شفافیت اطلاع‌رسانی از سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی است

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در جلسه صمیمی خود با کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: شفافیت اطلاع‌رسانی در سیاست‌های دانشگاه است و در دنیای امروز دیگر قابل کتمان کردن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر عبدالله خالصی دوست بابیان اینکه در بحران‌ها عملکرد مدیران مشخص می‌شود گفت: الآن دانشگاه آزاد اسلامی مشکلاتی را دارد اما به‌هرحال بشیرا و نذیرا باید نه ناامیدی ایجاد کنیم در همکارانمان و نه امیدواری زیاد. بله مشکلات هست اما درعین‌حال دل ما روشن است چراکه این را سابقه دانشگاه آزاد اسلامی نشان می‌دهد.

وی گفت: دانشگاه آزاد یک برند است و هیچ‌کس نمی‌تواند این دانشگاه را حذف کند. دانشگاه آزاد اسلامی یک بخش مردمی بسیار قوی با پشتوانه‌ای قوی یعنی مردم است. مردم ما اعتمادشان را به دانشگاه آزاد نشان دادند. هیچ بخش خصوصی با قوت و قدرت دانشگاه آزاد نیست و نخواهد بود چون دولت کاملاً مشخص هست که با توجه به مشکلات موجود یک سری کارها را به بخش خصوصی واگذار کند و مردم هم حاضرند در این زمینه از نان شبشان بزنند اما از آموزش فرزندانشان و خودشان نمی‌گذرند. واقعاً دیده‌ایم هستند کسانی که سن بالای دارند و بازم هم می‌آیند و درس می‌خوانند و باز هستند کسانی که خرج عادی زندگی را ندارد و از شکمشان میزند ولی برای آموزش کم نمی‌گذارد و این بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان افزود: نکته بعدی در بحث قوت دانشگاه آزاد اسلامی نیروی انسانی بالای آن است که من به این امید دارم.

خالصی دوست اظهار کرد: دانشگاه در سنوات گذشته همیشه نشان داده که با چالش‌هایی بسیار بزرگ مواجه بوده است. بی‌مهری‌هایی وزارتخانه‌های مختلف نسبت به دانشگاه انجام داده‌اند حتی مسئولان کشوری و مسئولان استانی اما همیشه از این چالش‌ها هر بار با یک تدبیر در سطح کلان عبور کرده است،

وی ادامه داد: مسئولان باید از دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کنند ولی بله به‌هرحال جاهایی که تضاد منافع وجود دارد ممکن است که بعضی یک مقدار مقاومت کنند. اینکه دانشجو کم شده بله قطعاً هست و برای آن راهکار پیدا می‌کنیم، اینکه هزینه‌ها بالا رفته حقوق و دستمزد بالا رفته، درآمد و هزینه با هم نمی‌خواند همه این‌ها را قبول داریم ولی مهم‌تر از این ایمان و اراده شما عزیزان است که این عزم و اراده وجود دارد که ان‌شاءالله بهترین اتفاق بیفتد. حالا یک‌زمان در دانشگاه آزاد بحث علوم و تحقیقات را مطرح کردند، یک موقع گسترش رشته‌ها مطرح شد و مصوباتی دادند و وزارت علوم یک جاهایی همراهی بیشتر یا کمتری کرد اما به‌هرحال به صورت‌های مختلف مسائل حل شد. الآن هم باید بگردیم راهکارها را پیدا کنیم.

وی بابیان اینکه پژوهش چیزی نیست که امروز بکاریم و فردا هم بتوانیم درو کنیم گفت: باید به دنبال شرکت‌های دانش‌بنیان برویم چون آنچه مسلم است پتانسیل زیادی در این زمینه داریم. مثلاً فرض کنید پتانسیل واحد شما در شاخه فنی مهندسی است واحد دیگر ممکن است در شاخه علوم انسانی باشد و البته مشکلاتی هم در این راه وجود دارد.

خالصی دوست با اشاره به این موضوع که دانشگاه آزاد هم یک بخشی از پازل کل جامعه است بیان کرد: کل جامعه اقتصادش مشکل دارد و طبیعتاً در دانشگاه آزاد هم این مشکلات را داریم که بعضی از مشکلات درونی را خودمان باید حل کنیم و منتظر کسی نمانیم و باید بدانیم که هیچ کسی هم نمی‌خواند بهتر از ما دل بسوزاند اما برخی از مشکلات هم بیرونی است و بنده نوعی باید سعی کنم ارتباطم را با بیرون از سازمانم تقویت کنم. مسئولان دانشگاه هم باید سعی کنند با مسئولان شهر بیشتر ارتباط برقرار کنند. در سطح کلان دکتر رهبر و دکتر ولایتی قطعاً این کار را داده و می‌دهند و راهکارهایی هم پیشنهاد داده‌اند قطعاً دارد پیگیری می‌شود که مشکلات برون‌سازمانی را بتوانیم حل کنیم چون به‌هرحال دولت هم می‌خواهد از این پتانسیل استفاده بکند و مجبور هم هست که استفاده کند چون بهترین راهکار است.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: بحث‌هایی در مورد شکاف بین هیات علمی و کارکنان است که دوستان فرمودند بسیار مهم است من خودم بسیار روی این حساس بودم چه زمانی که پست داشتم چه زمانی که نداشتیم و الآن که در این مقطع به دوستان خدمت می‌کنیم باید بگویم این واقعاً یک افت برای سیستم است اگر واقعاً این شکاف وجود داشته باشد. این‌ها دو بال دانشگاه هستند. دانشگاه قطعاً هیات علمی نیاز دارد، کارمند نیاز دارد و هر کس هم وظایفش در چارچوب قانون مشخص شده است و به نظر من اصلاً هیچ تضاد منافعی وجود ندارد کما اینکه در بحث کارکنان یکی در پژوهش کار می‌کند یکی در آموزش یکی در فرهنگی کار می‌کند یکی در اداری مالی پس نباید این چالش وجود داشته باشد و حتی در هیات علمی هم همین است. من در کلاس درس گروه مکانیک می‌روم دیگری در گروه شیمی می‌رود و هر کسی یک وظیفه‌ای دارد که طبق آن وظیفه باید خدمت کنیم و هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. اگر جایی این مباحث مطرح می‌شود این مباحث جزو سیاست‌های سازمان نیست و جزو تفکر همکاران ما هم نیست بلکه یک مورد ممکن است نظرش این باشد و تسری به همه ندارد.

وی با لازم دانستن شفافیت اطلاع‌رسانی تأکید کرد: این مسئله در سیاست‌های دانشگاه هست و در دنیای امروز دیگر قابل کتمان کردن نیست. من مطمئنم همین الآن مذاکرات این جلسه، آنلاین دارد پخش می‌شود و قطعاً این یک‌چیزی است که کاملاً مشخص است و نمی‌توانیم لاپوشانی کنیم. من گاهی قوانین را قبل از اینکه بخشنامه‌اش به دستم برسد از طریق تلگرام یا شبکه‌های اجتماعی دیگر متوجه می‌شوم و این‌قدر شبکه‌های اجتماعی فراگیر و سریع شده که به‌محض اینکه تصمیمی گرفته می‌شود و بعضی‌اوقات هنوز امضا نشده فوری در سطح کشور گسترش پیدا می‌کند. پس اصلاً نباید نگران این قضیه بود و اتفاقاً این یک حسن هم هست. یعنی در راستای همان نظارت همگانی وقتی بخشنامه‌ای وقتی ابلاغ شد یا هنوز نشده دست همه ما هست و اطلاع داریم و به حقوق خودمان واقف هستیم و وقتی جامعه‌ای به حقوق خودش واقف باشد و مطالبه گر باشد دیگر من مسئول نمی‌توانم هر کاری دلم خواست انجام بدهم.

وی با حمایت از تشکیل کمیته صنفی کارکنان آن را یک حق برای آنان دانست و گفت: بحث ایجاد کمیته صنفی حق شماست و هیچ‌کسی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد منتهی در چارچوب قانون و به‌هرحال مقررات دانشگاه باید رعایت شود و این کمیته باید به دنبال راهکارهای سازنده باشد و به مسئولان کمک و مشورت بدهد.

کد خبر: 901171

وب گردی

وب گردی