برخورد سلیقه ای وزارت صنعت با شرکت‌های واردکننده خودرو/ معیار اخذ مجوز چیست؟

طی چند وقت گذشته بارها شاهد انتشار بیانیه های سازمان حمایت و وزارت صنعت درباره اجازه فروش داشتن یا نداشتن شرکت های عرضه کننده خودرو بودیم. بیانیه هایی که پس از چند روز و با انتشار یک بیانیه جدیدتر نقض می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دو سال پیش سازمان حمایت با همکاری وزارت صنعت، دستورالعمل واردات خودرو را در جهت حمایت از مصرف کنندگان ارائه دادند، دستورالعملی که بارها با رفتارهای سلیقه ای در اجرا عملا نقض شد و با تصویب دستورالعمل جدید واردات خودرو، عمرش کوتاه شد. براساس آن دستورالعمل، صرفا اشخاصی می توانستند اقدام به واردات خودرو کنند که خدمات پس از فروش محصولات آنها در کشور تضمین شده بود.

از همین رو، نمایندگان غیررسمی می توانستند با خرید خدمات پس از فروش از نمایندگان رسمی، به بازار خودرو عرضه کنند. اما از یکسال پیش، بارها سازمان حمایت از مصرف کنندگان با انتشار اطلاعیه های مختلف نام شرکت هایی را اعلام کرده و گفته که این شرکت ها مجوز نمایندگی یا مجوز پیش فروش ندارند.

در حالی این اطلاعیه ها صادر شده که پس از مراجعه نمایندگان این شرکت ها به سازمان حمایت یا وزارت صنعت و ارائه مدارک، موضوع مرتفع شده اما این حکایت تکراری باز هم رخ داده است.

نمونه اخیر این ماجرا به انتشار لیست اسامی شرکت های دارای مجوز پیش فروش برمی‌گردد، که در آن نام برخی از شرکت ها که سالهاست در ایران فعالیت دارند و اتفاقا نمایندگی رسمی هم به شمار می روند، نیامده اما در عوض نام شرکت هایی آورده شده که همین چند ماه پیش در لیست سیاه سازمان حمایت قرار داشتند.

در این بین خبر می رسد که به طور مثال شرکت داتیس خودرو به عنوان نماینده رسمی شرکت هیکو آلمان که تولیدکننده خودرو هم محسوب می شود و قرار است خودروهای شرکت ولوو را بدون هیچ تغییری در بازار ایران عرضه کند، درخواست مجوز فروش و پیش فروش خودرو را بارها به وزرات صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است و علی رغم تحویل تمام مدارک مورد نیاز و نامه نگاری های گسترده هنوز موفق به کسب مجوز و حتی جوابی روشن از سوی مسئولین مربوطه نشده است.

جالب ماجرا اینجاست که شرکتهای متعددی در حوزه واردات خودرو فعالیت دارند که هنوز موفق به اخذ نمایندگی از شرکت مادر نشده اند اما شرکتهای دیگر پشت قانون اجرا نشده وزارت صنعت معدن و تجارت مانده و به صورت سلیقه ای با آن برخورد می شود.



400

کد خبر: 899820

وب گردی

وب گردی