تولید گاز در فازهای ۲۰ و ۲۱ از ظرفیت اسمی فراتر رفت

به دنبال افزایش برداشت گاز از چاه های دریایی فازهای ۲۰ و ۲۱ میدان گازی پارس جنوبی بیش از ظرفیت پیش بینی شده، شیرین سازی و تزریق گاز به شبکه سراسری از این فازها به مرز ۵۱.۴ میلیون مترمکعب در روز رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛به نقل از شرکت ملی نفت، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت اویک،اظهار کرد: پس از بهره برداری از واحد بازیافت گوگرد (SRU) و تولید گوگرد گرانول در پالایشگاه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، اواخر هفته گذشته (۳ بهمن ماه)، همزمان با افزایش تولید در سکوهای دریایی به میزان ۵۸ میلیون مترمکعب در روز، صادرات گاز از این پالایشگاه به شبکه سراسری، از ظرفیت اسمی آن فراتر رفت و به مرز ۵۱.۴ میلیون مترمکعب در روز رسید.

محمدی با بیان اینکه تولید گوگرد دانه‌بندی (گرانول) در پالایشگاه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از هفته گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از واحد بازیافت گوگرد (SRU) و تولید گوگرد گرانول، از سوختن بیش از ٥٥ تن گاز اسیدی در ساعت جلوگیری می‌شود.

به گفته او، واحد گوگردسازی این پالایشگاه، ۲۲ آذرماه امسال راه‌اندازی و تولید گوگرد مذاب از آن آغاز شده بود. به تدریج و با افزایش سطح مخزن گوگرد مذاب، واحد دانه بندی گوگرد، روز ۲۳ دی ماه ۹۶ به تولید رسید.

محمدی با تأکید بر افزایش برداشت گاز از بخش فراساحل فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به میزان بیش از ۵۸ میلیون مترمکعب در روز که بیش از ظرفیت اسمی پالایشگاه است، یادآور شد: هم اکنون از این سکوها سه و نیم درصد بیش از ظرفیت اسمی تولید، گاز ترش غنی برداشت و به بخش خشکی ارسال می شود.

هدف از اجرای فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع ال.پی.جی (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان برای تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی است. این پروژه ۲۷ فروردین ماه امسال با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی به بهره برداری ‎رسید.

در طرح توسعه فازهای ۲۰و۲۱ پارس جنوبی برای نخستین بار در بخش حفاری چاه‌ها از دکل‌هایی با مالکیت ۱۰۰ درصد ایرانی و همچنین از شرکت‌هایی ایرانی برای خدمات و پشتیبانی عملیات حفاری استفاده شد و در ۲۲ حلقه چاه این فازها در مجموع ۸۸ هزار متر حفاری شده است که با موفقیت کامل و بدون هیچ گونه نیازی به تعمیرات، در مدار تولید حداکثری قرار گرفته‌اند.

402

کد خبر: 901190

وب گردی

وب گردی