پیشنهادی در پسا امتحانات پایان ترم

فصل امتحانات همیشه برای دانشجویان با سختی، شب زنده‌داری، اضطراب و نگرانی همراه بوده است و آخرین امتحان خوشایندترین اتفاق هر ترم تحصیلی است.

پس از پایان فصل امتحانات معمولا دو هفته فرصت دارید که تجدید نیرو کنید و برای ترم جدید آماده شوید. معمولا اگر در طول ترم گذشته و ایام امتحانات کم‌کاری و کم‌خوانی کرده باشید، به خود قول می‌دهید در ترم جدید عمیق‌تر بخوانید و بهتر از گذشته آغاز کنید. از نظر علوم شناختی و روان‌شناختی بهتر است این فرصت دو سه هفته‌ای را این‌گونه بگذرانید:

1 -سه روز پس از امتحانات را به کارهایی اختصاص دهید که جزء علاقه‌مندی‌های شخصی‌تان است و از آنها لذت می‌برید، ولی معمولا فرصت پرداختن به آن را نداشته‌اید. مثل:
- خواندن کتاب‌های تخیلی، نوشتن راجع به هر چیزی که دوست دارید و نقاشی کردن بارهای منفی ذهن‌تان را آزاد می‌کند و قوه شناختی و ادراکی بهتری پیدا می‌کنید.
- دیدن فیلم‌های کمدی، خواندن لطیفه و جوک و معاشرت با دوستان شاد، مثبت‌اندیش و خوش‌مشرب انرژی مجدد را به شما بازمی‌گرداند. - یک مسافرت زیارتی - سیاحتی همراه خانواده، ارتباط‌ها را بهبود بخشیده و حال و هوای ذهن و قلب‌تان بهبود می‌یابد.

2 -یک هفته میانی ترم را به مرور امتحانات درس‌هایی بپردازید که پیش‌نیاز یا مرتبط با درس‌هایتان در ترم جدید است. وقت‌تان را به مرور سوالات امتحانی، خلاصه مباحث ترم پیش و به بحث و تبادل نظر با دوستان‌تان راجع به خلاصه مباحث گذشته اختصاص دهید.

3 -حدود سه تا چهار روز مانده به ترم جدید سرفصل‌های مباحثی را که قرار است بخوانید، به صورتی کاملا اجمالی و روزنامه‌وار از نظر بگذرانید. به این کار «زهرکُشی» گفته می‌شود. این کار مثل همان کاری است که وقتی می‌خواهید یک کتاب سنگین بخوانید، ابتدا عکس‌های آن را نگاه می‌کنید و بارها آن را ورق می‌زنید و بعد اقدام به خواندن متن کتاب می‌کنید. پس زهر روانی ترم جدید را از همین ابتدا برای خود از بین ببرید.

4 -یک روز مانده به آغاز ترم جدید را به بطالت بگذرانید. بعضی وقت‌ها مغز احتیاج دارد به مرخصی برود. پس یک برگه مرخصی روزانه برای مغزتان صادر کنید و بگذارید یک روز آزاد باشد تا دوباره بتوانید او را به استخدام خویش درآورید.
نکته نهایی: اگر روش درس خواندن‌تان در ترم گذشته موفقیت‌آمیز بوده، به همان روش ادامه دهید و اگر نه، در ترم جدید در روش خود تجدید نظر کنید.

کد خبر: 900697

وب گردی

وب گردی