تغییرات در بازار فناوری مالی لحظه‌ای است/ ضرورت ایجاد ساختار مستحکم در بازار فناوری برای مقابله با تهدیدات

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه تغییرات در بازار فناوری مالی لحظه ای و آنی است گفت: در بازار فناوری مالی فرصت تحلیل وجود ندارد، هم چنین با وجود فین تک ها مسئولیت ها مختلط می شوند و لازم است ساختار جدیدی برای فناوری ارائه شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در هفتمین همایش سالیانه بانکداری الکترونیک گفت: اگر در حوزه‌ی بانکداری از مسیر سنتی حرکت کنیم، هرج و مرج به وجود می آید چون تکنولوژی منتظر ما نمی ماند.

او با بیان اینکه سیر تحولات فناوری در کشور چهار محور است، افزود: تمرکز عمده روی سامانه ها، تمرکز روی دسترسی پذیری به جای محصولات جدید و عدم ارائه محصولات ترکیبی از مشکلات و چالش های فناوری های نوین مالی است که مثلا در مورد محصولات ترکیبی بانک های موجود می توانند حساب ها و سپرده های دیگر بانک ها را در اختیار داشته و با ارتباط حساب ها به مستری خدمات ارائه دهند.

حکیمی خاطر نشان کرد: بانک ها برای کارکردن با افرادی که در بخش فناوری مالی هستند احتیاط می کنند که لازم است اطمینان خاطر به بانک ها داده شود که به رسمیت شناختن فناوری ها و فرآیندهای جدید یکی از راهکارهای مواجه با چالش ها است و اگر یک بانک در قسمتی نوآوری داشت باید روش مواجه با آن مشخص باشد.

حکیمی با بیان اینکه تغییرات در بازار فناوری مالی لحظه ای و آنی است، تاکید کرد: در بازار فناوری مالی فرصت تحلیل وجود ندارد هم چنین با وجود فین تک ها مسولیت ها مختلط می شوند و لازم است ساختار جدیدی برای فناوری ارائه شود و ساختارها باید به قدری مستحکم باشد که جواب مقتضی را سریع بدهد و در برابر ویروس ها و تهدیدات ایستادگی کند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: یکی از سیاست های بانک مرکزی در خصوص فناوران مالی این است که در این حوزه دیگر مجوزی برای فین تک ها داده نمی شود و چارچوب کلی برای آن تعریف می شود که ۴ قاعده ی اساسی وجود دارد که برای فضای فناوران مالی خط قرمز هستند.

او تصریح کرد: باید فعالیت ها زیر چتر حمایتی موسسات مجوز دار صورت گیرد و در این راه یک سیستم شفاف به خاطر مباحث ریسکی نیاز است هم چنین امکان خلق پول را به فناوران مالی نمی دهیم و هم چنان خلق پول در انحصار بانک ها است و برای سیایت های ذکر شده برنامه دادیم که از آن عقب هستیم و اجرای برنامه ها قرار است در ۳ فاز صورت گیرد که فاز اول آن بحث فناوری مالی ضابطه مند است، برنامه ی بعدی رمزینه پول ها و زنجیره ی بلوک است که تا نیمه ی اول سال بعد اجرایی می شود و فاز سوم فعالیت های فناوران مالی این است که فین تک ها در فاینانس ها و تامین مالی فعالیت کنند.


402

کد خبر: 899733

وب گردی

وب گردی