آسیب های شبکه های اجتماعی در کمین دانش آموزان

استاد دانشگاه آزاد و معاون کمیته فرهنگی ستاد اربعین گفت :استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی در بین افراد به ویژه دانش آموزان که آینده سازان کشور هستند ، از لحاظ اخلاقی و فکری بسیار مخرب بوده و مشکلات بزرگی را به همراه می آورد.

دکتر لیلا افتخاری در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: اگر روش استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی بصورت استاندارد و صحیح به دانش آموزان آموزش داده شود تابصورت بهینه و جهت انتقال اطلاعات ، افزایش معلومات و تجربیات موفق در تحصیل استفاده شود ارزشمند و بسیار مفید است.
اما چون امروز در کشور ما هم بزرگسالان ، نوجوانان و جوانان به گوشی های هوشمند دسترسی دارند و عمده مصرف از این گوشی ها شبکه و فضا مجازی است مدیریت و بهینه استفاده از این فضای غیر حقیقی سخت و مشکل بوده و در این صورت معایب و مضراتی را به ویژه برای دانش آموزان به همراه دارد.

استفاده نادرست از شبکه اجتماعی و بوجود آمدن اخلاق و افکار مخرب بین دانش آموزان

به گفته این استاد دانشگاه آزاد اسلامی امروزه معضلات و مشکلاتی که مسئولان آموزش و پرورش و مدارس با آن روبرو هستند ، افت شدید تحصیلی ، بلوغ زودرس و اخلاق نسنجیده ، افکارمنفی و حرکات ناشایست و زننده از سوی دانش آموزان که دلیل اصلی آن نبود مدیریت در استفاده از شبکه اجتماعی از سوی والدین وعدم استفاده درست یا فرهنگ سازی صحیح در این حوزه باعث شده تا نسل آینده کشور با چنین مشکلات بزرگی مواجه شوند.



راهکاری برای رفع بوجود آمدن فضای مناسب برای استفاده صحیح از فضای مجازی

دکتر لاله افتخاری با اشاره به اینکه متولیان آموزش باید یک برنامه جامع و کامل در این باره برای دانش آموزان تدوین و طراحی کنند گفت : در قدم اول باید دانش آموز را با این فضای غیر حقیقی آشنا کرده و مزایا یا معایب شبکه های مجازی را برای آنها روشن کنند ، در قدم دوم باید مدیریت در استفاده صحیح و یک بازه زمانی خاص برای والدین توضیح داده شود تا از فرزندان خود در هنگام استفاده از این فضای مجازی را کنترل و مدیریت کنند ، در قدم بعدی باید سرگرمی ها موجود در این شبکه ها که سبب شده کودکان و نوجوانان را به خود جذب کند شناسایی شود تا جذابیت های دیگری در رسانه و شبکه اجتماعی و ایرانی پیاده سازی شود و با کنترل نسبت به آسیب های موجود مورد استفاده قرار گیرد.


ترویج مطالعه و دوستی با کتاب می تواند چاره ای برای مشکل باشد؟

کتاب بهترین راهکار برای معضل است ،دانش آموزان باید با کتاب دوستی کنند و توسط مسئولان یک اتاق فکری در این باره تشکیل شود تا در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه دبستان که پایه شکل گیری شخصیت و سواد یک دانش آموز محسوب می شود مطالعه ترویج شود.


زیرا مطالعه باعث افزایش سواد ،تغییر در نگرش و رفتار و منش انسانی شده و دانش آموزان را نسبت به آسیب های اجتماع چه در فضای حقیقی و غیر حقیقی آگاه می کند.


خبرنگار:حسین طالبی
706

کد خبر: 899784

وب گردی

وب گردی