دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان محلی برای عملی‌سازی ایده‌ها

دانشگاه درحال حاضر تنها محل یادگیری علم در زمینه‌های خاصی همچون مهندسی، پزشکی، حقوق یا ... نیست بلکه نقش مهمی در فرآیند جامعه‌پذیرشدن افرادی دارد که بخش مهمی از دهه دوم و سوم زندگی خود را در آن می‌گذرانند یعنی درست زمانی‌که شخصیت مستقل‌شان درحال شکل‌گیری است، شخصیتی که تقریبا تا اواخر دوران زندگانی فرد هویت او را تشکیل خواهد داد.

دانشگاه مناسب می‌تواند فرد را به مدارج علمی و شغلی و نیز دوستان خوب برساند یا در حد بد نرساند، او را به درستی برای ورود به جامعه آماده کند یا نکند، موجب شکوفایی ذهنی او بشود یا رمق او را بگیرد، انتخاب دانشگاه مساله این است! مساله‌ای که همچون یک سوال ریاضی برای حل شدن نیاز به آمارها و مختصاتی مثل تعداد اساتید، تعداد دانشجویان، وسعت و ... دارد و نیز همچون یک موضوع انسانی نیاز به پرسشنامه و تحلیل درباره کم و کیف دانشگاه و نظر دانشجویان درباره وضعیت آن و البته یادداشت‌ها و پاسخ‌های مسئولان درباره اهداف و روندهای فعلی و آتی دانشگاه دارد. «سردر» بخشی از روزنامه‌ ماست که قصد دارد بدون درد آوردن سرتان اطلاعاتی جامع درباره دانشگاه‌های کشور در اختیار شما بگذارد.

شروعی با 7 اتاق

دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در 21 آذر 1361 و در یک مکان استیجاری به ترتیب پس از واحدهای تهران مرکزی، تبریز، رشت و مشهد به عنوان پنجمین واحد دانشگاهی در استان سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد. همان ابتدای کار استانداری وقت یک دستگاه ساختمان هفت‌اتاقه در مرکز شهر برای ایجاد دفتر مرکزی واحد زاهدان در اختیار این واحد قرار می‌دهد و آموزش و پرورش زاهدان نیز ساختمان انستیتو تکنولوژی شهید باهنر را برای برگزار کردن کلاس‎ها به مدت دو ترم در اختیار واحد می‌گذارد و به این ترتیب همه‌چیز برای پذیرش دانشجو آماده می‌شود. اولین آگهی پذیرش دانشجو در این واحد، 13 دی 1361 همراه با اعلام مجدد هدف‌ها و ویژگی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شد، در فرم پذیرش دانشجو اسامی 9 واحد و 10 رشته دانشگاهی راه و ساختمان، برق، مکانیک، ریاضی، شیمی، صنایع فلزی، نساجی، مهندسی زراعی و حسابداری اعلام شد و نخستین رشته‌های راه‌اندازی‌شده واحد زاهدان کاردانی راه و ساختمان، مهندسی زراعی و ریاضی بود.

این سه رشته به دلیل نیاز منطقه و پشتوانه علمی موجود در شهر زاهدان انتخاب شده بود. 20 بهمن همان سال نخستین آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و در این آزمون 33هزار داوطلب به رقابت پرداختند. در واحد زاهدان و در رشته راه و ساختمان 273 نفر، رشته ریاضی 111 نفر و رشته مهندسی زراعی 1703 نفر داوطلب شرکت کردند که در هر رشته 60 نفر پذیرفته شدند. اسامی پذیرفته‌شدگان این واحد اردیبهشت 1362 اعلام شد و 100 نفر از پذیرفته‌شدگان در واحد زاهدان ثبت‌نام کردند و قرار شد از مهر همان سال دانشجویان در همه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل شوند. این واحد پس از تلاش مسئولان خادم و دلسوز اکنون به عنوان دانشگاه جامع با مساحت بیش از 273 مترمربع در خیابان دانشگاه شهرستان زاهدان با تعداد 125 رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی‌ارشد، دکتری حرفه‎ای و دکتری تخصصی با تعداد 167 هیات علمی تمام‌وقت، بیش از 10هزار دانشجو و 350 کارمند به کار خود ادامه می‌دهد.

دانشگاه از نگاه یک دانشجو-پژوهشگر

مهلا جعفری ورودی ۱۳۹۴ و دانشجوی کارشناسی علوم آزمایشگاهی است که توانسته درسال 96 عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه را به دست بیاورد و نگاه و دغدغه‌اش نیز از جنس پژوهش است. او درباره این دانشگاه می‌گوید: «حضور فعال باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و اعطای تسهیلات درخصوص مقالات و طرح‌های پژوهشی به اعضای باشگاه یکی از مزیت‌های این دانشگاه است که دانشجویانی همچون من با استفاده از ظرفیت‌های آن به موفقیت دست پیدا کرده‌ایم اما با توجه به پتانسیل‌های دانشجویان و اساتید واحد زاهدان نیاز به اختصاص تجهیزات بیشتر به واحد‌های آزمایشگاهی احساس می‌شود.»

دغدغه‌های یک فعال فرهنگی

مجیب‌الرحمان کرد، دانشجوی کارشناسی مهندسی معماری، دبیر کانون دانشجویی هلال‌احمر و مدیرمسئول نشریه دانشجویی هلال سرخ است که این نشریه توانسته برگزیده کشوری شود. او نیز درباره این دانشگاه می‌گوید: «وضعیت واحد ما از نظر فرهنگی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. مهم‌ترین مساله حفظ و نگهداری فعالین دانشجویی در حوزه فرهنگی دانشگاه است نه آنکه برای فعالیت‌های خود مفری را خارج از دانشگاه انتخاب کنند یا توسط گروه‌های سیاسی در دانشگاه فعالین فرهنگی گرفتار مسائل سیاسی آنها بشوند.

نقد اساسی که به تشکل‌ها و کانون‌های دانشگاه و نیز مسئولان وارد است، عدم‌برگزاری و حمایت کافی از کرسی‌های آزاد‌اندیشی در فضای دانشجویی است حتی در کلاس‌ها و مناظرات هم انتقاد‌ناپذیری و عدم‌تحمل دیگران را می‌بینیم و متاسفانه فرقی بین انتقاد از باب تفقه و روشنگری و انتقاد تعنت‌آمیز نمی‌گذارند و همه را خصمانه تلقی می‌کنند. در کلاس‌ها هم بسیار می‌بینیم که به سوالات اساسی دانشجویان به درستی پاسخ داده نمی‌شود.»

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 900290

وب گردی

وب گردی