فرار مالیاتی شرکت های دولتی/ کسری ۱۰ هزار میلیاردی طرح تحول سلامت

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به عملکرد بودجه ای دولت در سال جاری گفت: شرکت های دولتی امسال ۱۴ هزار میلیارد ریال مالیات پرداخت نکرده اند.

به گزارش ایسکانیوز ، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در ارائه گزارش عملکرد بودجه ای هشت ماه نخست سال جاری اظهار داشت: رویکردی در مجلس و دیوان محاسبات حاکم شده که بر اساس آن، نوعی حسابرسی بر مبنای عملکرد در طول سال انجام می دهیم تا نوبت به تفریغ اصلی بودجه هر سال برسد؛ بر این اساس تاکنون چهار گزارش تفریغ ضمنی برای بودجه سال ۹۶ آماده کرده ایم که بازخورد خوبی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به جزییات عملکرد بودجه ای دولت تا پایان آبان ماه گفت: در بخش منابع عمومی ۸۴ درصد تحقق داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: در بخش هزینه ای ۸۴ درصد تحقق داشته ایم اما در بخش تملک دارایی های سرمایه ای فقط ۵۸.۲ درصد تخصیص داشته ایم.

آذر با اشاره به وضعیت عمومی تحقق درآمد دولت اظهار داشت: میزان تحقق درآمد ۷۶ درصد و سایر درآمدها ۶۱ درصد بوده و جمع کل درآمدهای محقق شده ۷۱.۶ درصد بوده است؛ در بخش درآمدهای مالیاتی نیز ۷۸ درصد از مالیات های مستقیم و ۷۴ درصد از مالیاتی های غیرمستقیم محقق شده و جمع کل تحقق درآمدهای مالیاتی نیز ۷۶.۵ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از عدم وصول درآمدهای مالیاتی به شرکت های دولتی برمی گردد که معادل ۱۴ هزار میلیارد ریال است و این جای بررسی دارد و معلوم نیست چرا دولت در این زمینه کاری نکرده است.

مهمترین دلایل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی

رئیس دیوان محاسبات در ادامه با اشاره به مهمترین دلایل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی کشور در هشت ماه نخست سال جاری عنوان کرد: یکی از دلایل عدم اجرای طرح جامع مالیاتی کشور بوده که تا الان ۷۲۱ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است اما به خوبی دنبال و اجرا نشده است و از دولت درخواست داریم این طرح را دنبال کند.

به گفته عادل آذر عدم استقرار سامانه صندوق های مکانیزه فروش، عدم اقدام موثر در جلوگیری از فرار مالیاتی و وجود حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی و اعمال معافیت های متعدد مالیاتی و گمرکی از دیگر دلایل عدم تحقق کامل درآمدهای مالیاتی کشور بوده است.

وی در ادامه به وضعیت واگذاری پروژه های عمرانی نیمه تمام دولت به بخش خصوصی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: موفقیت دولت در زمینه جلب مشارکت بخش خصوصی ۸ درصد بوده و این نشان می دهد بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه نداشته است.

ضرورت جایگزینی اوراق صکوک اجاره به جای اوراق مشارکت و اسناد خزانه

رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه به وضعیت انتشار اوراق مشارکت از سوی دولت اشاره کرد و افزود: اوراق مشارکت و اسناد خزانه از مسیر اصلی خودش که ساماندهی کوتاه مدت بدهی های دولت بوده منحرف شده و باید برای آن فکری شود؛ پیشنهاد ما در دیوان محاسبات این است که به جای اینها به سمت انتشار اوراق صکوک اجاره ای برویم.

در این قسمت لاریجانی رئیس مجلس نیز ضمن تایید سخنان رئیس دیوان محاسبات، خطاب به نوبخت تصریح کرد: بر اساس گزارش دیوان محاسبات تاکنون ۱۱۶ درصد انتشار اوراق داشته اید که این یعنی از سقف مجاز بالاتر رفته و خلاف برنامه ششم است.

رئیس دیوان محاسبات در ادامه گزارش خود و در توضیح ضرورت استفاده از اوراق صکوک اجاره ای برای پرداخت بدهی های دولت اظهار داشت: بودجه ۹۶ کشور «۱۱ میلیون میلیارد ریال» است و جالب است که ارزش دارایی های ثبت شده و واقعی دولت سه برابر این رقم است؛ پس چرا همین اموال را از طریق اوراق صکوک، اجاره ندهیم تا بدهی های دولت پرداخت شود؟

آذر همچنین به وضعیت عملکرد پولی و بانکی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: مانده معوقات بانکی ۱۱ درصد است در حالی که استاندارد جهانی ۶ درصد است و ما ۵ درصد بیشتر از حد استاندارد جهانی قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: در ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر دولت موظف شده که از سال ۹۴ سالانه یک سوم دارایی های بانک ها را واگذار کند تا منابع مورد نیاز آنها تامین شود. اما عملکرد دولت در این بخش صفر بوده است.

یارانه ها به همین وضع ادامه پیدا کند باید کل بودجه را به آن اختصاص بدهیم

رئیس دیوان محاسبات در مورد موضوع هدفمندی یارانه ها نیز عنوان کرد: اگر حذف دهک های پردرآمد به طور جدی دنبال نشود و به این سمت نرویم تمام بودجه عمومی را باید به یارانه و حقوق کارکنان و صندوق های بازنشستگی اختصاص دهیم.

لاریجانی هم با تایید این صحبت آذر، تاکید کرد که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید با هم بنشینند و یک فرمول برای جدا کردن افراد نیازمند و غیرنیازمند طراحی کنند.

رئیس دیوان محاسبات در پایان با اشاره به وضعیت اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد: برای طرح تحول سلامت منابع خوبی پیش بینی شده اما این منابع پایدار نیست؛ میزان تحقق منابع مورد نیاز طرح تحول سلامت امسال ۴۰ درصد بوده و ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بخش کسری داریم، لذا باید از الان برای آن فکر مناسبی شود.

کد خبر: 900085

وب گردی

وب گردی