ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی

سیاست آموزش و پرورش با وجود اینکه ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی است، اما این رویکرد در مواجهه با مدارس غیردولتی متفاوت است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از ممنوعیت زبان انگلیسی در دوره ابتدایی سخن می گوید. این موضوع خبر جدیدی نیست اما بازتاب داخلی و خارجی بسیاری داشت. تکلیف مواضع رسانه های خارجی در مقابل اخبار داخلی مشخص است و به آن نمی پردازیم.

آنچه باید گفت درباره بازتاب این موضوع در شبکه های اجتماعی است. خیلی از افراد با بازنشر متنی به نقد این موضوع پرداختند و سخن از ممنوعیت تازه زبان انگلیسی در مدارس به میان آوردند.

چرا این موضوع برای مردم تازگی داشت؟ شاید دلیل آن را در برخی از مدارس دولتی و بسیاری از مدارس غیردولتی بتوان یافت. یکی ازجاذبه ها و راه های درآمد زایی مدارس، برگزاری کلاس هایی همچون زبان برای دانش آموزان است.

برگزاری کلاس زبان برای دانش آموزان ابتدایی در مدارس غیردولتی یک رویه عادی به شمار می آید. به همین دلیل، برخی از خانواده ها، فرزندانشان در مدرسه کلاس زبان نیز دارند، باید ممنوعیت این موضوع برای آنان تازگی داشته باشد. اگر این موضوع به صورت جدی ممنوع بود، به طور قطع فرزندان آنان حداقل در آموزشگاه های بیرون زبان می آموختند.

تدریس اجباری زبان به ابتدایی‌ها در ساعت درسی

مادری که فرزندش در مدرسه غیردولتی غرب تهران تحصیل می کند به خبرنگار مهر، می‌گوید: پسرم پایه ششم است، بابت شهریه مبلغ هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده ام. این دبستان از اول ابتدایی به صورت اجباری برای تمام دانش آموزان کلاس زبان برگزار می کند.

او ادامه می دهد: پسرم که پایه ششم است، در هفته سه جلسه ۴۵ دقیقه ای در ساعت درسی زبان انگلیسی دارد. شنیده ام اخیر این موضوع ممنوع شده است. من موافق یادگیری زبان برای فرزندم هستم اما سطح یاددهی در مدرسه بالا نیست. اگر اجباری نبود فرزندم را در آموزشگاه زبان ثبت نام می کردم.

این مدرسه پا را فراتر گذاشته است و کلاس های زبان را به ساعت رسمی آموزشی نیز کشانده است و این نشان از ضعف نظارت وزارت آموزش و پرورش دارد.

این موضوع در یکی از مدارس ابتدایی غیردولتی شمال تهران نیز رخ داده است، اگر خانواده ای تمایل به ثبت نام فرزندش در این کلاس ها نداشته باشد، فرزندش مجبور است در حیاط مدرسه بنشیند و منتظر شود تا کلاس زبان تمام شود تا ساعت کلاس درس رسمی آغاز شود. به همین دلیل خانواده ها مجبورند فرزندشان در این کلاس ها ثبت نام کنند.

ناگفته نماند؛ تعداد محدودی از مدارس دولتی نیز در دوره های ابتدایی با آموزشگاه ها قرداد منعقد می کنند و مدرسی بعد از ساعت درسی به دانش آموزان زبان یاد می دهد. البته این مدارس به دلیل دولتی بودن، با شنیدن خبر ممنوعیت، عطای این موضوع را به لقایش بخشیده اند و تبلیغات خود مبنی بر برگزاری دوره زبان انگلیسی را کمرنگ کرده اند.

معتقد به اجرای قانون هستیم

در این باره، رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در مدارس غیر دولتی کلاسهای فوق برنامه داریم. برخی از این فوق برنامه ها مربوط به مباحث درسی است و برخی دیگر به موضوعات غیر درسی.

زینی وند ادامه می دهد: معتقد به اجرای قانون هستیم. نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز توضیحاتی را درباره ممنوعیت زبان انگلیسی داده است. متناسب آن دستور العمل اقدام می کنیم.

وی در واکنش به این پرسش که برگزاری زبان در مدارس چه رسمی و چه غیررسمی برای ابتدایی ها ممنوع است اما مدارس غیردولتی اهتمامی ندارند، گفت: این موضوع را بررسی می کنیم و گزارش آن را اعلام می کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از تشکیل کارگروه نظارت بر مدارس غیردولتی نیز خبر داد.

آموزش زبان در دوره رسمی و غیررسمی دوره ابتدایی نداریم

با این وجود؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ممنوعیت زبان انگلیسی در دوره ابتدایی را مسئله جدیدی نمی داند و به خبرنگار مهر، می گوید: مصوبه ای مبنی بر دایر بودن زبان در دوره ابتدایی نداشته ایم که بخواهیم اکنون موضوع این مصوبه را ممنوع کنیم.

نوید ادهم در ادامه درباره ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ادامه می دهد: بر خلاف مصاحبه‌ای که از صدا و سیما پخش شد، ممنوعیت آموزش زبان مصوبه جدیدی نبود و در جامعه کج تابی داشت. آموزش و پرورش هیچ تصمیم جدیدی درباره آموزش زبان نگرفته است و از گذشته آموزش زبان در دوره ابتدایی را در مدارس و در جدول برنامه درسی نداشته‌ایم و آموزش زبان از پایه هفتم شروع می‌شود.

وی درباره شروع سن آموزش زبان بیان می کند: موفقیت یا عدم موفقیت در فراگیری زبان صرفا به مولفه زمان و سن شروع آموزش بر نمی‌گردد و مولفه‌های مختلفی در آن دخیل است که از جمله آنها می‌توان به صلاحیت‌های حرفه‌ای معلم، محتوای مناسب و شیوه‌های ارزشیابی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم آموزش زبان در دوره متوسطه را تقویت کنیم؛ در پاسخ به اینکه آیا آموزش و پرورش همانطور که خواسته والدین است قصد ندارد آموزش‌های زبان را از دوره دبستان شروع کند؟ می گوید: در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد و بررسی‌های کارشناسانه‌ای در حال انجام است اما در شرایط فعلی به هیچ وجه موافق با اجرای آموزش زبان در برنامه رسمی دوره ابتدایی نیستیم و چیزی تحت عنوان آموزش زبان نه در دوره رسمی و نه در دوره‌های فوق برنامه وجود ندارد و اگر غیر از این در مدارس رخ دهد تخلف محسوب می‌شود.

آنچه مشخص است، اجرای سیاست یک بام و دو هوای آموزش و پرورش در موضوع برگزاری کلاس زبان در دوره ابتدایی است. مدارس غیردولتی تاییدیه برگزاری فعالیت های فوق برنامه را از وزارت آموزش و پرورش دریافت می کنند.سیاست آموزش و پرورش با وجوداینکه ممنوعیت زبان انگلیسی در دوره ابتدایی است اما این سیاست در مواجه با مدارس غیردولتی متفاوت است.
706

کد خبر: 900442

وب گردی

وب گردی