ایسکانیوز - راهبرد: با وجود آن‌که تمرکز ایالات متحده در جنگ با دولت اسلامی عراق و شام بر روی حملات هوایی معطوف شده است و نیم نگاهی به استفاده از قوای زمینی برای مقابله با این گروهک تندرو وجود دارد، مقامات دولت اوباما سعی بر آن دارند تا با استفاده از منابع داخلی مانع از ورود آمریکایی‌ها به این گروه‌های افراطی شوند.

دادستان اریک هولدر در پیام ویدئویی این هفته خود که در روز 15 سپتامبر انتشار یافت اعلام کرد که اف بی آی، مرکز ملی مبارزه با تروریسم و همچنین وزارت امنیت ملی آمریکا برنامه‌های آزمایشی متعددی را جهت توسعه طبقات مختلف آمریکایی با کمک گروهی از وکلای مجرب و پلیس در شهرهای مختلف کشور اجرا کرده اند. این درحالی است که از سال 2012 تا کنون حدود 1700 همایش در جهت وفاق ملی برگزار شده است.

هولدر در این پیام ویدئویی گفت: «ما باید در مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز ابتکار عمل داشته باشیم و به صورت تهاجمی عمل کنیم و در عین حال ارزش‌های بنیادین آزادی و فضای باز گفتگو زیر سایه دموکراتیک را در کشور فراهم سازیم».

در ماه اکتبر کاخ سفید همایشی را با حضور نمایندگان داخلی و بین المللی و در جهت مقابله با افراط گرایی برگزار خواهد کرد که سازمان‌های دینی و مذهبی از جمله گروه های مسلمان، مسئولان خدمات روان درمانی و خدمات اجتماعی و همچنین گروه‌های وابسته به جوانان گرد هم خواهند آمد.

وزیر امنیت کشور، یاه جانسون، روز 16 سپتامبر طی جلسه‌ای در کمیته امنیت کشور در مجلس چنین گفت که «وزارت امنیت داخلی در حال تعامل با گروه‌هایی است که به تنهایی قادرند جوانانی را که پتانسیل ارتکاب رفتارهای خشونت آمیز افراطی را دارند، جذب خود نمایند. من دستور داده ام که برای انجام این برنامه‌ها قدم برداریم و خودم شخصا در برنامه‌ها شرکت خواهم کرد و در همین راستا در ماه ژوئن با گروهی از مردم سوری-آمریکایی در حومه شیکاگو ملاقات کردم. در اواخر این ماه نیز با اجتماعی از مردم سومالی در منطقه کلمبوس در شهر اوهایو دیداری خواهم داشت».

در روز 10 سپتامبر گروهی از مقامات امنیت ملی با ده‌ها تن از نمایندگان مسلمانان در شهر واشنگتن ملاقاتی داشتند و طی این نشست گروه داعش را محکوم و رفتار اعضای آن را تقبیح کردند. این نشست به همت موسسه غیر‌انتفاعی و ملی شورای امور مسلمانان برگزار شد.

دیوید گرستن، مسئول هماهنگی امنیت ملی و مقابله با افراط گرایی و تروریسم چنین گفت که جوامع مسلمان آمریکایی باید در «خط مقدم» مبارزه با اسلام گرایان افراطی قرار گفته و در برابر تلاش مبارزان اسلامی برای پیوستن به گروه موسوم به دولت اسلامی واکنش نشان دهند. طبق گزارش واشنگتن پست، این اولین بار است که یکی از مقامات دولت آمریکا به طور علنی با رهبران مسلمان آمریکایی در واشنگتن دیدار و گفتگو می‌کند.

اما جانسون در جلسه مجلس که بر روی تامین امنیت مرزهای جنوب غربی در برابر ورود مهاجمان تندرو اسلامی و همچنین پیشنهاد ضبط گذرنامه برخی از مردم آمریکا متمرکز شده بود، گفت «ما به طور مستمر تلاش می‌کنیم تا از امنیت کشور در برابر تهدیدات بالقوه داخلی و رشد تهدیدات تروریستی که ممکن است در کمین جامعه باشد، محافظت نماییم. این بازیگران مستقل کسانی هستند که در اردوگاه‌های تروریستی خارج از کشور آموزشی ندیده‌اند و نام آن‌ها جزو اسامی تروریست‌های خارجی نیست، اما این افراد در داخل کشور از رسانه‌های اجتماعی‌، ادبیات و ایدئولوژی افراط‌ گرایان الهام می گیرند. از بسیاری جهات، شناسایی این نوع تهدید تروریستی به سختی امکان پذیر است.

وی افزود که اخیرا با «افزایش قابلیت» برنامه توسعه طبقات داخلی، بررسی امور مربوط به آن به دفتری جداگانه منتقل شده است که گزارش‌های مرتبط با این موضوع به  تایید وی و یا معاون ایشان می رسد. وی گفت  «پلیس محلی باید بیش از دولت فدرال انگشت خود را بر روی نبض اجتماعات محلی متمرکز نماید، زیرا تروریسم داخلی از چنین جوامعی ظهور می‌کند».

در این جلسه مدیر اف بی آی، جیمز کاهی نیز تاکید کرد که « تروریست‌ها بزرگترین چالش مردم آمریکا هستند» که به صورت آنلاین قدم در این راه بزرگ گذاشته‌اند و به همین علت است که دولت و مقامات محلی تلاش می‌کنند قبل از ارتکاب هرکونه اقدامات تروریستی آن‌ها را از این عمل باز دارند.

متیو اولی به عنوان مدیر یکی از بخش‌های مرکز مبارزه با تروریسم افزود «کشورهای همسایه و جوامعی که در معرض خطر تروریسم قرار دارند از موقعیت بسیار خوبی برای شناسایی مردم محلی برخوردار هستند. این افراد ممکن است تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته و در آینده دست به اقدامات تروریستی بزنند».

اطلاع رسانی داخلی در جلسه روز سه شنبه کمیته نیروهای نظامی و توسط وزیر دفاع این کشور، چاک هگل صورت پذیرفت. وی از همکاری با گروه‌های بین المللی به عنوان «یکی از مولفه‌های مهم استراتژی کلان کشور» یاد کرد.

سخنگوی سازمان ارزش‌های مشترک در شهر نیویورک به عنوان گروهی که به رهبری یک عالم مسلمان خشونت داعش را در بسیاری از روزنامه‌ها محکوم کرده چنین اعلام نمود که «مقامات اجرایی سازمان وی از هرگونه ابتکار عمل دولت آمریکا برای کمک به گسترش پیام‌های صلح جهانی استقبال می‌کند». وی گفت «ما باید به جوانان خود یادآوری کنیم که تمام گروه‌های تروریستی از جمله داعش به سادگی در پشت شعارهای مذهبی و کذب خود پنهان شده اند تا منافع فردی و یا سیاسی عده‌ای را تامین کنند. دین به مردم قدرت می‌بخشد تا با استفاده از آن صلح مبتنی بر حقوق بشر، حاکمیت قانون و ارزش‌های والای انسانی در سراسر جهان سایه افکند».

منبع : Defense One

نوشته چارلز اس. کلارک

 
کد خبر: 89959

وب گردی

وب گردی