240 گروه آموزشی واحد علوم و تحقیقات در 98 گروه ادغام شدند/  دستور دکتر فرهاد رهبر برای تعیین مدیران گروه‌ها با برگزاری انتخابات

نشست هم‌اندیشی مسائل آموزشی و پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاونین و مدیران گروه‌های تخصصی این واحد دانشگاهی برگزار و جدیدترین رویدادها و تصمیمات آموزشی و پژوهشی این دانشگاه مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر سید یعقوب زراعت‌کیش مدیرکل حوزه ریاست واحد علوم و تحقیقات در نشست هم‌اندیشی مسائل آموزشی و پژوهشی این واحد دانشگاهی، تغییرات ساختاری ایجاد شده در این واحد را در راستای چابک‌سازی دانست و گفت: در این تغییر ساختار، تعداد دانشکده‌های واحد علوم و تحقیقات از 21 به 12 دانشکده و تعداد گروههای آموزشی نیز از 240 به 96 گروه آموزشی کاهش پیدا کرد.

وی ادغام دانشکده‌ها و تجمیع گروه‌های آموزشی را در راستای ارتقای توان علمی و عملیاتی این واحد ارزیابی کرد و گفت: در ستاد واحد علوم و تحقیقات نیز کوچک‌سازی و چابک‌سازی صورت گرفته است که این رویه در قالب کاهش تعداد معاونین، مدیران کل و مدیران اعمال شده است.

مدیرکل حوزه ریاست واحد علوم و تحقیقات، از «فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان»، «تکریم جایگاه و شان استاد و دانشجو» و «تعریف و طراحی رشته‌های جدید بین رشته‌ای» را به عنوان اولویت‌های در نظر گرفته شده برای ارتقای کیفیت این واحد دانشگاهی نام برد.

بر طبق این گزارش، دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست هم‌اندیشی، حیات علمی دانشگاه‌ها را بسته به فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانست و گفت: برخی از فعالیت‌های متعارف دانشگاه‌ها نیازمند بازنگری و تحول است.

وی به فعالیت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در دنیا اشاره کرد و افزود: واحد علوم و تحقیقات با چشم‌اندازی منطبق بر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، نیازمند رقابت علمی و توسعه‌ ای است تا در این حرکت پرشتاب علمی بتواند به اهداف خود برسد.

عزیزآبادی گفت: «مسئله‌محور» و «کاربردی بودن» تولیدات علمی باید در صحن دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا بتوان به درآمدزایی و تجاری‌سازی بر مبنای آن دست یافت.

به گفته وی، واحد علوم و تحقیقات با توجه به ظرفیت‌های بالای خود از جمله تنوع گروه‌های تخصصی، تعداد اعضای هیات علمی، منابع انسانی قابل اتکا، ظرفیت‌های معتبر تحقیقاتی و آزمایشگاهی، مجلات علمی – تحصصی و ... مستعد این ارزش‌آفرینی است.

معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات با انتقاد از روزمرگی در امر پژوهش، خاطرنشان کرد: با اطلاع‌رسانی و توجیه درست دانشجویان جهت طی مراحل پژوهشی، از سوی دانشکده‌ها و اساتید می‌توان تا حدود زیادی از این روزمرگی‌ها دوری گزید.

وی از اساتید خواست در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی حضوری پررنگ‌تری داشته باشند و افزود: نسخه عملی برای حرکت پرشتاب علمی این است که اساتید حضورشان در فضای علمی و تحقیقاتی را جدی‌تر کنند. با وجود 24 مرکز تحقیقاتی، 130 آزمایشگاه تخصصی و 42 مجله علمی تخصصی موجود در واحد علوم و تحقیقات، انتظار می‌رود فعالیت‌های شاخص با اتکا بر توانایی‌های علمی اساتید و دانشجویان این واحد محقق شود.

گروه‌های مشاوره تخصصی به کمک معاونت اداری و مالی واحد علوم و تحقیقات می‌آید

دکتر منصور بیات، معاون اداری و مالی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این معاونت به بررسی و شناسایی وضع موجود دانشگاه با توجه به توانمندی‌های پرسنل، فرصت‌ها و تهدیدها و ساختار موجود اقدام کرده ‌است، گفت: بهره‌گیری از گروه‌های مشاوره تخصصی را با توجه تنوع گروه‌های تخصصی واحد علوم و تحقیقات پیگیری می‌کنیم. به عنوان مثال راه‌اندازی گروه‌های مشاوره تخصصی در حوزه‌های عمران، کشاورزی، حقوق و ... با توجه به ظرفیت‌های واحد علوم و تحقیقات قابل اجرا و موجب خودکفایی می‌شود.

معاون اداری و مالی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه مستقل از شرایط موجود، باید نیازهای خود را با امکانات موجود در دانشگاه پوشش دهیم، ادامه داد: با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت ضمن خدمت می‌توان نیازهای اجرایی موجود را پوشش داد.

240 گروه آموزشی واحد علوم و تحقیقات در 98 گروه ادغام شدند/ اساتید نقش تربیتی خود را فراموش نکنند

دکتر کرم‌اله دانش‌فرد، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست به ادغام دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی این واحد اشاره کرد و گفت: 240 گروه آموزشی داشتیم که با توجه به ضرورت در 98 گروه آموزشی ادغام شدند. زیرا برخی از گروه‌ها تنها 30 دانشجو و یا دارای یک عضو هیات علمی بودند.

وی به تاکید دکتر فرهاد رهبر بر تعیین مدیران گروه‌های آموزشی بر اساس برگزاری انتخابات میان اعضای هیات علمی اشاره کرد و ادامه داد: تمام وقت بودن، عدم سوء پیشینه و استعلام مثبت از کمیته تخلفات هیات علمی، و نداشتن مسئولیت سازمانی در داخل و خارج از واحد از جمله شاخص‌های تعیین صلاحیت مدیران گروه بوده است.

دانش‌فرد با اشاره به اینکه بخشی از ارتقای کیفیت علمی آموزشی در دانشگاه بر عهده مدیران گروه است، ادامه داد: مهارت‌افزایی دانشجویان بخش قابل توجه کیفی‌سازی در دانشگاه است.

کد خبر: 900598

وب گردی

وب گردی