بهره‌برداری از ۵ فاز پارس جنوبی در سال ۹۷

وزیر نفت تکمیل ۱۱ فاز پارس جنوبی در چهار سال را کار بزرگی دانست و گفت: سال آینده ۵ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه که امروز (دوشنبه، ۲ بهمن‌ماه) به همراه اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به منطقه پارس جنوبی سفر کرده است، در نشست بررسی مسائل و پیشرفت‌های این منطقه، انرژی را مزیت کشور عنوان کرد و افزود: زنجیره تولید از همان ابتدا در عسلویه لحاظ شد و در کنار تولید گاز، مجتمع‌های عظیم پتروشیمی تاسیس شدند.

او به احداث طرح فراگیر پالایشی سیراف اشاره کرد و گفت: با احداث این پالایشگاه در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران دیگر میعاناتی برای صادرات ندارد و حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی تولیدی، در کشور مصرف می‌شود.

وزیر نفت با بیان این‌که هم اکنون سالانه حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اتان در کشور تولید می‌شود که این میزان سال آینده به ۶ میلیون و ۲ سال پس از آن به ۱۰ میلیون تن می‌رسد، تصریح کرد: تقاضای کشور برای اتان هم اکنون ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، بنابراین بقیه اتان تولیدی را باید صادر کنیم.

سوخت مایع نیروگاه‌ها به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد

زنگنه با اشاره به این‌که تولید پارس جنوبی از نزدیک روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، افزود: اگر این افزایش تولید را نداشتیم، شبکه گازرسانی کشور قابل اداره نبود.

او با یادآوری این که در سال ۹۲، ۴۲ درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع بوده است، تصریح کرد: این میزان تا پایان امسال با وجود افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید و مصرف برق به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد.

افتخار نیست بگوییم منابع‌مان زیر زمین است

وزیر نفت با بیان این‌که از فازهای باقیمانده پارس جنوبی، پنج فاز در سال ۹۷ به پایان می‌رسد، تصریح کرد: تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی کمی زمان‌بر است.

او با اشاره به این‌که حدود ۲۰ هزار نفر در سه فاز پارس جنوبی فعال هستند، افزود: مجموع افراد شاغل در پارس جنوبی ۶۰ هزار نفر است.

زنگنه با بیان این‌که با تکمیل این پروژه‌ها تعدادی بیکار می‌شوند، تصریح کرد: اشتغال یک وظیفه دستگاهی و سازمانی نیست، بلکه وظیفه‌ای ملی است که باید با کمک دستگاه‌ها برای جوانان ایجاد شود.

وزیر نفت ادامه داد: افتخار نیست که ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت و ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز زیر زمین داشته باشیم و جوانان مردم بیکار باشند. افتخار این است که از این ثروت زیر زمینی برای بهبود زندگی نسل کنونی استفاده کنیم.

او با بیان این‌که باید پروژه‌های جدیدی در حوزه نفت و گاز تعریف کرد، گفت: طرح‌های نفت و گاز برای کشور اشتغال ایجاد خواهد کرد و همچنین خوراک نیروگاه‌های کشور را تامین می‌کند.

مدیون بوشهری‌ها هستیم

وزیر نفت از مردم بوشهر به‌ویژه مردم کنگان و عسلویه قدردانی کرد و گفت: مردم بوشهر برای ما دوستان و برادران خوبی هستند و خیلی با محبت با ما رفتار می‌کنند، ما مدیون‌شان هستیم و از هیچ کمکی برای بهبود زندگی آنان دریغ نمی‌کنیم.

زنگنه گفت: تلاش وزارت نفت این است که به تعادل در زندگی مردم منطقه پارس جنوبی کمک کند.

او همچنین از همه پیمانکاران فازهای باقیمانده پارس جنوبی ( ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴) قدردانی کرد و با بیان این‌که پیمانکاران در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام دادند، یادآور شد: سال ۹۵، هشت سکو در پارس جنوبی نصب و راه‌اندازی شد و به تولید رسید که بی سابقه بود.

402

کد خبر: 899811

وب گردی

وب گردی