رابطه  او با گلزار / حمایت از دولت / تیم مورد علاقه  و  اینکه آیا موهایش  را می تراشد

مجری برنامه «حالا خورشید» حمایت از یک فرد سیاسی را به معنای دادن چک سفید امضا به او ندانست و با بیان اینکه هنوز بابت ماجرای خودروهای هیبریدی قانع نشده که موهایش را بتراشد، گفت: قبل از اینکه پرسپولیسی باشم طرفدار تراکتور هستم با رضا گلزار هم دوستم ولی، او به مشاوره من نیاز ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، رضا رشیدپور مجری صدا و سیما که حالا به عنوان یک برنامه ساز توانمند نیز شناخته می شود، آغاز شهرت و به نوعی دیده شدن خود را از برنامه صبحگاهی «صبح بخیر ایران» در سال 72 می داند. برنامه ای با رویکرد اجتماعی و خانواده که در آن سال ها خوب هم دیده می شد و به نوعی سکوی پرتاب رشیدپور هم شد.

او در ادامه فعالیت‌هایش علاوه بر اجرا به برنامه سازی نیز روی آورد و در برنامه‌های «تاک شو» و در گپ و گفت‌های خاص خود با سلبریتی‌ها، به یک مجری توانمند تبدیل شد و با ساخت برنامه هایی مانند «شب شیشه‌ای»، «عبور شیشه‌ای»، «مثلث»، «عینک آفتابی»، «زنده رود» و... کارنامه خود را پُربارتر کرد.

رشیدپور در دهه 90 و بعد از اینکه مدت‌ها در تلویزیون کم کار شده بود به سراغ برنامه سازی در فضای اینترنتی رفت. برنامه «دید در شب» او که از طریق اینترنت برای مخاطبان پخش می‌شد در عین حال که یک ریسک برای او به حساب می‌آمد اما خوب دیده شد و بار دیگر نشان داد که او مخاطب خود را خوب می شناسد.

حالا رشید پور بعد از مدت‌ها بار دیگر به تلویزیون و برنامه‌های صبحگاهی روی آورده و بیش از یک سال است که برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» را هر روز از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌برد.

برنامه‌ای که در نظرسنجی خبرگزاری ایسکانیوز در میان سایر برنامه صبحگاهی شبکه‌های مختلف تلویزیون با اجرا و کارگردانی رضا رشیدپور بیش از 90 درصد آرا را به خود اختصاص داد و با اختلاف زیاد نسبت به دیگر برنامه ها بیشترین آرا را به خود اختصاص داد.

به بهانه موفقیت این برنامه در نظر سنجی ایسکانیوز، همچنین بسیاری سوالات دیگر، در یک روز سرد زمستان که برف هم ما را همراهی می کرد به پشت صحنه «حالا خورشید» رفتیم. او پس از اجرای برنامه خیلی گرم و صمیمی پذیرای ما بود و به تمامی سوالات ما پاسخ داد.

در ادامه از نظر شما نیز می گذرد آنچه با رضا رشیدپور مجری و برنامه ساز توانمند تلویزیون گفتیم و شنیدیم.

**آقای رشیدپور برای شروع درباره علت بازگشت به تولید برنامه‌ای صبحگاهی برایمان بگویید. با توجه به اینکه مخاطبان برنامه در صبح کمتر از برنامه های شامگاهی است به نوعی برای شما ریسک نبود که دیده نشوید؟

خیر. از نظر من ساخت برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» ریسک محسوب نمی شود چرا که معتقدم یک برنامه ساز حرفه ای اگر اصول و قواعد کار برنامه سازی را بداند هر زمانی برنامه اش پخش شود می تواند مخاطب جذب کند به همین دلیل درحالی یک برنامه صبحگاهی ساختم که مدیران شبکه ساخت یک برنامه شبانگاهی را پیشنهاد داده بودند.

**از آنجا که «حالا خورشید» صبح‌ها پخش می‌شود به نظر می‌رسد بیشتر مخاطبانتان خانم‌های خانه‌دار و سالمندان باشند، درست است؟

نه اینطور نیست. علاوه بر تیم توانمندی که «صدا و سیما» در حوزه مخاطب شناسی دارد، گروه حالا خورشید نیز یک تیم مخاطب سنج در شبکه‌های مجازی راه اندازی کرده است. در بررسی‌های تیم نظرسنجی مان متوجه شدیم که طیف مخاطبان برنامه «حالا خورشید» بسیار گسترده هستند. افرادی از مدیران و مسئولان کشوری گرفته تا دانشجویان، پزشکان و زنان خانه دار که شما به آن اشاره کردید. بنابراین با توجه به این طیف مخاطب ما نیز برنامه های خود را تدوین می کنیم.

**اگر موافقید به برخی از قسمت های برنامه که زیاد بر سر زبان افتاد اشاره کنیم. این اواخر حسین عطایی، پسربچه ای باهوش و نابغه را به برنامه آوردید که صحبت‌ها و ادعاهایش در بخش های مختلف تکذیب شد. در این مورد توضیح می دهید و بگویید به چه نحو مهمانان خود را انتخاب می کنید؟

حسین عطایی یک کودک ماهر و سخنوری است که می تواند خودرو طراحی کند. حضور او در برنامه «حالا خورشید» باعث عکس العمل های بسیاری از کاربران شبکه های مجازی شد که در واقع این عکس العمل ها نیز برای برنامه ما یک مزیت محسوب می شود. درواقع هدف از دعوت حسین عطایی این بود که نشان دهیم یک کودک ده ساله این طراحی ها را انجام می دهد نه یک متخصص. در واقع فلسفه دعوت ما جذابیت های این کودک بود اما در کل ممکن است در دعوت مهمانان اشتباهاتی نیز از ما سر بزند.

**بعد از اینکه مدتی در صدا و سیما نبودین، در انتخابات سال 92 در کنار دکتر روحانی به عنوان عضو فعال ستاد انتخاباتی رئیس جمهور دیده شدید. اما این روزها در برنامه حالا خورشید انتقادهای بسیاری به دولت و مدیران دولتی دارید در این باره توضیح می دهید؟

من فکر می کنم در یک جامعه سالم اگر از شخصی حمایت می کنیم به معنای دادن چک سفید امضا به او نیست. دلیل رای من به آقای روحانی باز شدن فضای نقد در جامعه بوده به همین دلیل نقد را حق خود می دانم البته در کنار نقدها، تلاش های آقای روحانی را دیده و از آنها نیز تشکر می کنم.

**آقای رشیدپور برنامه شما ماهیتی انتقادی دارد. این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی برای شما نشده است؟

طبیعتا یک سری چالش هایی برای این برنامه وجود دارد که البته خارج از سازمان صدا و سیماست. شبکه سه و همچنین مدیران سازمان حامی «حالا خورشید» هستند.

**در یکی از برنامه‌ها به افزایش هزار و صد درصدی تعرفه واردات خودرو های هیبریدی نقد داشتید و گفته بودید که اگر مسئولان من را بابت این تصمیم قانع کنند قول می دهم موهای سرم را بتراشم. درباره این موضوع توضیح می دهید؟

من همچنان بر سر وعده خود هستم و آنقدر شهامت دارم که موهای خود را بتراشم اما برای این موضوع منتظر پاسخ از جانب مسئوولان بودم که پاسخ های دریافتی از سوی آقای نوبخت و برخی دیگر از نمایندگان نتوانست من را قانع کند.

**همه می‌دانیم صدا و سیما با مشکلات مالی بسیاری مواجه است و برنامه سازها مجبورند از اسپانسر استفاده کنند. برخی معتقدند وجود اسپانسر باعث کاهش سطح کیفی برنامه های می شود و در برخی موارد حتی اسپانسرها در حضور فلان مهمان به برنامه نیز دخالت می‌کنند. این موضوع چقدر صحت دارد؟

در برنامه حالا خورشید هرگز این تفاق نیتفاده و اگر دخالتی هم شده مثبت بوده است. حامی مالی برنامه ما در پروژه «آرزوهای خوب» به برنامه ما کمک زیادی کرد و ما هم رابطه صمیمانه ای با آنها داریم. آخرین نمونه حمایت های اسپانسر مان خانمی بود که آش می فروخت و ما با حمایت اسپانسر وانتی برای او خریدیم و در اختیارش قرار دادیم. بهار روح افزا را با حمایت اسپانسر به آفریقای جنوبی فرستادیم. یا زوجی که در مسکن مهر اقامت داشتند و مشکل هزینه 50 میلیون تومانی داشت را از طرف حامیان مالی مان برطرف کردیم. البته شاید در برنامه های دیگر حامیان مالی دخالت هایی را داشته باشند اما در حالا خورشید این اتفاق نیفتاده است.

**هر چند زمان زیادی گذشته اما درباره بیهوش شدنتان در یکی از برنامه های زنده می گویید چه شد؟

اگر الان درباره زندگی روزانه من بپرسید می گویم در طول روز کمتر از 4 ساعت می خوابم. حجم بی خوابی‌های عظیم و فشارهای کاری باعث شد این اتفاق بی افتد. پزشکان گفتند این اتفاق در یک لحظه‌ می افتد. شنیده بودم در لحظه‌ای که فردی می‌میرد زندگی اش در کسری از ثانیه از جلوی چشمش می گذرد. آن روز که در برنامه حالم بد شد و کلیپش را هم دیدید در آن چند ثانیه تمام زندگی‌ام بخصوص تصویر پدرم از جلوی چشمم گذشت و به مدت 40 دقیقه‌ای نفهمیدم . در آی سی یو به هوش آمدم و یک مدتی هم استراحت مطلق داشتم و امیدوارم الان دیگر غش نکنم.

** به نظر شما فضای مجازی تا چه اندازه توانسته به دیده شدن برنامه «حالا خورشید» کمک کند؟ و کلا این دعوای صدا و سیما با فضای مجاری را چطور ارزیابی می کنید. آیا شما هم فضای جازی را رقیب خود می دانید؟

اگر ما یک واژه را در ذهنمان اصلاح کنیم در تمام تلویزیون موفق‌تر عمل می‌کنیم. فضای مجازی رقیب ما نیست مکمل ماست. صدا و سیما را دیده ایم که قصد جلو زدن از تلگرام و اینستاگرام را دارد در حالی که اصلا این طور نیست ما رسانه‌های مکمل هم هستیم و باید همدیگر را کامل کنیم و بتوانیم خوراک برای فضای مجازی فراهم کنیم. آنقدر تولیدات داخلی ما جذاب باشد که مردم در فضای مجازی تولیدات داخلی را دنبال کنند. شاید بیش از 100 کلیپ که در فضای مجازی پخش شده متعلق به برنامه حالا خورشید باشد. من در گروهم جا انداخته‌ام که فضای مکملی به نام فضای مجازی داریم و الان جزو سه صفحه پر بازدید برنامه های تلویزیونی در کنار برنامه 90، دورهمی و صفحاتش بیش از نیم میلیون نفر همراه دارد و حال خورشید بیش از 600 هزار نفر همراه دارد.

**حالا که در فضای برنامه های اینترنتی هستیم یک سوال هم در این باره بپرسم. «دید در شب» یکی از برنامه های پُربیننده اینترنتی بود که شما آن را تولید و اجرا کردید. ماجرای تولید این برنامه چه بود و فکر می کردید اینقدر خوب دیده شود؟

«دید در شب» نوعی پایه گذار «هارد تاک» (گفت و گوی داغ و چالشی) در اینترنت محسوب می شود. ابتدا برخی می‌گفتند این برنامه اصلا بازتاب ندارد ولی من معتقد بودم که اگر کار درست انجام بدهی مردم هزینه دانلود را برای دیدن برنامه جذاب می دهند. خدا را شکر به آن هدف رسیدیم و در حال حاضر گسترش «تالک شو» به وجود آمده است. الان در هر صفحه اینستاگرامی یک گفتگوی هارد تاک منتشر می کند و متاسفانه برخی از این شوها با پرسش های بدی که صرفا اختلاف افکنی و تشوید دو قطبی ها را به دنبال دارد می خواهند یک پاسخ جنجالی بگیرید. اما من در پرسش های خودم یک متد دارم و می گویم پرسشی بپرس که پاسخ خوبی بگیری حال این پرسش ممکنه است واکنش مثبت و منفی را در پی داشت باشد. اما سوال های نامربوط پرسیدن برای اینکه 4 لایک بیشتر بگیری را نمی پسندم. وقتی این گونه سوال ها را می بینم تاسف می‌خورم. البته مردم داوران خوبی هستند و تاک شوهای خوب و مثبت باقی می‌مانند و آنهای که صرفا دنبال بهانه‌هایی می‌گردند که آدم‌ها را به جان هم بیاندازند موقت هستند و موجشان می‌خوابد.

**اما به شما هم انگ پرسیدن سوال جنجالی در «دید در شب» برای بیشتر دیده شدن برنامه، مثل گفت و گو با سحر قریشی، امیر تتلو، بهار افشاری و... می زنند؟

انگ زدن کار آسانی است و به راحتی به هر کسی انگ می زنند. اما شما یک نمونه بیارید که من سوالی را خارج از چارچوب پرسیده باشم. برنامه خانم افشاری خیلی متعادل بود. برنامه مصاحبه با امیر تتلو و خانم سحر قریشی و شهرام جزایری خیلی جنجالی بود. اما سوال خارج از چارچوب نپرسیدیم من سوالی می پرسم که پاسخ خوبی بگیرم و پاسخ خوب می تواند منفی یا مثبت باشد و برای من مهم است که بازیگر کشور ما هنرمندان سینمای جهان را بشناسد و این سوالی است که پاسخ خوبی را به همراه خواهد داشت پرسشی که پاسخ خوبی داشته باشد را توصیه می کنم.

**بعد از برنامه دید در شب و انتشار مصاحبه خانم قریشی، او از شما ناراحت نشد؟

خانم قریشی یکی از دوستان بسیار خوب من هستند و بسیار با ظرفیت و دارای خانواده محترمی هستند و هیچ اختلافی بین من و خانم قریشی چه قبل از برنامه و چه بعد از آن برنامه نبوده است و ایشان همواره برای من شخصیت ساده و دوست داشتنی است.

**شما تجربه ساخت برنامه برای رسانه هایی مانند تلوزیون، رادیو و اینترنت را داشته اید، در حال حاضر اگر بخواهید یکی از این رسانه ها را برای ساخت برنامه انتخاب کنید، کدام را انتخاب می کنید؟

رادیو را ترجیح می دهم.

**شما در یکی از برنامه ها الهه حصاری بازیگر سینما و تلویزیون را دعوت کردید که همان شب خانم حصاری مهمان برنامه دورهمی هم بودند.فکر نمی کنید با توجه به اینکه گفته می شود این تکرار دعوت باعث ناراحتی سازندگان دورهمی شده، یک گاف تلویزیونی است؟

اینکه این ماجرا باعث ناراحتی سازندگان دورهمی شده، شایعه ای بیش نیست زیرا ما با دست اندر کاران دورهمی رفاقت نزدیک داریم. این یک اتفاق بود که البته دیدم چه تعبیرهایی در فضای مجازی به دنبال داشت. ما برای جشنواره جام جم بازیگران را دعوت می کردیم و خانم حصاری را دعوت کردیم. بدون اطلاع از اینکه ایشان قبلا هم برنامه دورهمی را ضبط کردند و خودش هم چیزی نگفت چون فکر نمی کرد که دورهمی هم در این شب پخش شود. گاف هم نبود، یک اتفاق محسوب می شد. شاید بهتر بود که در دو شب مجزا این دو مصاحبه پخش می شد ولی انقدر اتفاق مهمی نبود که بخواهد ذهن را به خود مشغول کند.

** یکی از بخش های برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» چراغ زرد است که مردم از مشکلات شهر خود عکس و فیلم گرفته و برای شما ارسال می کنند تا در نهایت مورد توجه مسئوولان قرار گیرد. به نظرتان پیگیری های شما در برای این بخش از برنامه چقدر نتیجه بخش بوده است؟

با توجه به پیگیری های شدید از بخش سردبیری، اتفاقات مثبت فراوانی در این قسمت برنامه رخ داده و همچنین بازتاب های خوبی از مسئولان نیز گرفته ایم، البته ناگفته نماند که بسیاری از مسئولان نیز به این مشکلات بی توجه بودند.

**ساخت برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» تا چه زمانی ادامه دارد و آیا قرار است که در نحوه ساخت برنامه تغییری ایجاد شود؟

این برنامه از ابتدا تقریبا هر دو ماه یکبار تغییرات زیادی داشته است اما در خصوص زمان پایان یافتن «حالا خورشید» باید بگویم که تصمیم داشتیم این برنامه تا پایان آذرماه پخش شود اما به پایان بهمن ماه موکول شد که البته تدارکات خاصی نیز برای پایانش دیده ایم.

**بعد از پایان این فصل باز هم حالا خورشید در زمان دیگری تولید خواهد شد؟

هیچ تصوری نسبت به آن ندارم و صحبتی نیز برای تولید سری جدید حالا خورشید نشده است.

**برنامه تان بعد از پایان ابن فصل و در زمان استراحت چیست؟

یکسری دغدغه ها در حوزه های دیگری دارم و ترجیح می دهم به آن دغدغه ها بپردازم زیرا حالا خورشید تمام وقت من را می گیرد و امیدوارم که این فرصتی که در اختیارم است یکسری از دغدغه های شخصی ام را پیگیری کنم.

**در یکی از گفت و گوهایتان نقدی به مهران مدیری داشتید که وقتی اینقدر خوب در نقش های طنز دیده می شود و مورد توجه قرار می گیرد چرا به سراغ فیلم جدی می رود؟ این نقد الان به نوعی به خود شما هم وارد است. وقتی اینقدر در اجرا و برنامه سازی موفق هستید بازی کردن در فیلم های مختلف آن هم نقش های کوتاه چه دلیلی دارد؟

بازیگری جزو دغدغه های مورد علاقه من است. من کارم را با بازیگری شروع کردم اما به جرات می گویم که 14 فیلمی که بازی کردم با کارگردان های خوب بوده و هیچ وقت تقاضایی از طرف من نسبت به نقش هایم نبوده است و همیشه کارگردان محترم تصمیم گرفته که این نقش به درد من می خورد و وقتی من بازیگری را دوست دارم از این فرصت نمی توانم بگذرم.

**البته نقش های شما آنقدر پر رنگ نبوده. بنابراین همواره در ذهن مردم به عنوان مجری موفق شناخته می شوید؟

طبیعتا مردم را به عنوان مجری می شناسند تا یک بازیگر ولی اگر یک کارگردان خوبی به من پیشنهاد بازی می دهند نمی توانم رد کنم. من با تمام ابرستاره های سینما نقش مقابل بازی کردم با شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، بنابراین برایم سخت است که این نقش ها را رد کنم.

**آخرین فیلم تان «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی است؟ نظرتان در مورد سینمایی کیمیایی چیست؟

آقای کیمیایی را دوست دارم. به لحاظ فنی نمی خوام سینمایش را نقد کنم ولی گفتمان فیلم های وی من را به نوستالژی هایم پرت می کند. در فیلم قاتل اهلی یک دیالوگ بسیار جالب را عینا سر صحنه گفت و این برایم جداب است. به بیانی دیگر سینمای کیمیایی را دوست دارم هرچند می دانم منتقدها در مورد اوج و فرود سینمای او نقدهایی دارند.

**با توجه به اینکه کارگردانی خوانده اید، برنامه ای برای ساخت فیلم دارید؟

من مدت طولانی در حوزه کارگردانی تحصیل کردم و یکی از دغدغه هایم بعد از اتمام حالا خورشید پرداختن به این دغدغه ام است و البته کتمان نمی کنم و دوست دارم در این حوزه ورود کنم.

**شنیده ام رابطه تان با رضا گلزار خیلی خوب است به طوری که به یکدیگر مشاوره هم می دهید؟

رابطه ام با رضا گلزار خوب است. او بسیار پسر با معرفتی است و نیازی به مشاوره های من ندارد ولی در حوزه رفاقت چرا با هم خوب هستیم.

** خیلی پیش تر آقای رویانیان در جایی گفته بود می خواهد شبکه ای به نام پرسپولیس ایجاد کنند و اجرای آن را به شما بسپارند. در این باره هیچ وقت اظهار نظر نکرده بودید؟

یک مصاحبه ای از آقای رویانیان در این باره دیدم. او برایم بسیار شخصیت محترمی است. البته هیچ وقت قرار نبود که تلویزیونی راه بیاندازند و مجری باشم اما در بحث تبلیغاتی پرسپولیس حرف هایی زده شد که ترجیحم این بود که واکنشی در این باره نداشته باشیم چون اصلا فوتبالی نیستم. البته پرسپولیسی هستم و حرفم این است که حساسیت ها بشکند. متاسفانه خیلی متعصبانه با این مسئله برخورد می کنند. اما ذاتا خیلی آدم فوتبالی نیستم.

**شما را به عنوان یک پرسپولیسی می شناسند. نمی ترسید طرفدارنتان کم شود به خاطر پرسپولیسی بودن؟

من اگر بازیگر خوبی باشم طیف طرفدارانم را دارم و فکر نمی کنم با گفتن این کلمه از محبوبیتم کم شود به شرطی که توهین نکنیم و فضای کل کل با نمک را نباید با توهین و تمسخر همسان کنیم. البته قبل از اینکه پرسپولیسی باشم طرفدار تراکتور هستم.

**یکی از رشته های تحصیلی شما عمران است. هیچ وقت فکر نکردید در این حوزه کاری کنید؟

مدت ها جزو مهندسان فرودگاه امام بودم و پروژه هایی را در تهران نظارت کردم و چون ختم به فاجعه شد استعفا دادم. فکر می کنم استعدادی در این حوزه ندارم بنابراین به سراغ عمران نرفتم.

**در آخر اسم چند مجری را می گویم نظرتان را بفرمایید؟

فرزاد حسنی: مجری بسیار با سواد و بسیار مسلط و خیلی صاحب سبک و تفکر در اجرا .

عادل فردوسی پور: نمونه ای بهتر از او سراغ ندارم عادل فوق العاده است.

احسان علیخانی: بامعرفت، رفیق و بسیار کار بلد.

**در آخر باز هم ممنونم بابت وقتی که برای مصاحبه گذاشتین .

من از شما و خبرگزاری ایسکانیوز بسیار تشکر می کنم. بابت همتی که برای نظر سنجی کردید. گزارش های خبرگزاری شما را می خوانم و امیدوارم که همینطور درخشان جلو بروید.

گفت و گو از: علیرضا مرادی

کد خبر: 900064

وب گردی

وب گردی