پوشش 100درصدی خدمات دندانپزشکی برای کودکان بهزیستی و کمیته امداد تهران/نوبت به کودکان افغان رسید

 رئیس نهمین کنگره دندانپزشکی نیروهای مسلح گفت: دندانپزشکان عضو بسیج جامعه پزشکی تهران از دو سال گذشته تمام کودکان بهزیستی و کمیته امداد این شهر را تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دندانپزشکی قرار داده اند.

به گزارش ایسکانیوز قاسم بلوکات افزود: بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ به عنوان زیر مجموعه سپاه و نیروهای مسلح به صورت گسترده در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه مانند «فیشورسیلنت» (پرکردن شیارهای دندان) و «فلورایدتراپی» به کودکان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد فعال است.
وی گفت: از 2سال پیش دندانپزشکان بسیجی تهران بزرگ همه کودکان یتیم، بدون والد، تک والد، بدسرپرست و نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را زیر پوشش خدمات دندانپزشکی قرار داده اند و به صورت ماهیانه این خدمات را در مراکز تعیین شده یا کانکس های حامل یونیت دندانپزشکی به این افراد ارائه می کنند.
این دندانپزشک افزود: اکنون هیچ کودک تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در تهران نیست که زیر پوشش خدمات دندانی دندانپزشکان بسیجی قرار نگرفته باشد و اکنون با رایزنی با تیپ فاطمیون که افغان های مقیم ایران را تحت پوشش دارند، به دنبال ارائه خدمات دندانی به کودکان افغان مقیم ایران هستیم.

از 2سال پیش دندانپزشکان بسیجی تهران بزرگ همه کودکان یتیم، بدون والد، تک والد، بدسرپرست و نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را زیر پوشش خدمات دندانپزشکی قرار داده اند و به صورت ماهیانه این خدمات را در مراکز تعیین شده یا کانکس های حامل یونیت دندانپزشکی به این افراد ارائه می کنند


بلوکات گفت: 2سال پیش نیز طرح هزار فیشورسیلنت و فلورایدتراپی را در کلینیک دندانپزشکی چمران وابسته به وزارت دفاع با مشارکت وزارت بهداشت در تهران اجرا کردیم که وزیر بهداشت نیز از این طرح بازدید کرد.
وی گفت: نیروهای مسلح بزرگترین مراکز دندانپزشکی کشور را که شامل کلینیک های بزرگ با 40 تا 100 یونیت است در اختیار دارند. به عنوان مثال کلینیک امام خمینی(ره) سپاه، کلینیک امام علی(ع) نیروی انتظامی، کلینیک 600 ارتش و کلینیک دندانپزشکی چمران وزارت دفاع، بزرگترین مراکز دندانپزشکی کشور هستند که با ارائه خدمات دندانی به کارکنان نیروهای مسلح بخش مهمی از بار وزارت بهداشت را در ارائه خدمات دندانپزشکی به مردم به دوش می کشند.
رئیس نهمین کنگره دندانپزشکی نیروهای مسلح گفت: ارائه خدمات دندانی به سایر مردم توسط نیروهای مسلح نیازمند برنامه ریزی دقیق است. نباید به دنبال کارهای مقطعی و غیرانتفاعی باشیم و اگر این برنامه ریزی وجود داشته باشد، گروه های مختلف از جمله دندانپزشکان نیروهای مسلح نیز احساس وظیفه می کنند و حتما مشارکت خواهند داشت.
وی درباره خدمات بهداشت دهان و دندان برای کودکان در مدارس گفت: تا جایی که اطلاع دارم طرحی کشوری برای ارائه خدمات پیشگیرانه دندانی برای کودکان 6 ساله در کشور نداریم اما اینکه در سال های اخیر وزارت بهداشت با همکاری آموزش و پرورش دانش آموزان را زیر پوشش خدمات فیشورسیلنت و فلورایدتراپی قرار داده، طرح خوبی است به شرطی که شرایط علمی و استانداردهای لازم در اجرای آن رعایت شود.
وی افزود: ارائه خدمات فیشورسیلنت و فلورایدتراپی نیازمند امکانات و مواد استاندارد است. برخی خدمات باید با وجود یونیت دندانپزشکی و در شرایط ایزولاسیون انجام شود که امیدواریم این شرایط در ارائه خدمات دندانپزشکی به دانش آموزان رعایت شود.
بلوکات گفت: آموزش های ارائه شده به کودکان نیز باید کامل باشد و این طور نباشد که مثلا مسواک زدن را یاد بدهیم و بعد بگوییم در نوبت بعد آموزش استفاده از نخ دندان را خواهیم داشت.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در حوزه دندانپزشکی نیز با آن مواجه هستیم، کمبود نقدینگی در حوزه سلامت است که باعث شده امکان خرید لوازم دندانپزشکی از کارخانه های داخلی تولید تجهیزات دندانی با مشکل مواجه شود، یک نمونه آن یک شرکت داخلی تولید دستکش لاتکس است که به علت مطالبات سنگین باقیمانده از کلینیک های دندانی از سال 92 با حدود 500 کارگر عملا تعطیل شده است و فقط فروش محدود و اندک نقدی به برخی مطب ها دارد و دستکش های مالزی با قیمت ارزانتر جای آن را در بازار گرفته است.
رئیس نهمین کنگره دندانپزشکی نیروهای مسلح به ایرنا گفت: این کنگره 2سالانه 18 تا 20 بهمن با مشارکت سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

700

کد خبر: 899588

وب گردی

وب گردی