نقش مهم ساختمان در رونق اقتصادی کشور

مدیرعامل گروه ساختمانی معلم گفت: در اقتصاد ایران، به دلیل سهم هفت درصدی بخش ساختمان در تولید ناخالص ملی و سهم 20 درصدی آن در درآمد ملی کشور، بخش ساختمان نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیجانی مدیرعامل گروه ساختمانی معلم در خصوص فعالیت ها و وضعیت بازار مسکن گفت: ساختار صنعت ساختمان به‌گونه‌ای است که هر چند سال یک‌بار دچار رونق و رکود می‌شود و به‌دلیل هم‌بستگی بالای ارکان زنجیره ارزش آن به بخش‌های مختلف اقتصاد، تأثیر بالایی در GDP کل کشور خواهد داشت.
علیجانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ساختار صنعت دچار دگرگونی در ماهیت شده است، به‌نحوی‌که شرکت‌های حرفه‌ای می‌توانند نبض بازار را در دست خود گرفته و با مدیریت بهینه جریان نقدینگی خود و ایجاد تمایز در حوزه ساخت و بهره‌برداری می‌توانند شرایط مطلوبی را برای آینده خلق نمایند لذا سرمایه‌گذاری در این بخش از صنعت از طریق شرکت‌های حرفه‌ای می‌تواند جذابیت مورد انتظار سرمایه‌گذار را در بازه‌های زمانی از پیش‌تعریف‌شده تأمین کند.
مدیرعامل گروه ساختمانی معلم تصریح کرد: در سال مالی گذشته، زیربنای کل پروژه‌های در دست ساخت شرکت ساختمانی معلم بیش از 400،000 مترمربع شامل 706 واحد تجاری، 135 واحد اداری و 259 واحد مسکونی بوده است.
او گفت: سهم بیشتر پروژه‌های در دست ساخت شرکت در شهر تهران متمرکز شده است، به‌نحوی‌که قدرالسهم شرکت در این پروژه‌ها شامل 80،631 مترمربع کاربری تجاری، 58،138 مترمربع کاربری اداری، زیربنای 10،012 کاربری مسکونی و کاربری فرهنگی و ورزشی با زیربنای 13،550مترمربع می‌باشد.
علیجانی ادامه داد: از مهمترین پروژه‌های در دست ساخت شرکت می‌توان به مگاپروژه چندمنظوره مگاپارس، پروژه تجاری و اداری نگین میرداماد و پروژه تجاری و اداری سهند اشاره نموداز طرفی، شرکت به لحاظ تنوع‌بخشی به سبد کسب و کار خود از منظر جغرافیایی، توسعه سهم بازار و نیز ارتقای برند خود، پروژه‌هایی در سایر شهرهای کشور نیز در دست ساخت دارد که این پروژه‌ها شامل پروژه تجاری و اداری مینو واقع در میدان شهدای شهر مشهد مقدس، برج‌های مسکونی یادمان واقع در شهر اردبیل، بازار میوه و تره‌بار شهر بندرعباس و مجتمع خور ماهشهر هستند که مشتمل بر 28،368 مترمربع کاربری تجاری، کاربری اداری 1،130 مترمربع و 12،495 مترمربع کاربری مسکونی هستند.
علیجانی افزود: یکی از مراتبی که به جهت تأمین مالی یک پروژه در زنجیرة ارزش ساختمان بطور سنتی ایفای نقش داشته، تکیه بر پیش‌فروش بوده است بطوری‌که یک پروژه پس از پایان یافتن مرحلة اسکلت، اقدام به فراخوان برای پیش‌فروش نموده و معمولاً حجم منابع موردنیاز پروژه از این محل با عقد قرارداد با مشتریان و متقاضیان تأمین می‌شد.
او خاطر نشان کرد: بنابر موارد مشروحه به جهت وقوع رکود بر صنعت ساختمان و سایر تغییراتی که ماهیت زنجیره ارزش در صنعت را دگرگون نموده است، چرخة ساخت و پیش‌فروش بخوبی گذشته پاسخگوی نیاز شرکت‌ها نیست. از طرف دیگر بحث تسهیلات، هزینه‌های مالی ناشی از آن و مشکلات شرکت‌ها در بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دچار چالش اساسی شده است بنابراین تمامی ذی‌نفعان این صنعت به فکر ارائه راه‌حل‌هایی منطبق با مدل کسب و کار و زنجیرة ارزش ساختمان بوده تا بتوانند پاسخگوی نیازهای فعالان این حوزه باشند.
مدیرعامل گروه ساختمانی بیمه معلم تصریح کرد: شرکت ساختمانی معلم نیز با درک صحیحی از این تغییر پارادایم در صنعت، یکی از استراتژی‌های اصلی خود را در زمینه بهره‌گیری از ابزارهای نوین تامین مالی قرار داده است.
او افزود: صندوق‌های زمین و ساختمان به‌دلیل مهندسی مالی مناسب، قابلیت انطباق مناسبی با جریان نقدی پروژه‌های ساختمانی دارند از سوی دیگر این صندوق‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری اقشار مختلف را با حداقل سرمایه در صنعت ساختمان فراهم می‌سازند بر این مبنا بازار سرمایه می‌تواند بستری امن برای تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها فراهم نماید.
علیجانی گفت: شرکت ساختمانی معلم نیز تأسیس یک صندوق زمین و ساختمان برای بهره‌مندی از مزایای آن در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر شرکت برای این منظور پروژه تجاری و اداری سهند را مدنظر خود قرار داده است تا با مشاوره شرکت تأمین سرمایه مسکن این صندوق را راه‌اندازی نماید.
او تصریح کرد: این پروژه پیشنهادی با زیربنای کل 20 هزار مترمربع شامل 933 مترمربع فضای مفید تجاری و 5107 مترمربع زیربنای مفید اداری در یکی از بهترین مناطق تجاری و اداری تهران (خیابان نفت شمالی) واقع شده است و ارزش وضع موجود این پروژه حدود 1100 میلیارد ریال است که هدف شرکت، تأمین حداقل 250 میلیارد ریال منابع از طریق صندوق در مدت یک سال است که البته این اعداد و ارقام در مرحلة پیشنهاد و مذاکره بود و پس از قطعیت طرح و تعیین ارکان صندوق به اطلاع عموم خواهد رسید.

401

کد خبر: 900613

وب گردی

وب گردی