پیام تسلیت ابراهیمی ترکمان در پی درگذشت محسن سلیمانی

به مناسبت درگذشت محسن سلیمانی، نویسنده، مترجم و رایزن فرهنگی ایران در بلگراد ، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیرعامل خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان پیام تسلیت صادر کردند.

به گزارش ایسکانیوز، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انتشار پیامی، درگذشت مرحوم محسن سلیمانی، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان را تسلیت گفت.

متن این پیام به این شرح است: «درگذشت مرحوم محسن سلیمانی، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان، موجب تأسف اینجانب و همکارانم شد.
مرحوم سلیمانی، صاحب قلم و اندیشه و از مدیران فرهنگی خدوم نظام اسلامی بودند که آثار فاخر و ماندگاری را در حوزه ادبیات و علم و فرهنگ به یادگار گذاشتند. این نویسنده پرتوان و مدیر کاردان، در معرفی و نشر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در گستره جهانی کوشید و در نهایت، در حال سپری کردن ایام مأموریت خویش در کشور صربستان، جان به جان آفرین تسلیم نمود.
اینجانب این ضایعه را به خانواده داغدار و شاگردان و همراهان ایشان و به ویژه همکارانم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگانش صبر و اجر جزیل مسألت می‌نمایم.»

**پیام تسلیت مدیر عامل خانه کتاب برای درگذشت داور جایزه کتاب سال

«خبر درگذشت محسن سلیمانی نویسنده و مترجم گرانقدر و فعال مطبوعاتی ضایعه ای دردناک برای جامعه فرهنگی و ادبی است که موجب تأثر و تأسف گردید. مرحوم محسن سلیمانی سال ها در زمینه نویسندگی و مترجمی با چیره دستی آثار ارزشمند و جذابی را برای فرهنگ دوستان به رشته تحریر در آورد و در عرصه دیپلماسی فرهنگی و معرفی فرهنگ غنی ایران و اسلام فعالیت‌های شایسته‌ای داشت. گرچه ایشان از میان ما رفتند، اما آثار پرمایه ایشان همیشه در ذهن ما هست و تا ابد در میان ما به یادگار خواهد ماند. اینجانب درگذشت نویسنده متعهد مرحوم محسن سلیمانی که آثار ارزشمندش همواره به یادماندنی خواهد بود را به خانواده آن مرحوم و جامعه فرهنگی کشور تسلیت گفته و برای آن عزیز از دست رفته آرزوی مغفرت و علو درجات و برای خانواده محترم ایشان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

** پیام تسلیت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان

بنیاد شعر و ادبیات داستانی با صدور پیامی، درگذشت محسن سلیمانی، نویسنده و مترجم توانای کشورمان را تسلیت گفت.

ضایعه درگذشت جناب آقای محسن سلیمانی، جامعه ادبیات کشور را در بهت و غم فرو برد. داستان‌نویسان ایرانی یاد و خاطره او را که با تالیف و ترجمه حدود 100 اثر در زمینه داستان و آموزش داستان‌نویسی، حق مسلم معلمی بر داستان‌نویسان کشور دارد، از یاد نخواهند برد. نیز، خدمت او در کسوت رایزن فرهنگی در کشورهای مختلف که موجب نشر فرهنگ و ادبیات ایران شد. بنیاد شعر و ادبیات داستانی با گرامیداشت یاد محسن سلیمانی که سابقه داوری در هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد را هم در کارنامه درخشان خود دارد، این ضایعه را به خانواده زنده‌یاد محسن سلیمانی و همچنین جامعه فرهنگی و ادبی کشور تسلیت می‌گوید و برای آن مرحوم، غفران الهی می‌طلبد.

براساس این گزارش، محسن سلیمانی صبح امروز در بلگراد پایتخت صربستان دچار حمله قلبی شد و دارفانی را وداع گفت. این خبر را حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر تأیید کرد.

زنده‌یاد سلیمانی پیش از تصدی مسئولیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان و همچنین به صورت فوق‌العاده در کشورهای مونته نگرو و مقدونیه، به صورت جدی به عنوان یک نویسنده و مترجم در کشور فعالیت می‌کرد.

وی که در سال ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد، فارغ التحصیل ادبیات و زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی بود و در همین رشته مدرک دکتری گرفت. سلیمانی کار ادبیات را از سال ۱۳۵۹ به طور جدی شروع کرد و در زمینه نقد ادبی، اصول داستان نویسی و آثار داستانی در حدود ۱۰۰ اثر ترجمه کرده یا نوشته است.

502

کد خبر: 899921

وب گردی

وب گردی