پنبه به جمع محصولات تراریخته  پیوست

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست ابهاماتی در خصوص تولید پنبه تراریخته وارد کرده اند که در صورت رفع این ابهامات تولید این محصول در ایران کلید می خورد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بهزاد قره یاضی،در خصوص وضعیت تولید محصولات تراریخته در کشور افزود: تولید آزمایشی و پژوهشی پنبه به اتمام رسیده و با رعایت ضوابط و قوانین مراحل قانونی طولانی را طی کرده است.
او اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست دچار ابهاماتی در تولید این محصول شده اند که در دست پیگیری است.
رییس انجمن علمی ایمنی زیستی تصریح کرد: در صورت رفع ابهامات دو دستگاه حاکمیتی در خصوص تولید پنبه تراریخته در کشور، این مهم به تایید وزارت جهاد کشاورزی خواهد رسید تا تولید انبوه آن شروع شود.
طبق صدور مجوزات ارایه شده بایستی تولید پنبه تراریخته در کشور از سال 1395 شروع می شد.
دولت یازدهم اقدام های خوبی در زمینه ایجاد ساختار زیربنایی فناوری جدید تولید محصولات تراریخته انجام داد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوزهای لازم تولید پنبه تراریخته را صادر کرده است.
محصول تراریخته به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد.
این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.
محصولات تراریخته نسبت به محصولات معمولی از سلامت و ایمنی بالاتری برخوردار هستند.
براساس ماده دو قانون ایمنی زیستی تولید، کاشت، برداشت، رهاسازی، صادرات، واردات و مصرف محصولات تراریخته نه تنها مجاز است بلکه دولت را به فراهم آوری تمهیدات لازم برای اقدامات مزبور مکلف می کند.
انجمن ایمنی زیستی متشکل از پزشکان ، طرفداران محیط زیست، متخصصان کشاورزی و بیوتکنولوژی و مهندیسی ژنتیک و استاندارد و ایمنی است و حفظ محیط زیست و سلامتی انسان را مدنظر دارد.
قانون ایمنی زیستی مربوط به سال 1383 است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
محصولات تراریخته نخستین بار در دنیا (در آمریکا و چین) در سال 1996 به تولید تجاری رسید و برای نخستین بار 1.7 میلیون هکتار از اراضی دنیا به سطح زیرکشت این محصولات اختصاص داشت.
پس از گذشت 20 سال سطح زیرکشت به بالای 181 میلیون هکتار یعنی بیش از 14برابر افزایش یافته است.
محصولات تراریخته در آمریکا، استرالیا، ژاپن، آلمان، برزیل، اسپانیا، پرتغال، جمهوری چک، رومانی، آفریقای جنوبی، فیلیپین، هندوستان و چین و برخی کشورهای دیگر تولید می شود. به دلیل پیشرفته بودن این فناوری ها، همه کشورها آن را ندارند اما ایران به این فناوری دست یافته است.
طی سال های اخیر پنج کشور اروپایی برای 71 محصول تراریخته برای مصرف و واردات مجوز صادر کردند.
اکنون ژاپن مرکز تولید، فروش و صادرات رز آبی تراریخته است و این کشور پس از امریکا بیشترین مجوز را برای تولید محصولات تراریخته صادر کرده و در عین حال بزرگ ترین وارد کننده سویای تراریخته می باشد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 900896

وب گردی

وب گردی