سامانه جامع آموزش و راه اندازی کسب و کار های کوچک «میدون» فعالیت خود را آغاز کرد

وظیفه سامانه جامع مردمی، شناسایی، آموزش، پشتیبانی و اتصال ظرفیت های بالقوه موجود در جامعه است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ،سید محمد حسین هاشمی گلپایگانی مسئول گروه اقتصاد مقاومتی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به آغاز فعالیت سامانه جامع آموزش و راه اندازی کسب و کارهای کوچک «میدون» در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش بیکاری در جامعه، گفت: وظیفه این سامانه مردمی شناسایی، آموزش، پشتیبانی و اتصال ظرفیت های بالقوه موجود در جامعه است.

وی افزود: در واقع این سامانه بستری برای به میدان آوردن مردم در جهت حل مسائل اقتصادی کشور در سطوح و حوزه های مختلف مخصوصا صنایع کوچک می باشد و حضور واقعی و فعال حداکثر مردم در فعالیت های اقتصادی و صنعتی جهت نیل به اقتصاد مقاومتی سیاست کلی این طرح است.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه هدف این طرح شناسایی، آموزش، پشتیبانی و استفاده و اتصال ظرفیت های بالقوه مردمی در راستای شکوفایی اقتصاد و صنعت کشور به وسیله راه اندازی و تقویت کسب و کارهای خرد می باشد، گفت: ندانستن نیاز واقعی کشور، عدم آگاهی نسبت به ظرفیت ها و مزیت های نسبی منطقه ای، نداشتن مهارت های لازم، عدم اتصال ظرفیت های موجود و همچنین خلل در چرخه محصول از جمله موانع و مشکلات اصلی برای راه اندازی و اداره بنگاه های کوچک و متوسط مردمی است.

مسئول گروه اقتصاد مقاومتی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت صنعت و اقتصاد کشور در نقطه نامطلبی قرار دارد؛ از یک سمت رکود تورمی بر روی بازار کشور حاکم می باشد و از سوی دیگر افزایش بیکاری جوانان، عدم تناسب شغل و شاغل، عدم تخصص شاغلین و.. را در فضای کسب و کار کشور مشاهده می کنیم.

هاشمی گلپایگانی در آسیب شناسی این وضعیت، با اشاره به اینکه در اقتصاد کشورهای پیشرفته جهان شرکت های کوچک و زودبازده نقش به سزایی در صنعت و رونق کسب و کار دارند، افزود: در اکثر کشور های پیشرفته بیش از 90 درصد بنگاه ها را بنگاه های کوچک و متوسط تشکیل می دهند که این صنایع بیش از 0 تا 70 درصد اشتغال و 30 تا 65 درصد صادرات کشور های توسعه یافته و در حال توسعه را تشکیل می دهند، اما در ایران تنها 5 درصد صادرات کشور توسط شرکت های کوچک و متوسط انجام شده است.

مسئول گروه اقتصاد مقاومتی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: گسترش صنایع کوچک و متوسط در جهت افزایش تولید و اشتغال در سیاست های کلی صنعت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شده است، باعث شکوفایی اقتصاد و صنعت کشور خواهد بود.

هاشمی گلپایگانی افزود: با توجه به نکات فوق و با توجه به ظرفیت های موجود در عرصه فضای مجازی و سامانه های زیرساختی، سامانه «میدون» با اهدافی همچون آموزش جامع و مرحله به مرحله کسب و کارهای کوچک و زود بازده، فعال سازی ظرفیت های بالقوه مردمی با تمرکز بر جوانان، ایجاد بستر جمع سپاری فعالیت ها و پروژه های اقتصادی، ترویج راه اندازی کسب و کار های دارای مزیت مطلق یا نسبی و متناسب با نیاز کشور، معرفی کسب و کار های عملیاتی و واقعی و همچنین آموزش مهارت های لازم برای مشاغل معرفی شده به صورت همه جانبه ایجاد گردید.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در راستای تولید و اشتغال در زمینه اقتصاد مقاومتی، کسب و کارهای متفاوت و دارای مزیت را بررسی و کارشناسی می کند، سپس برای هر کدام به صورت جداگانه گام های آموزشی متفاوت و کاربردی را در نظر می گیرد و در هر گام تولیداتی به صورت اقناعی و کاربردی در اختیار افرادی که در یک دوره آموزش کسب و کار خاص شرکت کرده اند گذاشته می شود.

مسئول گروه اقتصاد مقاومتی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام افزود: همچنین در هنگام اجرا افراد می توانند از مشاوره ها و پشتیبانی وب سایت تا مرحله ی بهره برداری از کسب و کار خود نیز استفاده نمایند. همچنین بستر ارائه ایده های اقتصادی نو و امکان مشارکت مردمی در این سامانه برای طرح های صنعتی و اقتصادی نیز فراهم می گردد.

هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه کسب و کارها در این سامانه متناسب با علایق، توانایی ها، طبع و دارایی های مخاطب به وی پیشنهاد می گردد، گفت: مشاوره و پیشنهاد کسب وکار (مسیریابی شغلی)، دوره های آموزشی، ارزیابی کسب و کار، پشتیبانی آنلاین، نیازمندی ها، مشارکت مالی، مقالات کسب و کار، اخبار اقتصاد مقاومتی، بلاگ و همچنین شرکت های اقماری بخش های مختلف سامانه «میدون» را تشکیل می دهند.

وی افزود: برای کسب تشخیص صحیح از مزیت ها و سودآوری پروژه های منتخب و همچنین فراهم آوردن مقدمات لازم جهت تولید محصولات آموزشی و معرفی کسب و کار های برتر، لازم است اطلاعات خام در 4 قالب زیر گردآوری شده و پس از آن فرآیند تولید محصول در قالب های مختلف (اینفوگرافی، موشن گرافی، فیلم کوتاه، ورد، پاورپوینت و...) صورت پذیرد.

مسئول گروه اقتصاد مقاومتی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام در پایان گفت: انجام این پروژه نیازمند فعالیت رسانه ای متناسب با اهمیت این سامانه است، لذا به تناسب این سامانه برنامه تلویزیونی با همین نام طراحی شده است که بزودی مراحل ساخت آن آغاز می گردد.
گفتنی است علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین استفاده از خدمات مختلف سامانه «میدون»، می توانند به آدرس www.Meidoun.ir مراجعه فرمایند.

204

کد خبر: 900185

وب گردی

وب گردی