یارانه بلیت مترو و اتوبوس مانند مهریه تلقی می‌شود/بین‌دولت و شهرداری مذاکرات دوستانه در جریان است

رئیس شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد اکنون در بحث مطالبات بین‌دولت و شهرداری مذاکرات دوستانه در جریان است و شاید بهتر است از مراجع بالاتری پیگیری شود چرا که یارانه بلیت مترو و اتوبوس مانند مهریه تلقی می‌شود و دولت مکلف به پرداخت آن است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محسن هاشمی رفسنجانی در حاشیه چهلمین جلسه شورای شهر تهران از احتمال افزایش درآمد شهرداری در سال آینده خبر داد و گفت: البته شهرداری درآمدهای غیروصول هم دارد که حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان می‌شود و می‌تواند منابع خوبی باشد که از مسئولان شهرداری می‌خواهیم‌ آنها را جدی پیگیری کنیم.

وی در مورد طلب دولت به شهرداری در بحث مترو گفت در قانون دو نوع طلب وجود دارد گاهی در بحث حمل و نقل به دولت اجازه داده شده که هر وقت می‌توانست طلب را بپردازد که اغلب زمانی که دولت با کسری اعتباری مواجه است پرداخت نمی‌شود که معمولا آن را پرداخت نمی‌کند.

هاشمی ادامه داد: اما نوع دیگر طلب در قانون با عنوان مکلف شدن دولت است که در این مورد باید حتما طلب خود را بپردازد اما کوتاهی‌هایی می‌شود و هنوز هیچ دستگاهی بابت این موضوع از دولت شکایت نکرده و در شهرداری نیز اکنون دوستانه مذاکره می کنند و فکر می‌کنم باید از مرجع بالاتری این طلب‌ها را پیگیر شوند.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: یارانه بلیت مترو و اتوبوس جز طلب‌های مکلف دولت است که پرداخت نشده و مانند مهریه تلقی می‌شود که باید پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی کمک‌هایی از سوی دولت به شهرداری می‌شود اما مسئولان این نهاد پیگیری لازم را برای نقد شدن این کمک‌ها نمی‌کنند گفت: یادم است در زمان قالیباف دولت در سال 94 ، 2 میلیارد یورو برای تامین واگن‌های کلانشهرها اختصاص داد که در آن زمان به درخواست قالیباف نامه‌ای به جهانگیری نوشته شد که خط 6 و 7 مترو احتیاج به واگن داشته است.

هاشمی ادامه داد: اکنون نیز مناقصات لازم برگزار شده و اگر شهرداری از مصوبه دولت استفاده کند کمک 9 هزار میلیاردی در بحث مترو را خواهد داشت و اگر استفاده نکند بی‌عرضگی مدیران شهرداری است.

وی ادامه داد: ما می خواهیم که از امکانات قانونی استفاده بهینه شود و استفاده از این امکانات توان مدیران میانی را می‌رساند که باید مناقصات را درست اجرا کنند، بحث فاینانس بانک عامل و اعتبارات را باز کنند و پیگیری‌های لازم را داشته باشند. می‌دانیم کار سختی است اما تا مصوبات قانونی نقد شود راه سختی است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: گاهی به دلیل کم‌کاری برخی مدیران که انگیزه‌شان در حل مشکلات مردم کم شده قانون را نقد نکرده و به پول تبدیل نمی‌کنیم.

وی افزود: حدود 16 میلیارد تومان مصوب قانونی از دولت به شهرداری داریم که نقد نمی‌کنیم که با آن می‌توانم 2 هزار واگن مترو تهیه کرد و مناقصه اکنون دولت با شهرداری نیز به تامین 630 واگن کمک می‌کند.

هاشمی افزود: در دوره قالیباف نیز تامین هزار واگن مصوب شد که 630 واگن از سوی دولت تامین و اقدامات آن انجام شد و اکنون باید مدیران به مصوبات و کمک‌های دولت سرعت بدهند.
706

کد خبر: 900094

وب گردی

وب گردی