ضرورت ایجاد نهاد رگولاتوری در پتروشیمی / پتروشیمی می‌تواند ایران را از ارز نفتی معاف کند

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بر ضرورت ایجاد یک نهاد مستقل رگولاتوری برای صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: دولت گاها در برخی بخش‌ها انحصار ایجاد می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، احمد مهدوی ابهری با اشاره به اجرایی شدن اصل 44 در ایران و با تاکید بر اینکه درحال حاضر همه شرکت های پتروشیمی‌ واگذار شدند و اکنون ما پتروشیمی دولتی نداریم، اظهارکرد: زمانی همه این‌ شرکت ها دولتی بودند و همه چیز دست خود دولت بود، اما امروز که این شرکت‌ها خصوصی شدند، برای رابطه صحیح بین این‌ها و دولت و آن‌چه که اتفاق می‌افتد، باید یک مرجعی وجود داشته باشد.

او افزود: مثلا در مخابرات که خصوصی‌سازی شد، یک سازمان تنظیم مقررات رادیویی ایجاد شد، اما این نهاد در پتروشیمی وجود ندارد و دولت گاهی انحصار ایجاد می‌کند؛ به طوریکه آن‌ها فروشنده خوراک به ما هستند و ما خریدار و ما هیچ کاری در مقابل آن‌ها نمی‌توانیم انجام دهیم و هرچه بگویند باید بگوییم چشم. از سوی دیگر حتی در روابط بین خود پتروشیمی‌ها که مثلا یک پتروشیمی نسبت به پتروشیمی دیگر انحصار و اجحافی ایجاد نکند، نیاز به یک نهاد رگولاتوری است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه این موضوع در اصل 44 قانون اساسی تحت عنوان "رگولاتوری‌های بخشی" دیده شده است، ادامه داد: شورای رقابت باید این موضوع را پیگیری می‌کرد و انجام می‌داد که بعد از 10 سال این کار انجام نشده است. در قانون نفت هم آمده، اما اقدام نکردند و این خود مشکلاتی را سر راه پتروشیمی‌ها ایجاد کرده که پیشرفت و توسعه ما را کند کرده است. بنابراین ایجاد رگولاتوری را بسیار مهم می‌دانیم و از مجلس و دولت هم خواستیم، همه می‌گویند خوب است، اما کسی اجرا نمی‌کند.

مهدوی ابهری همچنین درباره نرخ خوراک پتروشیمی گفت: اگر ما بخواهیم واقعیت‌ها را ببینیم، مهمترین مزیت کشور ما در بحث صنعت پتروشیمی، خوراک است؛ سواحل طولانی خلیج فارس و دریای عمان و نیروی انسانی هم از دیگر مزیت‌ها محسوب می‌شوند اما مهم‌ترین بخش مزیتی آن، خوراک است. یعنی ما نه فضای کسب و کار خوب و نه منابع ارزان‌قیمت برای این توسعه داریم، به این ترتیب اگر بخواهید این مزیت را هم بگیرید و حتی گران‌تر از کشورهای دیگر رقیب ما، خوراک را بدهید، سرمایه‌گذار به جای ایران قطر را انتخاب می‌کند.

او اضافه کرد: ما می‌گوییم در شرایط مساوی، سرمایه‌گذار را باید به کشور خودمان بیاوریم. پتروشیمی مزیت فراوانی برای ایران است و می‌تواند در دو سه برنامه، ایران را از ارز نفتی معاف کند و ما نیاز ارزی‌مان را فقط با صادرات محصولات پتروشیمی تامین کنیم و از خام فروشی جلوگیری کنیم. اما متاسفانه تنگ‌‌نظرانه به موضوع نگریسته می‌شود؛ شما فکر می‌کنید که کسی در شرایط مساوی با آمریکا یا عربستان که رقبای ما در پتروشیمی هستند، ما را انتخاب می‌کند؟

مهدوی ابهری تاکید کرد: باید یک مزیتی ایجاد کنیم. ما در پتروشیمی در برنامه ششم نیاز به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری داریم و این‌ منابع نمی‌تواند فقط از منابع داخلی یا صندوق توسعه ملی تامین شود. باید سرمایه خارجی جذب کنیم و راهش این است که در خوراک مزیت داشته باشیم. ما نمی‌گوییم ارزان فروشی شود، ما می‌گوییموضعیت قیمت خوراک در سایر کشورهای تولیدکننده پتروشیمی دنیا را با ما مقایسه کنید که حداقل قیمت خوراک ما از آن‌ها گران‌تر نباشد.

402

کد خبر: 901182

وب گردی

وب گردی