وزیر خارجه قطر: شورای همکاری خلیج فارس به سازمانی ناکارآمد تبدیل شده است

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در سخنانی تاسف خود را به جهت تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به یک سازمان ناکارآمد و بی اثر در حل مشکلات کشورهای خود، ابراز نمود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از "الجزیره"، وزیر خارجه این کشور سه شنبه شب در نشستی با عنوان "چشم انداز مشترک جهان عرب» در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: این شورا اکنون حتی توان حل مشکلات کشورهای عضو را هم ندارد.
عربستان، امارات متحده عربی و بحرین از حدود 7 ماه پیش با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود را با این کشور قطع کردند و برقراری روابط را منوط به اجرای 13 شرط از سوی دوحه دانستند.
وی افزود: وجود اختلاف بین کشورهای عضو یک واقعیت است اما اختلافات از طریق درگیری حل نمی شود بلکه میز مذاکره بهترین و موثرترین راه است.
وزیر خارجه قطر با بیان اینکه کشورهای منطقه در شرایطی به سر می برند که ناچار به احترام و رعایت حسن همجواری هستند، اظهار داشت: زمانی که پای حاکمیت در میان است هیچ سازشی وجود نخواهد داشت.
وی با دعوت از همه کشورهای منطقه برای حل اختلافات با استفاده از مذاکرات گفت که منطقه ما امکانات زیادی دارد که باید در مسیر صحیح از آن استفاده کرد.
وی در ادامه سخنان خود ، بروز خلا سیاسی در کشورهای منطقه را فرصت مناسبی برای رشد افراط گرایی بر شمرد و گفت: داعش زمانی از عراق رشد کرد که این کشور با خلاء سیاسی و محدود شدن برخی گروه ها روبرو بود.
به گفته محمدآل ثانی ، گروه های خشونت گرا در سایه فروپاشی اجتماعی ، فقر و مشکلات اقتصادی رشد و نمو می یابند و محدودکردن این گروه ها از راه های امنیتی باعث از بین رفتن آن ها نمی شود.
به گفته وزیر خارجه قطر ، افراط گرایان توانایی استفاده از ایدئولوژی برای بسیج منابع و استخدام افراد را در کشورهایی که برای همه شهروندان فرصت برابر ایجاد می شود ، نخواهند داشت.
وی توجه به لزوم ایجاد امید، فرصت های شغل و آموزش شهروندان به ویژه کودکان محروم از تحصیل را یکی از راه های مهم و موثر برای مقابله با گروه های افراطی برشمرد.
مقام قطری با بیان اینکه افراطیون از دین برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می کنند ، اضافه کرد : ظرفیت سازی ، موجب می شود حکومت ها بتوانند تعهدات خود نسبت به مردم را انجام دهند.

کد خبر: 900424

وب گردی

وب گردی