۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی نیروگاه ها پرداخت شد/ طی ۴ سال گذشته  پیک بار مصرف برق ۲۱ درصد افزایش یافته است

مشاور وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: هم اکنون ۱۰ هزار میلیارد بدهی نیروگاه ها پرداخت شده است. همچنین ظرفیت برق کشور تا قبل از تابستان سال آینده به ۸۰ هزار مگاوات برسد.  

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ هوشنگ فلاحتیان مشاور وزیر نیرو در امور برق و انرژی در همایش مدیران ارشد صنعت برق کشور اظهار کرد: در طول ۴ سال گذشته علی رغم اینکه پیک بار برق ۲۱ درصد افزایش یافته ظرفیت نیروگاه ها به ۱۱ درصد رسیدهT در کنار این موضوع به بهره وری نیروگاه ها افزوده شده است.


او با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه قبلا ۶۹ هزار مگاوات بوده که اکنون در آستانه ۷۹ هزار مگاوات است و پیش بینی می شود قبل از تابستان سال آینده به ۸۰ هزار مگاوات برسد.


فلاحتیان گفت: مصرف گاز نیروگاه ها در گذشته ۵۶ درصد بود که امسال به ۹۰ درصد رسیده است به طوری که مصرف سوخت مایع از ۲۷ میلیون به ۷ میلیون رسید. این موضوع بیانگر صرفه جویی قابل توجهی در این بخش بود.

فلاحتیان اضافه کرد: میزان کاهش پیک بار مصرف از طریق ذخیره عملیات در سال ۹۲ صفر بوده و امسال به هزار ۴۸۰ مگاوات رسیده است. همچنین ۴.۵ میلیون مشترک جدید به شبکه برق اضافه شده است.

مشاور وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در ۴ سال گذشته روستاهای بالای ۱۰ خانوار برق رسانی شده و به اتمام رسیده است. همچنین به ۸ هزار چاه جدید برق رسانی شد.

او ادامه داد: راندمان نیروگاه ها از ۳۶.۷ درصد به ۳۸ درصد رسید، همچنین حجم اقتصاد برق دو برابر شد. تلفات برق از ۱۵ درصد به ۱۰.۱۶ درصد رسیده است.

او گفت: حدود ۱۰ هزار میلیاردتومان بابت بدهی نیروگاه ها واگذار شده است.

فلاحتیان ادامه داد: هم اکنون اکثر مشکلات ما مربوط به کیفیت مدیریت است در همین راستا نیازمند مدیران جوان و سخت کوش هستیم تا بتوانند در جهت رشد و ارتقای کشور تلاش کنند.

فلاحتیان تصریح کرد: در این بازه زمانی، راندمان نیروگاه های از 36.7 درصد به 38 درصد رسید؛ خاموشی ها از 3.5 دقیقه در شبانه روز به ازای هر مشترک به 2.6 دقیقه رسید و همه روستاهای بالای10 خانوار برق رسانی شد.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به دستاوردهای صنعت برق در سالهای دولت یازدهم و دوازدهم گفت: تلفات انرژی برق در این سالها از 15 درصد به 10.68 درصد کاهش یافت و ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در این سالها از200مگاوات به 500 مگاوات رسید.

او، یکی از مشکلات اقتصادی وزارت نیرو را بدهی های باقی مانده نیروگاه های واگذار شده عنوان کرد و گفت: در این سالها،10 هزار میلیارد تومان از این تعهدات که از نیروگاه ها به وزارت نیرو منتقل شده بود، پرداخت شد.

به گفته او، در این مدت، 4 هزار و 500 میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی استفاده و سه هزار میلیارد تومان نیز با استفاده از ظرفیت تهاتر تسویه شد.

401

کد خبر: 899930

وب گردی

وب گردی