مسابقه دانش‌آموزی نور با گرامیداشت «ابن رزاز جزری» برگزار می‌شود

دوره سوم مسابقه دانش‌آموزی نور گرامیداشت در سال تحصیلی 96-97 با گرامیداشت «ابن رزاز جزری» آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری، در سال تحصیلی 96-97 از دی‌ماه آغاز شد. موضوع این دوره از مسابقه، ساخت فیلم‌های علمی کوتاه یک دقیقه‌ای از انجام آزمایش یا وسیله ساخته شده از ساخت سازوکارهای (مکانیزم‌های) حرکتی و آزمایش‌هایی در مباحث مختلف مکانیک است.
همانند سال گذشته، صدها فیلم در محدوده علمی مرتبط برای راهنمایی علمی دانش آموزان ارائه خواهد شد. موضوعات فیلم‌های علمی عبارت‌اند از: ماشین‌های ساده و مکانیزم‌های حرکتی، اصطکاک، ایستایی، مرکز جرم، استاتیک، اینرسی، حرکت دورانی، نیروهای جانب مرکز، حرکت پرتابی، قوانین نیوتن، گرانش، فنر، تکانه، انرژی مکانیکی و تبدیل‌های آن، آونگ‌ها، فشار و شناوری، فشار در جامدات، مایعات، گازها، قانون برنولی، سیالات، نوسان، تشدید، امواج مکانیکی خواهند بود.
دوره سوم مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری، از دی‌ماه سال جاری آغاز شده و دانش‌آموزان می‌توانند از الآن تا پایان اردیبهشت سال 97، با مراجعه به سایت جایزه مصطفی (ص) به نشانی http://www.mustafaprize.org در بخش مسابقه دانش‌آموزی نور مراجعه کرده و در قالب گروه‌های 2 یا 3 نفرِ آثار علمی خود را به صورت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای به دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) ارسال کنند.
نحوه شرکت در این مسابقه ساخت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای از انجام آزمایش‌های علمیِ گروه‌های دانش‌آموزی طرح‌ریزی شده است. معیارهای ارزیابی و نحوه داوری آثار ارسالی بر روی سایت مسابقه ارائه می‌شود. این دوره نیز به 100 اثر برتر دانش‌آموزی، 100 سکه بهار آزادی اهدا و تعدادی تجهیزات آزمایشگاهی به 10 پژوهشسرا و 10 مدرسه با مشارکت برتر اهدا خواهد شد.
مسابقه دانش‌آموزی نور هر سال به عنوان یکی از رویدادهای جایزه مصطفی (ص) در حوزه دانش‌آموزی برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.
مسابقه دانش‌آموزی نور که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار می‌شود؛ در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم» به مناسبت یک هزارمین سال انتشار کتاب المناظر ابن‌هیثم، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان شهیر جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد.
موضوع این دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهار هزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال 1650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر برگزیده، تقدیر شد.
مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2015 نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در روز اختتامیه نیز از 100 گروه دانش‌آموزی برگزیده تقدیر شد.
جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی (ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.
بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.

202

کد خبر: 899417

وب گردی

وب گردی