.
فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.

202

کد خبر: 899388

وب گردی

وب گردی