انتظار وزارت علوم برای بودجه سال 97 بیش از اینها بود / مدیران اصلی دانشگاه آزاد اسلامی افراد با تجربه‌ای هستند

غلامی با بیان این که حداقل پنج پژوهشگاه کشور را باید در رتبه‌های جهانی ارتقا دهیم گفت: حمایت‌هایی که باید از طرف وزارت خانه و دولت صورت بگیرد شروع شده و امیدواریم در سال آینده حمایت‌های جدی برای ارتقای شاخص‌های این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته باشیم.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، از اقدامات وزارت علوم در خصوص فراهم کردن زمینه ارتقای دانشگاه‌های داخلی در سطح جهانی گفت و افزود: تجهیزات آزمایشگاهی و کارهای مشترکی برای فراهم کردن زمینه‌های تحقیقاتی انجام گرفته و به طور کلی علاوه بر این همکاری‌های تحقیقاتی و آموزشی برنامه‌هایی برای ارتقای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخلی در سطح جهانی وجود دارد.

وزیر علوم از برنامه این وزارت خانه برای قرار گرفتن پنج دانشگاه کشور در رتبه‌های دویست جهانی تا پنج سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر برنامه داریم پنج دانشگاه کشور را در افق پنج ساله و ده ساله در رتبه‌های دویست و صد جهانی ارتقا دهیم.

وی افزود: همچنین پنج پژوهشگاه کشور را نیز باید در رتبه‌های جهانی ارتقا دهیم. برای این‌ها برنامه‌هایی تنظیم شده و هفته گذشته نشست هماهنگی برگزار شد که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی انتخاب شدند. حمایت‌هایی که باید از طرف وزارت خانه و دولت صورت بگیرد شروع شده و امیدواریم در سال آینده حمایت‌های جدی برای ارتقای شاخص‌های این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داشته باشیم.

دانشگاه‌ها از فعالیت‌های قانونی تشکل‌ها حمایت می‌کنند​/ فضای خوب حاکم بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی

وزیر علوم در خصوص اعتراضات برخی تشکل‌های دانشجویی نسبت به مطرح شدن وی در دورانی که به عنوان گزینه وزارت علوم دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود، گفت: در آن زمان مطالبی منتشر می‌شد و دانشجویانی که نسبت به ما شناخت قبلی داشتند نگرانی دیگر دانشجویان و برخی تشکل‌ها را نداشتند و این را منطقی نمی‌دانستند.

غلامی به وجود آمدن فضای انتقاد تشکل‌ها در آن مقطع زمانی را طبیعی دانست و در خصوص فضای باز فعالیت تشکل‌های دانشجویی، افزود: عموماً دانشگاه‌ها از فعالیت‌های قانونی تشکل‌ها حمایت می‌کنند و حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز همین برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشجویان را دنبال می‌کند و جزو اهداف و برنامه‌های خود می‌داند.

وی با اشاره به فضای خوب حاکم بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی گفت: در ایام آذرماه و روز دانشجو نشست‌های زیادی در همه دانشگاه‌های کشور داشتیم که خوب و بدون تنش برگزار شدند.

وزیر علوم ضمن ابراز امیدواری نسبت به ادامه فعالیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بدون چالش و در شأن محیط‌های دانشگاهی، افزود: به نظر من در حال حاضر خیلی از دانشجویان آن ذهنیت قبل را ندارند.

حضور فعال و محوری در مجامع تصمیم سازی جهانی / تعداد قابل توجه طرح‌های پژوهشی مشترک با کشورهای مختلف

غلامی که یکی از محورهای برنامه خود در وزارت علوم را حضور فعال و محوری در مجامع تصمیم سازی جهانی و بین‌المللی عنوان کرده بود، در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: حضور فعال و محوری در مجامع تصمیم سازی جهانی جزو اهداف برنامه ششم توسعه است. ضمن اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری بر دیپلماسی علمی این وظیفه را برای ما جدی‌تر و سنگین‌تر کرده است.

وی با اعلام این خبر که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌های خود در این زمینه آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر به شکل‌های مختلف این ارتباطات علمی با کشورهایی که به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شرایط ارتباطی با آن‌ها فراهم‌تر است صورت گرفته است.

وزیر علوم با بیان این که تعداد قابل توجهی طرح‌های پژوهشی مشترک با کشورهای مختلف داریم، گفت: در حال حاضر این طرح‌های پژوهشی توسط اساتید ما و کشورهای طرف تفاهم در زمینه‌های مختلف مهندسی، علوم زیستی و دیگر حوزه‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری ما هر ساله دوره‌های فرصت مطالعاتی شش‌ماهه یا نه ماهه خود را در دانشگاه‌های دیگر می‌گذرانند که فرصتی برای شناخت امکانات خارج از کشور و آشنایی با سیستم‌های مختلف آن کشورهاست. این حضور و آشنایی طبعاً میان آن‌ها ارتباطاتی برای همکاری‌هایی در آینده نیز شکل می‌دهد

زمینه‌سازی وزارت علوم برای دیپلماسی علمی / جایگاه خوب کشور در انتشار مقالات

غلامی با اعلام اینکه از نظر رشد چاپ مقالات و انتشار نتایج پژوهش‌های محققین خود در دنیا دارای جایگاه خوبی هستیم، گفت: سرعت رشد علمی ما قابل توجه و چشمگیر بوده و جا دارد که ما دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌هایمان را در رتبه‌بندی‌های جهانی در رتبه‌های بالا قرار دهیم تا بتوانیم در دنیا شریک‌های علمی و تحقیقاتی از کشورهای با توان علمی بالا پیدا کنیم.

وی بابیان اینکه این اقدامات زمینه‌ساز دیپلماسی علمی خواهد بود، گفت: با معرفی موفقیت‌های کشور و ایجاد اطمینان در افکار عمومی جهانی از اینکه ما کشوری صلح‌دوست هستیم و به دنبال تحقیقات علمی برای ارتقای جایگاه مردم خود و کمک به مردم دنیا می‌توانیم اثرات مثبتی برای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در دنیا بگذاریم.

دلیل منطقی برای قانون توقف افزایش حقوق‌های بالای پنج میلیون تومان وجود ندارد / نگرانی وزیر علوم و درخواست تجدید نظر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اقدام کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در افزایش حقوق‌های کمتر از ۵ میلیون تومان را خوب دانست و گفت: کمیسیون تلفیق مجلس هم معافیت مالیاتی برای حقوق‌های پایین و هم افزایش حقوق را در بودجه پیش‌بینی کردند که خیلی اقدام خوبی بود. ولی از نظر من دلیل منطقی برای توقف افزایش حقوق‌های بالای پنج میلیون تومان وجود ندارد.

غلامی گفت: بالاخره هرکسی در یک جایگاهی استحقاق دریافت حقوقی را دارد و طبق قانونی که داشتیم باید هرساله مطابق نرخ تورم حقوق‌ها افزایش پیدا کند. اگر این را می‌خواهند تغییر دهند و اصلاح کنند نباید محدودیت طوری باشد که افراد احساس کنند شأن و جایگاهشان رعایت نمی‌شود. به خصوص اعضای هیأت علمی.

وی افزود: اعضای هیأت علمی وظیفه سنگینی دارند و نباید ما با این محدودیت‌ها احساس سستی و نا امیدی، بی‌علاقگی و کم انگیزگی در این گروه از همکاران دانشگاهی ایجاد کنیم؛ زیرا اثرات منفی آن ممکن است جاهایی بروز کند که ضررش خیلی بیشتر از صرفه‌جویی‌های این شکلی باشد.

وزیر علوم بابیان این که برخی توانایی بالایی دارند و ممکن است به خاطر محدودیت‌های این‌چنینی از سیستم خارج شوند، گفت: ممکن است برخی از این اساتید در بخش خصوصی کار کنند و استفاده آن‌ها به جامعه هم برسد، اما دانشگاه‌ها هم باید حرکت کنند و کار تحقیقی انجام دهد؛ بنابراین درخواست تجدید نظر کردم و نسبت به اتخاذ این تصمیم ابراز نگرانی کردم. همه جای دنیا محققین و صاحبان فکر را دلگرم و امیدوارم می‌کنند تا بتوانند با آسایش فکری کارهای تحقیقاتی خود را انجام دهند.

انتظار وزارت علوم برای بودجه سال 97 بیش از اینها بود / 30 درصد رشد برای پارک‌های علم و فناوری

وزیر علوم با بیان محدودیت های موجود برای بودجه سال 97 دولت، گفت: برای بودجه وزارت علوم زیاد تلاش کردیم اما محدودیت‌هایی به طور کلی وجود داشت و آنچه پیش‌بینی شد نهایت تلاش ما بود. رشدی حدود 14 و نیم درصد برای پوشش حداقل هزینه‌ها شاید بد نبود اما انتظار ما بیش از این بود.

غلامی افزود: در عین حال برای پارک‌ها رشد خوبی پیش‌بینی شده است و تا نزدیک 30 درصد رشد برای پارک‌های علم و فناوری تخصیص داده شده است. پارک‌ها مسیر اصلی ارائه ایده‌ها به شرکت‌ها و تبدیل دانش به ثروت هستند که شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک‌ها شکل می‌گیرند و رشد می‌کنند. لذا این قسمت از بودجه بد نبود.

وی ادامه داد: بودجه فعلی در بخش پرسنلی و افزایش حقوق متأسفانه اثر بدی می‌تواند داشته باشد و امیدواریم در صحن مجلس اصلاح شود.

حمایت وزارت علوم از پژوهشگران جوان برای حل مسائل اقتصادی و اشتغال

شهریور امسال (1396) رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت با اشاره به ضرورت «کار و تلاش جهادی و مضاعف مسئولان برای رفع مشکلات» فرمودند وزارت علوم در کنار برخی وزارتخانه‌ها می‌توانند در حل مشکلات اقتصادی، زمینه‌سازی و کمک کنند. وزیر علوم در این خصوص و برای رفع مشکلات امروز کشور از جمله بیکاری به خبرنگار ایسکانیوز گفت: برای تحقق این منویات یکی از مسیرها این است که ما دانش و یافته‌های علمی را به سطح جامعه ببریم. تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذارها این ایده‌های علمی را برای انجام کارهای نو در صحنه اقتصاد به کار بگیرند.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور شکل گرفته و مراکز رشد و پارک‌ها هم تعداد زیادی شرکت‌های با ایده‌های علمی جدید در خودشان جا داده‌اند.

غلامی بابیان اینکه تعدادی از این شرکت‌ها در کشور به عنوان شرکت‌های موفق در حال فعالیت هستند، گفت: امیدواریم بتوانیم با حفظ این جریان و حمایت‌هایی که صندوق‌های حمایت از پژوهشگران و ایده‌های جدید انجام می‌دهند و سال آینده هم ادامه دارد بتوانیم این گروه‌های جوان کاری با ایده‌های نو را کمک و حمایت کنیم تا وارد صحنه‌های اقتصادی بشوند.

وی افزود: با اقتصاد دولتی به نتایج بیشتر و بهتر از این عمل نخواهیم رسید. لذا باید جوانان و بخش خصوصی را حمایت کنیم تا با انگیزه و همت بالا مسائل اقتصادی در سطح جامعه بخصوص اشتغال را حل کنند.

وزارت علوم به تنهایی نمی‌تواند در شرایط فوری و کوتاه‌مدت مدلی برای حذف کنکور معرفی کند​ / باید آموزش و پرورش و سازمان سنجش روی یک مدل از ارزیابی و سنجش به توافق برسند

وزیر علوم به حساسیت‌های حذف کنکور و کارشناسی دقیق در خصوص آن اشاره کرد و افزود: از زمانی که قانون حذف کنکور تصویب شد تا به حال که جلو آمده چیزی حدود 85 درصد از پذیرش‌های دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی آن‌هم با تأثیرات مثبت نه منفی صورت گرفته است.

غلامی گفت: برای دانشگاه‌های سطح یک کشور که داوطلب زیادی دارند باید شاخصی برای انتخاب داوطلبان تعیین کنیم. در حال حاضر آزمون سراسری در کنار توجه به سوابق تحصیلی این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: چون آموزش و پرورش دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه‌ها آماده می‌کند باید آموزش و پرورش و سازمان سنجش روی یک مدل از ارزیابی و سنجش به توافق برسند، سپس آموزش و پرورش چند سال پیش از رسیدن دانش آموزان به مرحله انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه‌ها، دانش آموزان با همان طرح و مدل ارزیابی و سنجش شوند.

وزیر علوم ادامه داد: چون دانش آموزان در سراسر کشور باید با یک شاخص ارزیابی شوند طبعاً هر مدلی که اجرا شود باید آموزش‌وپرورش دانش آموزان خود را بر آن اساس به صورت یکسان ارزیابی کند تا نتایج آن قابل مقایسه باشد. مدل امتحان نهایی برای همین تعریف شده بود.

غلامی بابیان این که وزارت علوم به تنهایی نمی‌تواند در شرایط فوری و کوتاه‌مدت مدلی معرفی کند که آموزش و پرورش و دانش آموزان را با آن مدل آشنا نکرده باشد؛ گفت: تدوین یک مدل مناسب زمان می‌برد و لازم است روی آن کارشناسی صورت بگیرد. بررسی‌ها شروع شده و آموزش و پرورش هم به این توجه کرده است. در ستاد نقشه جامع علمی کشور هم این مطلب پیگیری می‌شود و امیدواریم یک مدل خوب و قابل اعتماد برای ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها تنظیم و اجرا شود.

مدیریت نسبت به زمان‌های قبل سخت شده / باید ممنون کسانی باشیم که می پذیرند کار کنند

وزیر علوم درباره چگونگی انتخاب روسای دانشگاه‌ها نیز گفت: روسای دانشگاه‌ها دوره چهار ساله دارند و سپس ارزیابی می‌شوند. معمولاً ارزیابی وزارت علوم اگر تایید کننده توفیقات روسا در انجام وظایف باشد و خودشان هم تمایل به ادامه همکاری داشته باشند دوباره حکم دریافت می‌کنند.

وی افزود: تعدادی از روسا یا خودشان قصد ماندن ندارند و یا با توجه به شرایط خاص دانشگاه‌ها تصمیم گرفته می‌شود که تغییر اتفاق بیفتد. در هر حال انتخاب مدیر، پروسه خیلی سختی است به خصوص که الآن مدیریت نسبت به زمان‌های قبل سخت شده. اینکه کسی بپذیرد بیاید کار کند باید ممنونش باشیم و سعی می‌کنیم افرادی را انتخاب کنیم که بتوانند کار را بهتر از قبل پیش ببرند.

کارهای روزمره وزارت علوم به برنامه‌های کلان آسیب می‌زند / تمدن سازی ایرانی- اسلامی امری ضروری است

وزیر علوم در تشریح چشم‌انداز وزارت علوم مبنی بر تمدن سازی ایرانی- اسلامی و اقدامات این وزارتخانه در این خصوص گفت: این بحث مهم و کلان است. در این سه ماهی که به وزارت علوم آمده‌ام در تلاش هستم این برنامه‌ها را محور اصلی کار قرار دهم.

غلامی بابیان اینکه کارهای روزمره وزارت علوم بسیار زیاد است، اظهار داشت: کارهای روزمره وزارت، اعم از دانشگاه‌ها و سطح وزارت علوم معمولاً به برنامه‌های کلان آسیب می‌زند و فرصت را از مدیران می‌گیرد. با این حال تلاش داریم این محورهای اصلی برنامه‌های کلان را حفظ کنیم و خوشبختانه این برنامه‌ها در حال پیشروی است.

وی افزود: برای رسیدن به تمدن سازی ایرانی- اسلامی باید مسیر آغاز شود، زیرا هدف کوتاه‌مدت نیست که بگوییم یک سال یا دو سال دیگر به آن می‌رسیم. مهم این است که مسیر را درست انتخاب کنیم و در جهت صحیح پیش برویم.

غلامی تمدن سازی ایرانی- اسلامی را امری ضروری و کاری سنگین دانست و گفت: اگر فکر و اندیشه اسلامی را در سطح جامعه به آرامش و آسایش کنیم و در بحث‌های اقتصادی تبدیل به ثروت و اشتغال نماییم می‌توانیم جامعه نمونه با فرهنگ اسلامی ایجاد کنیم. آن وقت است که می‌توانیم بگوییم توانستیم این مسیر را درست پیش ببریم.

در سطح مدیریت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی افراد با تجربه‌ای هستند

وزیر علوم با توجه به گذشت یک سال از تغییر و تحولات در سطح مدیران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سطح مدیریت اصلی دانشگاه آزاد افراد با تجربه‌ای هستند که در دانشگاه‌های دولتی بزرگ کار کردند. امیدوارم تجربیاتشان در مدیریت دانشگاه آزاد بتواند مفید و مؤثر واقع شود و برای آن‌ها آرزوی توفیق دارم.

وی در خصوص عملکرد یک‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید گفت: فرصت یک‌ساله کم است برای اینکه بگوییم دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید چقدر توفیق داشته است. باید فرصت دهیم تا دوستان و همکاران ما که در آنجا قبول مسئولیت کردند نشان دهند چه‌کاری می‌توانند انجام دهند. کارهای کیفی زحمت دارد مسائل و مشکلات اجرایی آنجا هم حتماً پیش رو هست.

خبرنگار: محمد توحیدی‌راد

کد خبر: 899702

وب گردی

وب گردی