۴۰۰ روستا ظرف دو ماه آینده برق‌دار می‌شوند/ برق رسانی به هزار روستای سریلانکا به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار

مجری طرح برق روستایی کشور، در خصوص پروژه‌های برق‌رسانی روستایی در کشورهای خارجی گفت: در سریلانکا تعهد داشتیم تا هزار روستا را به ارزش قرارداد ۱۱۰ میلیون دلار برق‌رسانی کنیم که این کار تاکنون انجام شده، اما هنوز مطالبات ما از این کشور اخذ نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ولی‌الدین مصلحتی شربیانی امروز در گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه براساس سیاست اتخاذ شده برای جلوگیری از هرگونه مشکلات حقوقی و اجتماعی، قوانینی را در امر برق‌رسانی وضع کرده‌ایم تا براساس آن روستاییان کد روستایی اخذ کنند، اظهار کرد: این مساله بدان معناست که روستا شناسنامه داشته باشد که برای این کار نیز باید مجوزهای منابع طبیعی، جهاد سازندگی و سازمان‌های مربوطه را اخذ کنند.

او تصریح کرد: براساس آخرین آمار ۴۰۰ روستای زیر ۱۰ خانوار که برخی از آن‌ها خوش‌نشین هستند، بدون برق بودند که با پیگیری‌های انجام شده تاکنون ۱۹۵ روستا برق‌دار شدند.

مجری طرح برق روستایی کشور اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شد تا ۳۰ روستا از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر یا انرژی‌های نو برق‌دار شوند.

مصلحتی شربیانی با بیان این‌که اکثر این ۴۰۰ روستا در مناطق گرمسیر مانند سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، فارس، هرمزگان، خوزستان قرار دارند، گفت: در بقیه مناطق تعداد روستاهای زیر ۱۰ خانوار بسیار کم است.

او اعتبار تخصیص یافته برای اجرای آن طرح را 90 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به طور متوسط برای هر کیلومتر انتقال برق ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

مجری طرح برق روستایی کشور با بیان اینکه تاکنون از ابتدای اجرای طرح برق‌رسانی روستایی ۲۱۷ روستا از طریق انرژی‌های نو برق‌دار شده‌اند، گفت: در بسیاری از روستاهای استانی برق به صورت مجانی در اختیار مشترکان قرار گرفته اما در کرمان، خراسان جنوبی و برخی از استان‌های دیگر با نصب کنتور و صدور قبض، هزینه ناچیزی از مشترکان دریافت می‌کنیم.

مصلحتی شربیانی در خصوص هزینه اجرای تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر هر کیلووات انرژی نو حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان برای ما تمام می‌شود. به طور مثال برای یک روستایی با ۱۰ خانوار هزینه تامین برق ۱۴۰ تومان است، اما با توجه به این‌که هر دو سال یکبار باید باتری پنل‌ها عوض شود، برای ما به صرفه نیست.

او بیشترین استانی را که از انرژی خورشیدی استفاده کرده، استان کرمان دانست و افزود: بعد از این استان خوزستان، فارس، آذربایجان، کرمانشاه، گیلان، مازندران و استان مرکزی از انرژی‌های نو استفاده کرده‌اند.

به گفته مجری طرح برق روستایی کشور، برای ۲۱۷ پنل خورشیدی نصب شده در روستاهای کشور ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده که برق تولیدی آن نیز ۲.۵ مگاوات است.

مصلحتی شربیانی در خصوص پروژه‌های برق‌رسانی روستایی در کشورهای دیگر، گفت: در سریلانکا تعهد داشتیم تا هزار روستا را به ارزش قرارداد ۱۱۰ میلیون دلار برق‌رسانی کنیم که این کار تاکنون انجام شده، اما هنوز مطالبات ما از این کشور اخذ نشده است.


402

کد خبر: 900079

وب گردی

وب گردی