ترامپ، برجام و چهار ماه پر چالش!

فرصت ۱۲۰ روزه یا چهار ماهه ای را که آقای ترامپ در روز دوازدهم ژانویه و به هنگام تمدید تعلیق تحریم های ایران به کنگره و اروپا برای رفع نواقص برجام داد، فرصتی آمیخته با چالش ها خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در خصوص آخرین اعلام نظر ترامپ رئیس جمهور آمریکا که نسبت به برجام اتخاذ کرده بود در یادداشتی اختصاصی، این مساله را بررسی کرده است.

متن کامل یادداشت به شرح زیر است:

فرصت ۱۲۰ روزه یا چهار ماهه ای را که آقای ترامپ در روز دوازدهم ژانویه و به هنگام تمدید تعلیق تحریم های ایران به کنگره و اروپا برای رفع نواقص برجام داد، فرصتی آمیخته با چالش ها خواهد بود.

رفتاری که فرانسه، انگلیس و آلمان در هفته های اخیر پیش گرفته اند و احتمالا از حمایت تعداد دیگری از اعضای اتحادیه اروپا نیز برخوردار است، نشان می دهد چالش اصلی ظرف این چهار ماه با طرف اروپائی بیش از طرف آمریکایی خواهد بود.

آنگونه که برخی از منابع خبری گزارش کرده اند، اروپائیان طرحی را دنبال می کنند که هدف آن فشار به ایران ( طرف کاملا متعهد و پایبند به برجام) در حوزه فعالیت های دفاعی موشکی و منطقه ای برای نگه داشتن آمریکا ( طرف یاغی، شرور و ضد برجام) در برجام است.

بر اساس این گزارشات اروپایی ها برای کاهش نگرانی!! ترامپ در باره ایران و ماندن آمریکا در برجام ،راهبردی را به طرف آمریکایی پیشنهاد می کنند که بر دو پایه اصلی استوار است:
یکم؛ تهدید ایران به تحریم های اقتصادی در صورت خودداری تهران از محدود کردن فعالیت های موشکی خود و دوم؛ فشار به ایران در سه حوزه منطقه ای ؛حزب الله و مقاومت لبنان، قضیه یمن و مسئله سوریه.

اعضای کلیدی و ذی نفوذ اروپایی مانند فرانسه، آلمان و انگلستان در این خصوص نظر مشترکی دارند.

رفت و آمدها و رایزنی های اخیر طرف های آمریکایی و اروپایی و نوع مواضع آنان نشان می دهد که تهدید روز دوازدهم ژانویه رئیس جمهور آمریکا کاملا جدی گرفته شده و اروپاییان اگر چه در برخی موضوعات با طرف آمریکایی دارای اختلاف نظر هستند و از مواضعی متفاوت برخوردارند لیکن در حوزه هایی مانند برنامه دفاعی موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران، همسو و هم نظر با طرف آمریکایی هستند و در تلاشند برای جلب رضایت رئیس جمهور معلوم الحال این کشور در قضیه برجام ، در سایر حوزه ها، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند.

بنظر می رسد اظهارات صریح وزیر خارجه فرانسه پلیس بدی که با اغماض طرف ایرانی بیش از سایر کشورهای اروپایی از منافع برجام برداشت کرده در متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تاکید بر عزم جدی خود برای مذاکره بر سر برنامه موشکی و «نفوذ مخرب نظامی ایران در منطقه»! در سفر اسفندماه به کشورمان؛ تلاش هایی برای زمینه سازی و موجه نمودن فشارهای آتی به تهران در صورت عدم همراهی و عدم پذیرش خواسته مشترک و نامشروع طرف های آمریکایی و اروپایی است.

این در حالی است که طرف ایرانی از ابتدا تا کنون، ضمن استقبال از انجام این سفر، تلاش کرده با اعلام مواضعی سازنده، فضای مناسبات دو کشور را علیرغم برخی اختلاف نظرهای جدی همچنان مثبت نگه دارد.

آنچه در این ایام ضروری بنظر می رسد تعیین دستور کاری مشخص و مورد توافق طرفین ایرانی و فرانسوی برای این سفر و تعهد طرفین در اجتناب از اعلام مواضعی است که موجب تضعیف و یا ناکارآمدی برنامه ها و دستور کار سفر مزبور می گردد. این اقدام موجب می شود چنانچه طرف فرانسوی واقعا به سازنده بودن این سفر و نتایج و منافع متقابل آن می اندیشد، از رویکرد منفی کنونی فاصله گرفته و از نزدیک شدن به خطوط قرمز طرف ایرانی که با ثبات و امنیت ملی کشور پیوندی ناگسستنی دارد به شدت پرهیز کند.

304

کد خبر: 900509

وب گردی

وب گردی