در بخش قاچاق کاری از دست ما برنمی‌آید/ به قیمت گذاری در بخش دارو و خدمات اعتقادی ندارم

وزیر بهداشت گفت: در حالی که سازمان های بسیاری در بخش مبارزه با قاچاق فعال هستند، نباید از ما انتظار داشت که در این بخش فعالیت جدی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید حسن هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در صبحانه کاری که امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، در بین فعالان بخش خصوصی حضور یافت.

او گفت: من شخصا به قیمت گذاری در بخش دارو و خدمات، اعتقادی ندارم اما در حوزه سلامت باید به رفتار مجلس و دولت با ما توجه کنید، یعنی برای یک آزمایش ساده هر سال در هیات وزیران تعیین قیمت می شود که اثرات آن، ایجاد پدیده زیرمیزی شده است. من معتقدم که لیست قیمت‌گذاری در این بخش باید به حداقل برسد و باید تکلیف ما مشخص باشد که در سال آینده چه بودجه‌ای داریم تا برای آن برنامه ریزی کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در مورد مطالبات شرکت‌ها و اوراق باید گفت من که وزیر هستم اصلا نمی‌دانستم اوراق چیست و در این شرایط ما وارد اوراق شدیم. من معتقدم اگر از بانک ها استقراض کنیم بهتر از اوراق است اما دوستان اقتصادی دولت معتقدند که این سیستم در همه دنیا برقرار است. البته رییس جمهور، سازمان برنامه و بودجه را منع کرده که اوراق را روانه بازار کند.

او با اشاره به صحبت فعالان اقتصادی در رابطه با کالاهای آسیب‌رسان گفت: یک سری کالاها کاربرد دوگانه دارند: مانند نمک و روغن، ما نمیتوانیم ممنوعیت ایجاد کنیم، البته می‌توانیم با توجه به ضرر آن، قیمت را افزایش دهیم تا الان هیچ اتفاقی نیافتاده و تا الان ۵۰ میلیارد عوارض از کالاهای آسیب‌رسان گرفته شده است.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: بازار تجهیزات و دارو مسائلی کمتر از غذا ندارد، ما باید در حوزه غذا به مسائل بسیاری توجه کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به عنوان مثال ما با آموزش و پرورش به این تفاهم رسیدیم که در بیش از ۸۵ درصد، بوفه مدارس غذای گرم داده نشود.

هاشمی افزود: در رابطه با قاچاق و واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی از ما چه انتظاری دارید، در حالی که سازمان‌های بسیاری مانند سازمان قاچاق کالا در این بخش فعال هستند. همچنین ما تنها می‌توانیم بازرسی را به اتحادیه‌ها واگذار کنیم و در بحث قاچاق از دست ما کاری برنمی‌آید و این به سازمان‌های دیگر مرتبط است، البته وقتی گفته می‌شود که تنها ۴۰ درصد سهم بازار واردات رسمی است و بقیه آن از قاچاق، این جای تاسف دارد‌.

او ادامه داد: در رابطه با مشکلات تولید‌کنندگان سرنگ، ما پیشنهاد می‌کنیم بخش خصوصی به صورت جدی‌تر وارد شود چرا که بخش دولتی وظیفه‌اش تولید نیست و تنها باید در جایی که حقوق مصرف‌کننده ضایع شود، وارد عمل شویم. لذا توصیه ما این است که بخش خصوصی اقدام به خرید کارخانه‌های سرنگسازی نماید.

او با اشاره به ثبت داروهای ایرانی در خارج از کشور گفت: متاسفانه صنعت ما در بخش بازاریابی موفق عمل نکرده و به همین دلیل ثبت داروهای ما در خارج با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به گردشگری سلامت گفت: این ایده خوبی است اما برخی نمی‌گذارند و هر روز در شبکه‌های مجازی بدون سند خطاهای پزشکی دست به دست می شود.

او تاکید کرد: ما از تشکیل کمیته مشترک برای حل مشکلات فعالان اقتصادی در بخش دارو حمایت می کنیم.

واردات یک میلیارد دلار دارو

وزیر بهداشت در ادامه صحبت های خود با اشاره به واردات یک میلیارد دلار دارو در سال گفت: نزدیک به ۵ درصد داروهای گران قیمت وارداتی است و ضمن این که ۵۰ درصد مواد اولیه دارو وارداتی است.

او با اشاره به میزان صادرات دارو از کشور گفت: متاسفانه رقم صادرات آن قدری نیست که من آن را بیان کنم البته این میزان در مقایسه با سال های گذشته چهار برابر شده است اما هنوز هم چشمگیر نیست.


هاشمی گفت: من معتقدم که دلیل عدم موفقیت صادرات این است که دارو در دست بخش دولتی است و واردات و تولید آن توسط شبه دولتی ها و سازمان تامین اجتماعی انجام می شود که باید این موضوع به بخش خصوصی واگذار شود.

401

کد خبر: 899972

وب گردی

وب گردی