بیش از 109 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند

دکتر رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت : تعداد مبتلایان به سرطان در 31 استان  بیش از 109 هزار نفر است.شایع ترین سرطان ها به ازای هر 100 هزار نفر در زنان به ترتیب سرطان پستان ، روده بزرگ، سرطان پوست،سرطان معده،سرطان تیروئید هستند همچنین شایع ترین  سرطان در مردان ابتدا سرطان معده، پوست، پروستات، روده بزرگ، مثانه است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، همایش ملی مبارزه با سرطان با حضور وزیر بهداشت صبح امروز در وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

در این مراسم دکتر رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:حدود 4 سال است که وزارت بهداشت بحث سرطان را جدی گرفته است و دانشگاه ها در این هفته اقدامات خوبی را انجام می دهند.هدف از این پویش ها اهمیت سرطان،برنامه ها و در نهایت هدفی است که باید در زمینه سرطان به مسئولان برسانیم و در صورتی می توانیم درمقابل این بیماری موفق باشیم که هر کس در زمینه مراقبت های فردی اقدامات لازم را انجام دهد همچنین مراقبت هایی نیز توسط جامعه و سیاست گذاران انجام شود.
وی ادامه داد: تنها 25 ،درصد بیماری ها در اختیار وزارت بهداشت است و 75 درصد باقی باید تحت نظر مردم مانند کاهش مصرف سیگار،تغذیه سالم و... است کهاختیار وزارت بهداشت نیست و در این زمینه باید مردم مشارکت کنند و وزارت بهداشت و درمان بر اساس اصلاح فرآیندها و تلاش مسئولان طی 4 سال اخیر موفق به اعلام آمار مبتلایان سرطان در کشور شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بحث ارزیابی و جمع اوری اطلاعات در سال 94 به طور غیر الکترونیک بود و بر اساس برگه های پاتولوژی بیماران صورت می گرفت.یکی دیگر از مشکلات پالایش و تکرارگیری ثبت آمار بود که به دلیل عدم پیوستگی کشوری سامانه صورت می گرفت.
رییسی افزود:سامانه ای با نام سیمای سرطان طراحی شد و نیازمند ارتقا است اما این سامانه در زمینه تکرار گیری و لینک هایی که برقرار می کند می تواند در زمینه ثبت اطلاعات بسیار موثر واقع شود.اگر فردی دچار سرطان باشد می توان اطلاعات مرتبط به بیمار را از درمانگر ها و پاتولوژیست ها دریافت کنیم و به این افراد یک کد موقت داده می شود و روند درمان بر اساس،آن صورت می گیرد در این صورت فرد بیمار وارد سامانه شده و می تواند از تسهیلات لازم استفاده کند.
دکتر رئیسی بیان کرد: تعداد مبتلایان به سرطان در 31 استان بیش از 109 هزار نفر است.شایع ترین سرطان ها به ازای هر 100 هزار نفر در زنان به ترتیب سرطان پستان ، روده بزرگ، سرطان پوست،سرطان معده،سرطان تیرویید هستند همچنین شایع تربن سرطان در مردان ایتدا سرطان معده،پوست،پروستات،روده بزرگ،مثانه است.

در بدترین سال بارش طی ۵۰ سال گذشته به سر می‌بریم

در این همایش رئیس سازمان محیط زیست گفت: محیط زیست کشور بیمار است و مانند بیمارى سرطانى است. ما امسال در بدترین سال بارش طی ۵۰ سال گذشته به سر می‌بریم و متوسط بارندگی حدود ۶۰ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته است.

دکتر عیسی کلانتری ادامه داد: اثراتی که این موضوع روی بهداشت محیط می‌گذارد کم نیست. وقتی تالاب‌ها خشک می‌شود و ریزگردها افزایش پیدا می‌کند و غبارهای نمکی بلند می‌شود، مشکلاتی به وجود می‌آید. کاهش تعداد زنبورهاى عسل و ناتوانى آنها در مسیر یابى به دلیل وجود غبارهاى نمکى باعث از بین رفتن کشاورزى طى چند سال آینده مى‌شود.

وی افزود: ورود فلزات سنگین از کف، مناطق خشک شده اثرات مخرب خود را از لحاظ فیزیکی و شیمیایی خواهد داشت بخشی از تغییر اقلیم باعث ایجاد این شرایط شده است و بخشی از آن مربوط به مدیریت نادرست انسانی است و آلودگی آب و از دست رفتن قدرت پالایشی رودخانه‌ها و ورود فاضلاب به رودخانه‌ها آن هم این آب کم، باعث بروز مشکلاتی شده است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ورود فاضلاب ها به آب ها، ورود کودها و سموم مصرفی به خاک محیط زیست را تخریب کرده است. از سالهای دور قرار بوده کودهای مصرفی شیمیایی در شمال کشور پوشش گوگردی داشته باشند اما هنوز این اتفاق به وقوع نپوسته است. ورود کودهای شیمیایی و سموم مصرفی در بخش کشاورزی به خاک و آب نیز موثر است. از سال ۷۴ قرار بر این بود که کودهای شیمیایی ازت که در شمال کشور مصرف می‌شود، پوشش گوگردی داشته باشند و به جای این‌که کود شیمیایی ظرف ۴۸ ساعت وارد آب‌های زیرزمینی شود، ۲ ماه دوام بیاورد، اما هنوز این اتفاق بعد از ۲۲ سال نیفتاده است و باعث تجمع میزان بالایى ازت در آب و خاک شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه افزودنی‌های غیر استاندارد به دلیل ارزان‌تر بودن استفاده می‌شوند. متاسفانه بهداشت و درمان در این خصوص اعلام نظر نکرده است گفت : وقتی کشور وارد خرید کود شیمیایی و سموم می‌شود، فقط قیمت مطرح است. حالا چقدر فلزات سنگین در این کودها وجود دارد و هرچه غلظت بالاتر باشد، قیمت پایین‌تر است مد نظر قرار نمى گیرد. بر اساس قیمت‌های جاری کشور، قیمت ارزان‌تر همیشه بر کیفیت بهتر ترجیح دارد.

در تهران بیش از ۵۰ هزار کامیون فرسوده در حال کار داریم

رییس سازمان محیط زیست گفت : امروز بزرگ‌ترین موضوع و مشکل، آلودگی هواست و بخش اول آن مربوط به سوختاست آلودگی هوا به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌شود که بخش اول تولید سوخت در کشور است. وزیر نفت با صراحت اعلام کرد که نمی‌توان گازوییل با استانداردهای مورد نظر محیط زیست تولید کرد. طبق استاندارد گازوییل نباید بالای ۵۰ PPM گوگرد داشته باشد، اما گازوییل‌های موجود در کشور حدود ۷۰ تا ۱۰ هزار PPM است.

کلانتری افزود: باید به وسایل نقلیه فرسوده نیز توجه کرد. در تهران بیش از ۵۰ هزار کامیون فرسوده در حال کار داریم. هر کامیون به جای مصرف ۳۰ لیتر گازوییل در ۱۰۰ کیلومتر، ۷۰ لیتر مصرف می‌ کند.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: بزرگ‌ترین عامل آلودگی هوا در هواى سرد، ذرات زیر ۲.۵ میکرون است که در اثر سوخت ناقص گازوییل به وجود می‌آید. در هوای گرم‌تر گازوییل جای خود را به بنزین می‌دهد. ترکیبات درونی بنزین، به خصوص بنزن این مشکلات را ایجاد می‌کند اما در سمت دیگر مافیای خودروسازی کشور است که هیچ‌کس زورش به آن‌ها نمی‌رسد.

در این شرایط نمی‌توان انتظار هوای پاک داشت

کلانتری در این همایش گفت: در این شرایط نمی‌توان انتظار هوای پاک داشت. هوای آلوده شهرهای بزرگ بیشتر از سیگار به ریه‌های مردم لطمه می‌زند. هم بهداشت و هم محیط زیست مردم قربانی کمپانی‌های بزرگ می‌شوند و کسی زورش به آن‌ها نمی‌رسد.

وی افزود: اگر ما پشتوانه وزارت بهداشت را داشته باشبم می توانیم تا حدودی با آلودگی هوا مبارزه کنیم.ریزگردها در مقابل آلودگی های شیمیایی شاید خطر آفرین نباشند اما به دلیل اینکه مردم ان را به جشم می بینند روی آن حساس هستند.

رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد :ریزگردها خیلی در برابر آلودگی‌های شیمیایی، خطر آفرین نیستند. علت این‌که مردم بیشتر روی ریزگردها حساس هستند این است که به چشم دیده می‌شود، اما ریزگردهای شیمیایی و تولیدات غیر استاندارد که به زور تولید داخل به مردم تحمیل می‌شوند، بیشتر به مردم صدمه می‌زنند.

کلانتری گفت: محیط زیست در برابر فشارهایی که از بیرون است نمی‌تواند زیاد مقاومت کند. هرچند اعلام کردیم از سال آتی با پشتوانه قانون هوای پاک جلوی تولید تولیدات غیر استاندارد را می‌گیریم، اما باز هم به لابی‌های خیلی سنگین سرمایه‌داری برخورد خواهیم کرد. بهانه حمایت از تولید داخل، حتی به قیمت جان مردم، ممکن است این قانون را متوقف کند.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 901143

وب گردی

وب گردی