کتابدار موتور کتابخانه است/هرگز تن به محافظه کاری ندادم

یک کتابدار پیشکسوت، با اشاره به اینکه کتابدار موتور کتابخانه است، گفت: یک کتابدار شایسته باید بتواند امکانات مورد نیاز کتابخانه اش را فارغ از همه محدودیت هایی که به نوعی بر وی تحمیل می شود، فراهم کند.

سیدکاظم حافظیان پیشکسوت کتابداری در گفت و گو خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره اهمیت جذب مخاطب در کتابخانه‌های عمومی، گفت: کتابخانه ها در جذب مخاطب ضعیف عمل نکرده اند بلکه بسیار هم فعال هستند و اخیرا بسیاری از کتابخانه ها در جذب ساکنان محلات موفق بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فعال بودن یک کتابخانه تا حدود زیادی مربوط به کتابداران آن منطقه است، افزود: البته منابع خوب یک کتابخانه در استقبال مراجعه کننده اهمیت زیادی دارد.

این پیشکسوت کتابدار، تاکید کرد: البته در بررسی علت کمبود مخاطب کتاب نمی توان از تاثیر شبکه های اجتماعی که موجب کاهش علاقه شهروندان به مطالعه می‌شود، غافل بود.

حافظیان درباره کمبود منابع در کتابخانه ها نیز، گفت: عمده فعالیتم در کتابخانه های تخصصی بوده و در این دست از کتابخانه ها، آخرین منابع منتشر شده را در اختیار محققان قرار می دهد همچنین دارای آخرین اطلاعات در حوزه های تخصصی است در این رابطه خدمات رسانی کتابخانه های تخصصی با کتابخانه عمومی فرق دارند.

وی درباره کمبود منابع کتابخانه های عمومی افزود: اگر یک کتابخانه عمومی فاقد مجموعه منابع مناسب برای مراجع کنندگان باشد محکوم به عدم استقبال مردم است البته در این میان، امکانات فضای کتابخانه در استقبال مخاطب بی تاثیر نیست در این رابطه می توان گفت اگر فضای کتابخانه امکانات خوبی داشته باشد مسلما از این کتابخانه استقبال می شود.

وی ادامه داد: امروز علیرغم کاهش آمار مطالعه برخی از کتاب ها چندین بار تجدید چاپ می شوند البته به تبلیغات برای فروش کتاب خیلی اعتقاد دارم و مطمئنم که با معرفی درست یک کتاب مخاطبان بیشتری تمایل به تهیه آن دارند البته هر کتابی با تبلیغ فروخته نمی شود.

حافظیان کتابدار را موتور کتابخانه عنوان کرد و گفت: یک کتابدار شایسته باید بتواند امکانات مورد نیاز کتابخانه اش را فارغ از همه محدودیت هایی که به نوعی بر وی تحمیل می شود، فراهم کند و از بخشنامه های اداری که مانع از ارائه یک کتاب خاص به دست مردم بشود، ترسی نداشته باشد.

وی افزود: کتابدار رابط میان مردم و مسئولان بالا دستی خود است و سعی می کند تقاضای مردم را به مدیرانش برای تهیه کتاب منعکس کند و نباید از ارائه کتابی که از طریق وزارت ارشاد مجوز گرفته ترسی داشته باشد.

این پیشکسوت کتابدار ادامه داد: ارائه برخی بخشنامه ها از حس محافظه کاری مسئولان کتابخانه ناشی می شود و من هرگز تن به این محافظه کاری ها ندادم.

حافظیان در این رابطه اظهار کرد: در دفاع از ارائه یک اثر به دست مردم، همواره عنوان می کنم من که فراتر از دولت و قانون نمی توانم عمل کنم و این کتاب وقتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر گرفته پس حتما مناسب مطالعه مراجعین کتابخانه است. البته برای سنین کودک و نوجوان یک کتابدارمی تواند توصیه هایی مناسبت سن مراجعه کننده داشته باشد اما نمی تواند مجموعه خودش را به دلیل برخی محافظه کاری ها ناقص کند.

مدرس علم اطلاعات و دانش شناسی خاطرنشان کرد: همیشه حرفم این است که جامعه ما نیازمند فعالیت های مستمر در حوزه کتاب و کتابداری است در این رابطه بایستی کتاب، در مفهوم گسترده تری در رسانه ها پرداخته شود چه اشکالی دارد که در هر یک از برنامه های تلویزیونی اشاره ای به کتاب شود البته اخیرا برنامه های در جهت معرفی کتاب در برنامه های تلویزیونی گنجانده شده است که می تواند آغازگر مسیر معرفی کتاب و مطالعه در ایران باشد.

502

کد خبر: 899456

وب گردی

وب گردی