ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان/ برای ایجاد رقابت سالم باید مراقب ایده‌های نوظهور بود

استاد حقوق بین‌الملل نفت و انرژی با اشاره به اینکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان مستلزم همکاری دانشگاه ها و دانشجویان است، گفت:پیش‌نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌ کشور، باید مورد توجه قرار گیرد.

حسن مرادی، استاد حقوق بین‌الملل نفت و انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر همکاری شرکت‌های دانش بنیان در عرصه صنعت کشور را به چه صورت ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: در همه جای دنیا امروزه شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند با استفاده علم و فناوری نو موانعی که برسر راه صنعتگران و تجار بود را بردارند. در ایران هم این شرکت‌ها پا گرفته‌اند. در بسیاری از بخش‌ها مورد حمایت دولت و دانشگاه‌ها قرار گرفته و در جاهایی هم کمتر مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند.

او تصریح کرد: اگر دولت و معاونت فناوری ریاست جمهوری حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را در راستای پیشرفت کشور می‌دانند باید نهایت تلاش خود را برای حمایت از این شرکت‌ها بکار گیرند.

مرادی ادامه داد: این شرکت‌ها، به عنوان بنگاه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، نقش محوری در توسعه اقتصاد کشور ایفا می‌کنند. چرا که یکی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه‌ ملی، اقتصاد دانش‌بنیان و بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهره‌وری از طریق دانش‌بنیان نمودن اقتصاد و توسعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: پیش‌نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که به عنوان با ارزش‌ترین سرمایه‌ کشور، باید مورد توجه قرار گیرد.

مرادی افزود: هم‌اکنون ایده‌های فناوانه و خلاق توسط شرکت‌های دانش بنیان به ثبت رسیده و تا جاییکه بسیاری از اختراعات به سمت تجاری‌سازی حرکت کرده است. اما می‌توان گفت این حمایت‌ها کافی نیست باید تلاش های زیادی در جهت حمایت از این شرکت‌ها به وجود آید.

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رونق و توسعه این شرکت‌ها مستلزم همکاری دانشگاه و دانشجویان است، اظهار کرد: باید دانشگاه‌ها و دانشجویان با ارائه الگو‌های نو بتوانند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصاد کشور گام بردارند. اینطور نباشد که دانشجویان کنار بنشیند و اساتید برای آنها کار فراهم کنند، هر دو باید ایجاد انگیزه کنند و هردو باید با ترفند خودشان مشکلات را حل کنند.

او خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها هر چند بازار را در اختیار دارند ولی این وضعیت پایدار نخواهد بود و باید مراقب باشند شرکت‌هایی که با ایده‌های نو ظهور خواهند کرد در کنار آن‌ها رقابت سالم را ایجاد کنند.


402

کد خبر: 899404

وب گردی

وب گردی