دکتر  ولایتی: قله معارف ایرانی اسلامی در زمان حیات سعدی شکل گرفت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سعدی به لحاظ شخصیت تاریخی بی نظیر است و قله معارف ایرانی و اسلامی در زمان او شکل گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی روز جمعه در مراسم رونمایی از کتاب «شرح گلستان؛ هزار پند سعدی» که در سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) برگزار شد، افزود: سعدی هم آرمانگرا بود و هم واقع بین، در گلستان انسان را آنگونه که هست و زندگی می کند، توصیف کرده و در بوستان که نگاه آرمان گرایی دارد، بشر را آنگونه که باید باشد، وصف می کند.
مشاور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به نکات تربیتی و ادبی در بوستان و گلستان گفت: درست است که فردوسی، زبان فارسی را زنده کرده اما سعدی برای شناسایی زبان فارسی به دنیا کار عظیمی انجام داده است.
ولایتی ادامه داد: وقتی بعضی از عبارات عربی گلستان به ادبای شعر عرب معاصر عرضه می شود، آنها می گویند این عبارات در اوج ادبیات عرب قرار دارد.
وی سعدی را انسانی عارف و فقیه خواند و گفت: در عرفان، او شاگرد شیخ شهاب الدین سهرودی بود و شرق و غرب عالم را طی کرد و در کاشغر که اکنون جزء سرزمین چین است و در آن زمان در مرز شرقی ایران قرار داشت، اشعار او سروده می شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با نقد برخی از افراد که مذهب سعدی را حنفیه می دانند، گفت: در اشعار او به عصمت و شفاعت ائمه معصومین اشاره شده که این مساله از اعتقادات تشیع است.
در این مراسم که با حضور اندیشمندان و ادبای شعر فارسی برگزار شد، از جدیدترین اثر حسن امین‌لو با عنوان «شرح گلستان؛ هزار پند سعدی» رونمایی شد.
کتاب «شرح گلستان؛ هزار پند سعدی» اثر حسن امین‌لو با مقدمه احمد احمدی توسط انتشارات دارالصفا منتشر شده است.

502

کد خبر: 901013

وب گردی

وب گردی