توانمند سازی 700 روستا برای پیشگیری از حاشیه نشینی

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه گفت:اقدام نخست، بر توانمندسازی جوامع روستایی با اولویت آن دسته از روستاهای در خطر تخریب یا روستاهای دارای جمعیت کم و نامتعارف، متمرکز است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا،مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه از شناسایی ۷۰۰ روستا در هفت استان به منظور اجرای طرح‌های توانمندسازی در راستای پیشگیری از رشد و گسترش مناطق حاشیه‌نشین جدید خبر داد.

علیرضا ساوری درباره اقدامات انجام شده با رویکرد پیشگیرانه در حوزه حاشیه‌نشینی اظهار کرد: در مورد پیشگیری از رشد و گسترش مناطق حاشیه‌نشین دو دسته اقدامات در دست بررسی و اجراست.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معانت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه افزود: اقدام نخست، بر توانمندسازی جوامع روستایی با اولویت آن دسته از روستاهای در خطر تخریب یا روستاهای دارای جمعیت کم و نامتعارف، متمرکز است.

ساوری اضافه کرد: در این ارتباط، در سه حوزه، فعالیت‌ها آغاز شده که از آن جمله می‌توان به مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک، حرفه‌آموزی به روستاییان و طرح توسعه صنایع دستی و گردشگری با تمرکز بر گردشگری اکوکمپ اشاره کرد.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی ادامه داد: انتظار می‌رود با اجرای این دسته اقدامات، شاهد رشد و گسترش اشتغال در روستاهای مورد نظر باشیم و انگیزه ماندگاری برای روستائیان در موطن اصلی‌شان زیاد شود.

ساوری با بیان اینکه سه هزار روستا شناسایی و هدف‌گذاری شده تا نسبت به اجرای طرح‌های تقویت و توانمندسازی با رویکرد حرفه‌آموزی در این روستاها اقدام شود، گفت: در همین راستا، از طریق کارگروه پیشگیری از رشد و گسترش مناطق حاشیه‌نشین با همکاری و تعامل دستگاه‌های عضو این کارگروه، 700 روستا در هفت استان مهاجرفرست کشور شناسایی و اقدامات مذکور آغاز شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه استان‌های لرستان، اردبیل، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان را از جمله این هفت استان عنوان کرد.

ساوری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال و اوایل سال آینده، در اکثر مناطق مورد نظر، اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری از رشد و گسترش مناطق حاشیه‌نشین جدید انجام شود، گفت: قطعاً اجرای این قبیل طرح‌ها در ایجاد انگیزه برای ماندگاری، ترغیب و تشویق افراد در موطن‌ اصلی‌شان بسیار موثر بوده و زمینه اشتغال و عزت آنها فراهم می‌شود.

این مقام مسئول در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در پاسخ به این سئوال که در ارتباط با مناطق حاشیه‌نشین موجود چه اقداماتی صورت گرفته است، افزود: در ارتباط با مناطق حاشیه‌نشین موجود، دو راهبرد وجود دارد؛ راهبرد نخست ناظر بر توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و راهبرد دوم نیز پیشگیری از رشد و گسترش مناطق جدید است.

وی تصریح کرد: معتقدیم که دو راهبرد مذکور باید به صورت ترکیبی، تلفیقی و توامان اجرا شود و در غیر این صورت، اجرای گزینشی راهبردهای یاد شده، اثربخشی لازم را نخواهد شد.

ساوری با بیان اینکه مناطق و سکونتگاه‌های غیررسمی، محیط‌ها و موقعیت‌های بروز و ظهور برخی جرایم هستند، گفت: جرائمی مانند نگهداری اموال مسروقه، نزاع، درگیری، قتل، تولید و توزیع مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی، بیشتر در این مناطق شکل می‌گیرد.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه تاکید کرد: این به آن معنا نیست که افراد ساکن در این مناطق مجرم هستند بلکه سکونتگاه‌های غیررسمی به عنوان یک محیط و موقعیت برای بروز جرایم به شمار می‌روند و ما روی محیط کار می‌کنیم نه افراد.

705

کد خبر: 900294

وب گردی

وب گردی