سمینار بازیافت پسماند، چالش و فرصت ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار گردید

در راستای حمایت از محیط زیست و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و انجمن علمی بهداشت محیط کار گیلان، سمینار بازیافت پسماند، چالش و فرصت ها در واحد لاهیجان برگزار گردید.

به گزارش ایسکانیوز، در آغاز مراسم جناب دکتر سیروس بیدریغ ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در خصوص اهمیت موضوع پسماند در منطقه سیاهکل و سراوان سخنرانی ایراد نمودند.

در ادامه، دکتر مهرداد فرخی رئیس شعبه انجمن علمی بهداشت محیط گیلان و عضو هیات علمی دانشگاه توانبخشی و علوم بهزیستی در خصوص اهمیت این موضوع و ارتباط آن با رفاه اجتماعی و جلوگیری از بیماری ها و پیشگیری قبل از درمان صحبت نمودند.

مهندس محمدرضا حسینی، مشاور پسماند معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست کشور سخنران دیگر همایش ، در خصوص اهمیت موضوع مدیریت پسماند و کاهش تولید زباله در مدیریت پسماند و تفاوت نحوه مدیریت پسماند در گیلان و سایر مناطق صحبت نمودند و خاطر نشان کردند :«عادات و فرهنگ انسانها نقش تعیین کننده ای در مدیریت پسماند دارد و متاسفانه در استانی زندگی می کنیم که دور ریز مواد غذایی خصوصا نان و برنج به ترتیب در حدود ۱۰ و ۱۵ تن در سال است که با این دور ریز می توان غذای ۱۴۳ هزار نفر را تامین نمود، در مقابل در زباله های مردم برخی نواحی دیگر کشور حتی تکه ای نان نیز مشاهده نمی شود.»

در ادامه سمینار جناب آقای دکتر عمرانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در خصوص مدیریت پسماند و تاریخچه آن در ایران و در مورد اهمیت تفکیک زباله‌ از مبدا صحبت نمودند و ذکر کردند:« بهترین نوع مدیریت پسماند در گیلان به صورت بیوکمپوست و ورمی کمپوست است و در نهایت باید باقیمانده پسماند غیر قابل استفاده زباله سوزی شود. نباید در خصوص مدیریت پسماند یک قانون برای همه استانها در نظر گرفته شود و شهری مانند انزلی نباید مرکز دفن پسماند داشته باشد» .

در ادامه جناب آقای دکتر حسن کریم زادگان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در خصوص نقش مدیریت پسماند و اقتصاد مدیریت پسماند در راستای توسعه پایدار صحبت نمودند و اذعان داشتند:« مشکل عمده مبحث پسماند، ضعف مدیریتی است».

وی چنین در خصوص دفن غیر اصولی پسماند در سراوان اشاره نمودند و ذکر کردند:« متاسفانه هیچ گونه اقدامی در خصوص ساماندهی و رفع این بحران انجام نشده و هیچ تغییری صورت نگرفته است ».

حسن ختام این سمینار به صورت پرسش و پاسخ حضار و اساتید محترم بود.

کد خبر: 900687

وب گردی

وب گردی