ناآرامی‌های دی‌ماه 96 ادامه می یابد؟

نشست علمی بررسی ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناآرامی‌های دی‌ماه 96 با حضور برخی از اساتید و کارشناسان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر سید محمد امین قانعی راد در ابتدای نشست با طرح این سؤال که ناآرامی‌های دی‌ماه 96 چه بود و آیا ادامه پیدا می‌کند، افزود: به‌عنوان جامعه‌شناس به دلایل ساختاری می‌پردازم، این علل ساختاری مسائل را تولید می‌کنند، بازتولید می‌کنند، در کنارش هم بحران‌ها، نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها را هم بازتولید می‌کنند.

وی با اشاره به 3 علل و ساختار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ناآرامی‌های اخیر افزود: روزبه‌روز دولت دارد منابع و قدرتش کاهش پیدا می‌کند، این منابع هم دودسته است یکی منابع مادی و تخصیصی و پول و دیگری منابع اقتدار.

این جامعه‌شناس در مورد نظام سیاسی کشور گفت: نظام سیاسی کشور شکاف دارد و غیرمنسجم است و ساختار حکمرانی ازکارافتاده است، همان‌گونه که کاهش منابع اقتصادی و اقتدار دولت ممکن است به تکرار این پدیده ناآرامی‌ها در سال‌های آینده بیانجامد، شکاف سیاسی هم‌چنین است.

وی با اشاره به دیدگاه یک شخصیت غربی افزود: از دیدگاه وی دو دستگاه برای حفظ جامعه وجود دارد یکی دستگاه ایدئولوژیک و یکی دستگاه سرکوب گر، دستگاه ایدئولوژیک می‌گوید مدرسه، رسانه، کلیسا و جامعه مدنی است و کارشان کنترل شهروندان است، دستگاه سرکوب مثل دادگاه، پلیس و زندان است.

قانعی راد با انتقاد از مواجهه دولت با ناآرامی‌های اخیر گفت: به نظر می‌رسد دولت در مواجهه با ناآرامی‌ها بیشتر از قوه سرکوب خود استفاده می‌کند، نکته دیگر اینکه دستگاه نیروی انتظامی، زندان‌ها و قوه قضاییه ما برخورد غیرحرفه‌ای دارند، انتظار داریم اگر دستگاه پلیس در سطح جامعه قرار است کاری کند حرفه‌ای ورود کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تجمع سال 94 دهه هشتادی‌ها در مجتمع کوروش افزود: همان موقع مقاله‌ای نوشتم که سن شکوفایی اجتماعی و مشارکت اجتماعی به سیزده سال رسید، مشارکت اجتماعی هم از یک نظر در حضور نسل نوجوان در فضای اجتماعی و حرف زدن در موضوعات مختلف است.

وی با اشاره به خواسته‌های دهه هشتادی‌ها و بی‌توجهی‌ها به این خواسته‌ها گفت: متأسفانه این‌ها را راندند به زیرزمین خانه‌ها و به‌عبارتی‌دیگر زیرزمینی کردند، نسل جوان به دلیل منابع متعددی که از آن محروم‌اند، نوعی احساس ناامنی می‌کنند، این ناامنی بخشی‌اش به دلیل سیاسی است و بخشی‌اش به دلیل اقتصادی و بخشی هم به دلیل مسائل اجتماعی است.

قانعی راد تأکید کرد: گروه‌هایی از این دهه هشتادی‌ها احتمال دارد جذب نهضت‌های توتالیتر شوند، چنان‌که در برخی از شهرها پدیده داعشی گری بروز کرد.

وی افزود: مردم تئوری امنیت اجتماعی دارند و مسئولین هم تئوری امنیت ملی دارند، این دو تئوری باید به مصاف هم برود و باهم گفتگو کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت در یک‌شکلی می‌تواند برای شهروندان خودش فضای عاطفی سیاسی ایجاد کند که احساس کنند از آن‌ها حمایت می‌شود و بدین‌صورت است که رفتارهای اجتماعی‌شان معنادار می‌شود.

قانعی راد در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم فرضیه‌ام غلط باشد، معتقدم اگر 3 شکاف در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شناخته و درمان اساسی نشود احتمال دارد موج‌های بعدی اعتراض در زمان‌بندی‌های کوتاه‌تر و با خشونت بیشتری همراه شود و امیدوارم چنین نشود.

کد خبر: 900700

وب گردی

وب گردی