اقدامات آموزش و پرورش برای مقابله با مصرف مواد در مدارس و دانش آموزان

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش به اقدامات آموزش و پرورش برای مقابله با مصرف مواد در مدارس اشاره کرد و گفت: در مدارس در هر سه دوره تحصیلی،موارد پیشگیری ارائه می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر منصور کیایی با اشاره به کاهش سن سوء مصرف مواد در کشور گفت: عوامل مخاطره آمیز روانی و بهداشت روان کودکان و نوجوانان از دلایل گرایش سنین پایین به مصرف مواد است. متاسفانه در گزارش‌هایی که منتشر شده است، «اضطراب» یکی از عمده‌ترین دلایل مخاطره آمیز گزارش شده است. شاید دلیل اینکه در بین نوجوانان مصرف داروهایی مانند ترامادول افزایش پیدا کرده است، مربوط به متغیرهای بهداشت روان است.

وی ادامه داد: دومین دلیل کاهش سن مصرف مواد، متغیرهای اجتماعی هستند که بعضی از آنها مانند فقر، طلاق والدین، اعتیاد والدین و بدسرپرستی بیشترین تاثیر را دارند و اساسا این موارد جزو مخاطرات زمینه‌ای برای گرایش دانش آموز و نوجوان به مصرف مواد گزارش شده است. واضح است وقتی عوامل مخاطره آمیز اجتماعی در خانواده گزارش می شود و تشدید می شود، گرایش به مواد نیز بیشتر می شود.

مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از خرده فرهنگ ها به عنوان دلیل دیگری برای گرایش نوجوانان به سمت مصرف مواد و اعتیاد یاد و اظهارکرد: گرایش به مصرف ماده مخدر "گل" می تواند به جز دلایل اجتماعی و خانوادگی، دلایل خرده فرهنگی نیز داشته باشد. از گذشته مصرف حشیش یک رفتار خرده فرهنگی بود و رواج گل بخصوص در کلانشهرها نیز نشان می دهد باید به دلایل خرده فرهنگی به ویژه در میان جوانان و تاثیرش به گرایش به مصرف توجه کنیم.

وی درباره دیگر دلایل کاهش سن سوء مصرف مواد در کشور بیان کرد: گسترش شبکه های اجتماعی از دلایل رشد مصرف مواد هستند این شبکه ها سواد خطر پذیری کودکان و نوجوانان را افزایش داده‌اند زیرا با کودکان و نوجوانانی روبرو هستیم که از آگاهی و سواد بیشتری درباره انواع مواد و رفتارهای مخاطره آمیز آن در مقایسه با نسل گذشته شان برخوردار هستند یعنی نوجوانان امروز از چگونه مصرف کردن مواد آگاهی بیشتری دارند. شبکه های اجتماعی اگر با نظارت والدین نباشند، زمینه ساز این هستند که کودکان و نوجوانان، بدون طرح پرسش بتوانند اطلاعات مربوط به مصرف مواد را به دست بیاورند.

کیایی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، به اقدامات آموزش و پرورش برای مقابله با مصرف مواد در مدارس و دانش آموزان اشاره کرد و گفت: در مدارس در هر سه دوره تحصیلی آموزش پیشگیری ارائه می شود. از سال تحصیلی جاری کتاب های مربوط به راهنمای پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در اختیار همه مدارس کشور قرار گرفته است و به سمتی داریم می رویم تا همه معلمان کشور از کتاب ها استفاده کنند.
706

کد خبر: 899541

وب گردی

وب گردی