تولید حدود 60 درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به ارسال بیش از ۲ میلیون پلاسمای مازاد بر مصرف به خارج از کشور گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تولید می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، علی اکبر پورفتح‌اله درباره اقدامات انتقال خون در کشور، گفت: سابقه انتقال خون در کشور طولانی است و در کشور ما نیز ابتدا در سیستم ارتش و هلال احمر و بانک‌های خون خصوصی که جمع آوری خون را انجام می‌دادند، شکل گرفت و در سال 52 انتقال خون ملی در کشور راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 45 سال سابقه انتقال خون ملی داریم که این شبکه اهداکننده خون، ایران را به یکی از کشورهای بی‌نظیر تبدیل کرده است، گفت: از نظر شاخص‌ها در بین کشورهای در حال توسعه رتبه اول را داریم و با کشورهای پیشرفته در حال رقابت در این زمینه هستیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: در مراکز درمانی از هر 5 واحد گلبول قرمز، یک واحد پلاسما مصرف می‌شود و چهار پنجم پلاسما در کشورهایی که صنعت پلاسما ندارند دور ریخته می‌شود.

ارسال بیش از 2 میلیون پلاسمای مازاد بر مصرف به خارج از کشور

پورفتح‌اله در یک برنامه تلویزیونی گفت: اما در ایران موفق شدیم 2 میلیون و 100 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف را با کسب استانداردهای اروپایی، به کشورهای خارجی بفرستیم تا به فاکتور 8 تبدیل شود و به کشور برگردد. این چرخه باعث کاهش 17 میلیون دلاری ارزبری دارو شده است.

وی بیان کرد: در کشور تجربه اچ آی وی و هپاتیت سی را داریم و جزو توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی این است که برای جلوگیری از تغییر جغرافیایی بیماری‌ها، هر کشوری از پلاسمای کشور خود استفاده کند و بیماری‌ها از مرزهای کشور منتقل نشود.

تولید حدود 60 درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی

مدیرعامل سازمان انتقال خون از تولید حدود 60 درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی خبر داد و گفت: همچنین در صنعت پلاسما، علاوه بر آزمایش‌های روتین، آزمایش‌های ژنوم و تکمیلی نیز انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: شیوع هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در پلاسمایی که ما ارسال کردیم، هم سطح آمارهای اروپاست. این موضوع نشان دهنده سلامت خون کشور ما است. میزان شیوع هپاتیت اِی به روش بررسی ژنوم ویروس، هم‌سطح کشورهای اروپایی است و نشان می‌دهد که نظام سلامت ما در این زمینه به خوبی کار کرده و مردم دسترسی به آب و غذای سالم دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نظام مراقبت خون را در انتقال خون اجرا می‌کنیم؛ یعنی انتخاب اهداکننده سد اولیه است و اجازه نمی‌دهیم کسی از سد اولیه بگذرد تا در آزمایش اولیه مثبت شود. جلسات متعددی تشکیل می‌شود و همکاران توضیح می‌دهند که چرا یک فرد از چرخه مصاحبه رد شده و آزمایش او مثبت شده است.

پورفتح‌اله عنوان کرد: در بسیاری از جاها فرآیندها و دستورالعمل‌ها در حال تغییر است که این مشکلات کاهش پیدا کند. طی مطالعات مشاهده کردیم کسانی که سابقه زندان داشتند یکی از اهداکنندگانی بودند که آزمایش اولیه آن‌ها مثبت می‌شد.

وی در خصوص نحوه انتخاب اهدا کننده مستمر، تصریح کرد: انتخاب اهداکننده مستمر به این طور است که آزمایش‌های خود را به صورت مکرر انجام می‌دهند و چون آموزش دیدند و با فرآیند انتقال خون آشنا هستند، سلامت بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند.

خطراتی که مراکز انتقال خون را تهدید می‌کند

مدیر عامل سازمان انتقال خون، افزود: یکی از خطراتی که مراکز انتقال خون را تهدید می‌کند، کسانی هستند که برای اولین بار خون اهدا می‌کنند و یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌ها برای انتقال خون، کسی است که برای آزمایش مراجعه می‌کند.

وی بیان کرد: زمانی آزمایشگاه می‌تواند تشخیص را انجام بدهد که برای آن ویروس آنتی بادی ساخته باشد و ممکن است شخص در پنجره آزمایشگاهی، خون اهدا کند. ظرف سه سال گذشته ارزیابی کردیم و دیدیم که 80 درصد موارد هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در اهداکنندگانی بوده که برای بار اول مراجعه کردند و این میزان 25 درصد اهداکنندگان بودند.

ادبیات انتقال خون را هم‌پای کشورهای پیشرفته

پورفتح‌اله بیان کرد: ادبیات انتقال خون را هم‌پای کشورهای پیشرفته به سمت تضمین خطر صفر می‌بریم و قصد داریم این تضمین را بدهیم که خطری برای گیرنده خون وجود ندارد.

وی در خصوص سامانه غربالگری سریع خون، گفت: یکی از راهبردهای ما، تضمین خطر صفر انتقال خون است و در همین زمینه فناوری آزمایشگاهی را تغییر دادیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در 5 استان کشور تست‌ها در حال انجام است و حداکثر ظرف 6 ماه آینده، یک میلیون اهدا کننده ما با روش جدید ارزیابی می‌شوند.

پورفتح‌اله با اشاره به این‌که امکانات و دستگاه‌های اتوماسیون جدیدتری در سیستم غربالگری جدید وجود دارد، افزود: دستگاه‌ها اصولا عمر چهار یا پنج ساله دارند و هزینه نگهداری سنگینی دارند. برای دستگاه‌های جدید وارد سیستم جدیدی شدیم و دستگاه‌ها را به صورت رایگان در اختیار گرفتیم؛ یعنی مناقصه‌ای برگزار شد و قیمت بر اساس تعداد اهداکننده ارائه شد که هم قیمت کاهش پیدا کرد و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شد.

اهدای خون باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود

مدیر عامل سازمان انتقال خون، افزود: اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم داشت مورد نظر ماست و نمی‌خواهیم مردم برای انگیزه سلامت خون مراجعه کنند. اهدای خون به شدت به سلامت کمک می‌کند و می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

وی گفت: با این حال بخش اهدای خون سازمان جهانی بهداشت مخالف این است که اشخاص با انگیزه سلامت خون، خون اهدا کنند و ما نیز تمایل نداریم افراد برای آزمایش خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
706

کد خبر: 901181

وب گردی

وب گردی