بودجه96 صدردرصد محقق شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رشدهای اقتصادی مثبت، خود را در بازار کار نشان داده است، البته این ها اعدادی نیست که بگوییم حس نمی کنیم، زیرا این اعداد حسی نیست، چون مشکلات اقتصادی زیاد است.

به گزارش خبرنگارپارلمانی ایسکانیوز ، در ابتدای جلسه علنی روز سه شنبه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۹۶ ارائه داد.

نوبخت گفت: پیش بینی دولت در لایحه ۱۳۹۶ این بود که قیمت فروش هر بشکه نفت ۵۰ دلار باشد و از منابع حاصل از فروش نفت ۲۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز شود که بر این اساس دولت ۳۰۹ هزار میلیارد تومان منابع کسب خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: مجلس با توجه به احتمال افزایش قیمت نفت، سقف دیگری برای منابع بودجه با نفت ۵۵ دلار به تصویب رساند که بر این اساس سقف بودجه ۳۰۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می شد.

سخنگوی دولت با اشاره به تغییر لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس سقف لایحه بودجه را به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد و سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را به میزان ۳۰ درصد افزایش داد.

وی تاکید کرد: پیش بینی دولت برای فروش نفت به میزان هر بشکه ۵۰ دلار تحقق یافت و اندکی بیشتر از ۵۰ دلار توانستیم نفت بفروشیم.

نوبخت تصریح کرد: سرجمع آنچه مجلس در مورد بودجه پیش بینی کرده بود تحقق نیافت، زیرا دولت با فرض اینکه ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق واریز می شود، منابع و مصارف را پیش بینی کرده بود اما مجلس این رقم را به ۳۰ درصد افزایش داد.

انتقاد نوبخت از افزایش سهم صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال ۹۶

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: تا اول بهمن ماه سال جاری ۲۲۲ هزار میلیارد تومان منابع به خزانه واریز شده است و این رقم باید طی دو ماه آینده با افزایش ۸۷ هزار میلیارد تومانی به میزان ۳۰۹ هزار میلیارد تومان محقق شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: صد درصد منابعی که در لایحه بودجه دولت در سال ۹۶ پیش بینی شده بود بر اساس عدد ۳۰۹ هزار میلیارد تومان محقق شده است.

وی ادامه داد: تا امروز ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در زمینه واگذاری دارایی های مالی درآمد کسب کرده ایم که طی دو ماه آینده ۱۴ هزار میلیارد تومان به این مبلغ اضافه شده و در مجموع ۵۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی های مالی درآمد کسب خواهیم کرد که طبق لایحه بودجه دولت در این بخش ۱۲۵ درصد تحقق منابع داشته ایم و نسبت به لایحه مصوب مجلس ۱۰۲ درصد تحقق منابع خواهیم داشت.

نوبخت گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان مصارف ما پیش است که برای تحقق آن از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم و تا پایان سال تسویه خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای است. اعتبارات هزینه ای تا امروز پرداخت شده است که ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد تحقق اعتبارات مربوط به طرح های عمرانی گفت: در لایحه دولت میزان اعتبارات طرح های عمرانی ۵۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در مجلس به ۷۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی تاکید کرد: دولت موفق شده است ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تا امروز به طرح های عمرانی اختصاص دهد که از این میزان ۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات از طریق خزانه پرداخت شده است، بقیه اعتبارات نیز از جنس اوراق مشارکت است و امیدواریم در این بخش اعتبارات تخصیص یافته به ۳۸ هزار میلیارد تومان برسد.

نوبخت از گزارش دولت به نمایندگان در خصوص میزان پرداخت اعتبارات به طرح های ملی و استانی خبر داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گزارش خزانه حکایت از این دارد که آنچه تا ۲۳ دی ماه برای طرح های عمرانی پرداخت کرده ایم، ۱۷۲ درصد اعتباراتی است که سال قبل تخصیص یافته است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: منابع بودجه سال ۹۶ نسبت به سال گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، بنابراین باید در تصویب لایحه بودجه ۹۷ با احتیاط بیشتری منابع پیش بینی شود. کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ دقیق عمل کرد و منابع را در حدی که دولت پیش بینی کرد، در نظر گرفت.

وی در خصوص نرخ رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی با نفت ۵.۸ درصد و بدون نفت ۶.۲ درصد بوده است. رشد اقتصادی در شش ماهه اول سال در هیچ یک از شاخه های اقتصادی منفی نبوده است، علیرغم اینکه طی سال های اخیر رشد ساختمان همیشه منفی بوده است، اما در شش ماهه اول امسال برای اولین بار نرخ رشد ساختمان به میزان ۲.۶ درصد مثبت بوده است.

نوبخت ادامه داد: این رشدهای اقتصادی مثبت خود را در بازار کار نشان داده است، البته این ها اعدادی نیست که بگوییم حس نمی کنیم، زیرا این اعداد حسی نیست، چون مشکلات اقتصادی زیاد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۶۱۴ هزار نفر نسبت به شش ماهه سال قبل وارد بازار کار شده اند که بر اساس اطلاعات موجود حدود ۷۹۵ هزار نفر وارد بازار کار شده اند و نرخ بیکاری در شش ماهه اول امسال به ۱۱.۷ درصد تقلیل یافته است.

سخنگوی دولت افزود: بر اساس عملکرد بودجه سال ۹۶ رشد تورم در ۱۲ ماهه نسبت به دی ماه سال گذشته برای خوراکی ها ۱۳ درصد و برای غیرخوراکی ۶.۶ درصد بوده است که بر این اساس میانگین تورم در سال جاری ۸.۱ درصد است. ۱۱.۲ درصد نیز رشد سرمایه گذاری خواهد بود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شما اعلام کردید در ۱۰ ماهه سال ۹۶، ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق واگذار کردید که تا پایان سال به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. طبق قانون برنامه انتشار اوراق مشارکت سقف دارد و رقمی که شما اعلام می کنید بالاتر از سقف است.

در ادامه نوبخت در پاسخ به این سوال گفت: دولت تا امروز ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و سقف رعایت شده است، رقم افزون بر این شامل فروش سهام کارخانجات است.

کد خبر: 899958

وب گردی

وب گردی